• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on the structure of cyber-bullying and its countermeasures

Research Project

Project/Area Number 15H03491
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

HARA Kiyoharu  佛教大学, 教育学部, 教授 (20278469)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山内 乾史  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (20240070)
松浦 善満  龍谷大学, 文学部, 教授 (40243365)
大多和 直樹  帝京大学, 文学部, 准教授 (60302600)
小針 誠  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (90388067)
小林 至道  青山学院大学, アカデミックライティングセンター, 助手 (60784692)
浅田 瞳  華頂短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (80454859)
堀出 雅人  華頂短期大学, 総合文化学科, 講師 (50710638)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywordsネットいじめ / 大規模調査 / 質問紙調査 / パネル調査 / 教育社会学 / 精神的ダメージ / 肉体的攻撃性 / 学力コーホートによるいじめ発生の違い / 青少年問題 / 学校病理
Outline of Final Research Achievements

Analyzing the factors behind this, it is apparent that the features of cyberbullying vary depending on academic level. The low-scoring schools (1) had higher direct cyberbullying scores than the other schools (scores for reading text messages, allowing the text messages to be marked as read, but then ignoring the messages were 63.1% for group (1), compared to 55.1% for group (2)). For high-scoring schools (2) there was a high incidence of indirect bullying for comedic purposes (scores for abusive messages via twitter were 44.8% for group (1), compared to 54.5% for group (2)). For the mid-level schools (3), the wide distribution of academic abilities is believed to be resulting in diverse, conflicting values. There is a high likelihood of cyberbullying in spaces in which people encounter “odd” people with differing mentalities and values.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめの大規模調査は多くの先行研究が見られるが、ネットいじめに関する大規模調査、とくに自治体を超えた悉皆調査は現時点で見当たらず、ネットいじめの量的調査の先行研究として意味あるものとなった。
また、啓発前後の効果を検証するためにアンケート調査を実施し、ネットいじめの発生率が低下していることを明らかにしたことは、いじめ研究において大きな示唆を与えた。これまでのいじめ研究の多くはいじめの実態そのものを取り上げたものが多く、いじめを減じるための手立てやその活動によってどの程度いじめが減じられたのかといった実証的なデータを含んだものは管見の限りなく、本研究の持つ意味は決して小さくない。

Report

(5 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校におけるネットいじめの実態に関する実証的研究2018

    • Author(s)
      浅田瞳、原清治
    • Journal Title

      佛教大学総合研究所紀要

      Volume: 25 Pages: 15-31

    • NAID

      40021525965

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ネットいじめの啓発効果に関する実証的研究2017

    • Author(s)
      浅田瞳、原清治
    • Journal Title

      佛教大学総合研究所紀要

      Volume: 24 Pages: 22-34

    • NAID

      40021169586

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学力論の変遷と高校生に求められる「力」2015

    • Author(s)
      原清治
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 48 Pages: 26-30

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 中学生のリアル/ネットコミュニケーションの 変化に関する実証的研究2019

    • Author(s)
      浅田瞳
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめを誘発する要因に関する実証的研究ー何がvulnerableか?-2019

    • Author(s)
      浅田瞳・原清治
    • Organizer
      関西教育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の人間関係について考える2019

    • Author(s)
      原清治
    • Organizer
      全国高等学校PTA連合会大会京都大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ウェブカウンセリングの実際と教育的意味づけ2019

    • Author(s)
      原清治
    • Organizer
      第41回京都学校教育相談研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめの構造とその対策に関する実証的研究(Ⅲ)2017

    • Author(s)
      原 清治、山内 乾史、松浦 善満、小針 誠、大多和 直樹、小林 至道
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別活動におけるいじめ指導の効果―ネットいじめに注目して―2017

    • Author(s)
      原清治、浅田 瞳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラムにおける生徒指導論のあり方に関する実践的研究-学生の意識と採用側が求める力とのかい離に注目して-2017

    • Author(s)
      古市文章、原清治
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめの構造とその対策に関する実証的研究(Ⅱ)2016

    • Author(s)
      大多和直樹、小針誠、小林至道
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめの構造とその対策に関する実証的研究(Ⅰ)2016

    • Author(s)
      原清治、山内乾史、浅田瞳
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめの実態に関する実証的研究(Ⅰ)2016

    • Author(s)
      原清治、浅田瞳、堀出雅人
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめの現状と啓発効果に関する実証的研究2015

    • Author(s)
      原清治、浅田瞳、堀出雅人
    • Organizer
      第7回日本子育て学会
    • Place of Presentation
      甲南女子大学(神戸市灘区)
    • Year and Date
      2015-11-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ネットいじめの実態に関する実証的研究(Ⅲ)2015

    • Author(s)
      原清治、浅田瞳
    • Organizer
      関西教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] How Do the Teachers Face for the Issue of Cyber-Bullying?2015

    • Author(s)
      原清治
    • Organizer
      JUSTEC2015
    • Place of Presentation
      SpringHill Suites Pensacola Beach(アメリカ)
    • Year and Date
      2015-09-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネットいじめの要因と実態に関する実証的研究(Ⅲ)2015

    • Author(s)
      原清治、浅田瞳、堀出雅人
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学修支援と高等教育の質保障Ⅰ2015

    • Author(s)
      山内乾史、原清治他
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi