• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organizational Development for Active Learning-Based Undergraduate Education Reform

Research Project

Project/Area Number 15H03488
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

FUJITSUKA Tomokazu  宮崎大学, 教育・学生支援センター, 准教授 (30248637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村澤 昌崇  広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (00284224)
西本 裕輝  琉球大学, グローバル教育支援機構, 教授 (20301393)
安部 保海  広島大学, 教育・国際室, 研究員 (20531932)
淡野 公一  宮崎大学, 工学部, 教授 (50260740)
立元 真  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (50279965)
米澤 彰純  東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
阿曽沼 明裕  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (80261759)
とう 鋼  宮崎大学, 工学部, 教授 (90237040)
渡邉 聡  広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (90344845)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords学士課程教育 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

The result of analysis of a student survey indicates that the implementation of active learning strategies, such as individual tutelage and problem-solving skill instruction, is a determining factor in the development of student attitudes toward self-directed learning. In the field of engineering, lecture-style courses for freshmen and sophomores and experiment-style courses for juniors and seniors have a positive impact on the development of such attitudes. From this, we can assume that coherent coordination of various types of active learning strategies from entrance to exit of a four-year university education can play a significant role in providing effective educational curricula. Furthermore, the result of analysis of an on-site survey of liberal arts colleges in the U.S. indicates that U.S. colleges provide strong support for teaching staff by facilitating frequent meetings to discuss the effects of active learning beyond their specialties.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、わが国の学士課程教育の改善に向けて、講義、実験、卒業研究がそれぞれ発展させてきた指導方法を1つの科目の中で柔軟に組み合わせることで学生の学習経験を多様化させること、また、すべての授業形態で個別指導を充実させ、学習内容を個別化させることの重要性を指摘した。米国のリベラルアーツカレッジの調査では、これに関連して、カリキュラム、科目の設計、教員組織などあらゆる場面において学習の多様化と個別化に向けた先進的な工夫と努力が認められた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 学部におけるエンジニア育成の現代的課題:環境適応能力と主体性を育成する自己決定学習の役割に着目して2019

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 3 Pages: 7-24

    • NAID

      120007120512

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学士課程教育における自習の効果とその促進要因:「全国大学生調査」の分析2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 2 Pages: 11-18

    • NAID

      120007120719

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 工学部の卒業研究における産学連携の効果:主体的学習の重要性に着目した「公募型卒業研究」の事例2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      大学研究

      Volume: 44 Pages: 23-37

    • NAID

      120006482899

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 工学部のプロジェクト型学習:多様化する学習課題への対応2015

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育学研究紀要(中国四国教育学会)

      Volume: 61 Pages: 506-511

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の主体的な学び:地方大学工学部の事例2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバリゼーションの中の技術者教育認定2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      九州教育社会学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学部における主体的学習:学数内容の自己決定に着目した『工学教育』掲載記事の分析2017

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の主体的な学び:工学部の事例2016

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪いばらきキャンパス)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学部における主体的学び:地方大学の事例2016

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学部のプロジェクト型学習:多様化する学習課題への対応2015

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生に学習させる大学:組織特性に着目した国立大学工学部の事例2015

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi