Project/Area Number |
15H03456
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
Tanaka Tomoko 岡山大学, 社会文化科学研究科, 教授 (40227153)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
李 正姫 神奈川歯科大学, 歯学部, 講師 (10747984)
畠中 香織 関西医科大学, 看護学部, 講師 (40756227)
奥西 有理 岡山理科大学, 教育学部, 准教授 (50448156)
中野 祥子 山口大学, 大学教育機構, 助教 (90803247)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 異文化適応 / 健康教育 / 異文化間ソーシャルスキル / 在外日本人 / 在日外国人 / 異文化間教育 / 心理教育 / 異文化接触 / 対人関係形成 / 社会文化的適応 / 異文化滞在者 / ソーシャルスキル学習 / ソーシャルスキル / 異文化間ソーシャルスキル学習 / 社会的困難 / 異文化間心理学 / 異文化間対人関係形成 / 異文化間対人関係 / 在日留学生 / 社会系心理学 / 教育系心理学 / 実験系心理学 / 文化行動 / 対人行動 / 異文化間健康心理学 / 心理教育的セッション / 留学生 / 在日ムスリム / 対人行動上の困難 / 健康心理学 / 多文化関係学 |
Outline of Final Research Achievements |
According to cross-cultural adaptation enhancing hypothesis of social skills, cross-cultural social skills for interpersonal relationship formation were investigated with consideration with educational application. Techniques of cognitive behavioral therapy were applied to cross-cultural psychology and cross-cultural education study. Japanese people in oversea countries and international people in Japan were investigated. Socio-cultural difficulty and coping, influence of interpersonal behaviors to adjustment were investigated. Information for educational materials were collected. Some words were created like community style adjustment, free person, cultural behavior switching, academic culture shock, and ambivalence of Japanese Brazilians. This study contributed to constructing new knowledge and theoretical development of cross-cultural adjustment.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来異文化適応研究の主軸となってきた日米間ではなく、ブラジル、トルコ、フランス、セルビア、ベトナム、インドネシア、中国といった、研究が未開拓の多様な文化圏に焦点を当てた。これらの国と日本との国際移動者に心理学的解明の光を当て、開拓的知見をもたらした。その新規性と開拓性が学会賞に結びついた研究もある。教育応用を視野に入れており、グローバル化を支援する介入研究への展開が期待できる。 欧米中心だった異文化適応理論の文化一般性を検証し、特定地域間の移動と適応を詳細に評価し、文化特定性を伴う現象の解明を進めた。総括として、異文化適応研究をアジア発の知見で問い直す提言を行い、その流れの一翼を担った。
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