• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School refusal in a high school and development and follow-up survey of a " power to live in the society " support program

Research Project

Project/Area Number 15H03452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

ITO Minako  奈良女子大学, 生活環境科学系, 教授 (20278310)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相馬 誠一  東京家政大学, 人文学部, 教授 (20299861)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords不登校 / 高等学校 / 社会で生きる力 / 実践研究 / 高校での支援 / 学ぶ力 / 交わる力 / 心身の健康 / 生きる力 / 通信制 / 校内カフェ / 事前指導 / 不登校経験者 / 中途退学
Outline of Final Research Achievements

In a this research, it clarified the school refusal in a high school and present situation of dropping-out at first.
Second, we focused on the "ability to live in society" required for students who refused to attend school, and examined the actual and challenges of support in high school.
Specifically, it is clear that various support is needed for those who have not attended school before graduating from high school by conducting research and practical research in the high school where many students who have experienced refusal to attend school attend.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、従来の不登校研究からは注目されにくかった高等学校段階の不登校や不登校経験者に注目し、その生徒たちが、入学後も社会で生きていくために不可欠な要素に着目し、実践的な研究を行った点に学術的・実践的意義がある。高等学校における不登校経験者のサポートや、中途退学予防としての教育の在り方についても一つの示唆が得られた点も成果の一つであるといえる。

Report

(6 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (53 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 2 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 校内カフェでの居場所感について ― KJ法を用いた居場所感を与える要素の検討 ―2022

    • Author(s)
      古藤愛理, 金田裕子, 太田琴音, 奥村日奈子, 数井ひな, 西中透子, 森下文, 的場恵美, 伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 9 Pages: 61-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における不登校支援についての国内研究の概観 ―通信制,単位制の高等学校に着目して―2022

    • Author(s)
      松下ひとみ・森下文・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 9 Pages: 53-59

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期における死への意識と自己肯定感・抑うつ感との関連 -援助希求にも注目して-2021

    • Author(s)
      伊藤美奈子・相馬誠一
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 20 Pages: 69-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍と不登校-自粛生活は不登校を正当化したのか?2021

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 581 Pages: 94-96

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ下で高1を迎えた不登校経験のある生徒達2020

    • Author(s)
      大橋節子・伊藤美奈子・松下幸司
    • Journal Title

      チャイルド・サイエンス

      Volume: 20 Pages: 21-25

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校における校内カフェの実践報告-「居場所」の形成過程-2020

    • Author(s)
      有島みなみ・大地真穂・黒原麗穂子・白方斎来・三浦実桜・森真菜美・的場恵美・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 7 Pages: 77-85

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] スクール・カウンセリングにおける家族療法的関わりの導入2020

    • Author(s)
      森下文・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 7 Pages: 67-76

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における不登校、中途退学の状況2019

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 6 Pages: 53-58

    • NAID

      120006708464

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校の子どもの気持ち・親の気持ちとその支援2019

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      京都女子大学 心理臨床研究

      Volume: 9 Pages: 53-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中学校における不登校経験者の通信制高校卒業後の適応状況2018

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 35 Pages: 657-663

    • NAID

      40021501723

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床心理学における研究動向と今後に向けて2018

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      教育心理学研究年報

      Volume: 57

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校児の母親の語りとその変化-ナラティブ・セラピーとしての母親面接-2018

    • Author(s)
      森下文・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 5 Pages: 53-64

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 居場所としての校内カフェにおける実践報告-課題解決に向けた取り組み-2018

    • Author(s)
      西村恭子・大兼久愛子・松下ひとみ・石井生果・梶本涼子・谷本侑子・樋口綾香・山本真衣・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 5 Pages: 73-79

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] いじめる・いじめられる経験の背景要因に関する基礎的研究-自尊感情に着目して2017

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65

    • NAID

      130006602582

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践報告:高等学校における「居場所」について-COCOROカフェ設立から運営まで-2017

    • Author(s)
      伊藤美奈子・的場恵美・小林史奈・中岡美玖・池田侑美・大桒万友子・奥田景子・中山愛梨・西園浩実
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 4号 Pages: 61-69

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 長期不登校支援の試み-描画法と母子並行面接の効果的導入-2017

    • Author(s)
      森下文・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 4号 Pages: 49-60

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 定時制高校に通う生徒の学校適応と性格特性との関連2017

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Journal Title

      埼玉純真短期大学研究論文集

      Volume: 10号

    • NAID

      40021366629

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 減らない不登校の背景事情2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      月刊プリンシパル

      Volume: 5月号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校になりやすい子どもの特徴とは?-発達・心理面から-2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      月間生徒指導

      Volume: 6月号 Pages: 19-22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校現場で求められる“自尊感情”と不登校2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 15号 Pages: 16-23

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 別室登校の子どもへの関わり2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子・森下文
    • Journal Title

      子どもの心と学校臨床

      Volume: 16号 Pages: 64-71

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通信制高校における不登校経験者のその後の適応-不登校期間、不登校時の心身の状態に着目して-2016

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 3 Pages: 5-14

    • NAID

      120006708439

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校支援に描画を取り入れたA子の事例2016

    • Author(s)
      森下文・伊藤美奈子
    • Journal Title

      奈良女子大学心理臨床研究

      Volume: 3 Pages: 67-74

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期の自尊感情と心の危機2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      月間生徒指導

      Volume: 12月号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの心に寄り添って、子どもの話を聴ける教師2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1014 Pages: 24-29

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 通信制高校への進路選択と不登校経験、不登校傾向との関連-進学時に重視した要素に着目して-2021

    • Author(s)
      花弥一葉・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校経験のある高校生への支援の検討-高校生活満足度に着目して2021

    • Author(s)
      松下ひとみ・森下文・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第63回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校のこころとその支援-教育機会確保法を受けて2021

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本学校心理士会近畿ブロック研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 不登校経験者への高等学校における支援について-高校入学時の気持ちに着目して2019

    • Author(s)
      松下ひとみ・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 通信制高校における不登校経験者の高校生活満足度と卒業後の適応2019

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校児の母親に対する支援過程についての検討2019

    • Author(s)
      森下文・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] カウンセリングに活かす援助要請の視点2019

    • Author(s)
      水野治久・飯田敏晴・永井智・石川信一・肥田乃梨子・藤田博康・本田真大・伊藤美奈子・山本博樹・木村真人
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育相談の定着化を目指した学校コンサルテーションの検討:校長 のリーダーシップと担当者のアプローチから2019

    • Author(s)
      西山久子・迫田裕子・鎌田雅史・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における不登校への支援と“社会で生きていく力”-義務教育後の不登校支援のあり方-2017

    • Author(s)
      伊藤美奈子(企画・司会)・相馬誠一・金子恵美子・西山久子・小林由美子・新井肇
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校児童・生徒を対象とした「親子宿泊体験教室」の効果2017

    • Author(s)
      南川華奈・田原俊司・伊藤美奈子
    • Organizer
      第14回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校経験者のその後の適応、不登校経験への評価-進路希望の達成状況との関連-2016

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもたちの「生きる意欲」といじめ-尺度項目の収集といじめ経験との関連-2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 通信制高校生の学校適応感、自己受容、学校の支援の認知-不登校経験、現在の投稿状況との関連-2016

    • Author(s)
      金子恵美子・伊藤美奈子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめられたとき・いじめを見たときの反応と対応-自尊感情やいじめ加害経験に注目して-2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめの種類別 被害時の感情および自尊感情との関連-8つのいじめと6つの感情に注目して-2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第48回大会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 今、求められる「いのちの授業」-学校現場における展開-(シンポジウム話題提供)2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子、相馬誠一、井上千恵美、阪中順子、新井肇
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめの実態把握調査より-からかいとの関連、およびいじめ被害後の感情-2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校危機時の養護教諭の役割をめぐって(シンポジウム指定討論)2015

    • Author(s)
      窪田由紀、大野志保、石川雅健、和田浩平、伊藤美奈子
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2015-07-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様化する不登校児童生徒2015

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2015-07-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 新しい時代の生徒指導を展望する2019

    • Author(s)
      伊藤美奈子(分担)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学校・教育心理学2019

    • Author(s)
      伊藤美奈子(分担)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「新しい時代の生徒指導を展望する」(自己肯定感と生徒指導)2019

    • Author(s)
      伊藤美奈子(徳久治彦編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「新しい教職教育講座 教職教育編 教育相談」(教育相談とカウンセリング)2019

    • Author(s)
      伊藤美奈子(水野治久・串崎真志編)
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『ノードとしての青年期』2018

    • Author(s)
      伊藤美奈子(高坂雅康編)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『教育相談と学校臨床』「教育相談と学校臨床」2018

    • Author(s)
      伊藤美奈子(桑原知子編)
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『新しい教職課程講座 教育相談』「教育相談とカウンセリング」2018

    • Author(s)
      伊藤美奈子(春日井敏之・渡邉照美・中村健編)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 学びの専門家としての教師2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「思春期における不登校支援の理論と実践」2016

    • Author(s)
      伊藤美奈子(分担執筆)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi