• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of the Compulsory Unit Citizenship in Social Studies Based on the Characteristics of Historical Events

Research Project

Project/Area Number 15H03495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Toda Yoshiharu  千葉大学, 教育学部, 教授 (50207586)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 裕一  千葉大学, 教育学部, 教授 (00216855)
小関 悠一郎  千葉大学, 教育学部, 准教授 (20636071)
澤田 典子  千葉大学, 教育学部, 教授 (50311650)
辻本 諭  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (50706934)
今津 敏晃  亜細亜大学, 法学部, 准教授 (60449973)
青山 治世  亜細亜大学, 国際関係学部, 准教授 (60634285)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
三浦 朋子  亜細亜大学, 法学部, 准教授 (70586479)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 歴史学習 / 歴史総合 / メンバーシップ / シティズンシップ / 歴史教育 / 単元開発
Outline of Final Research Achievements

In this research, we aimed to clarify the kind of “citizenship” that can be cultivated through historical education, making full use of the characteristics of historical events by reversing the relationship between “citizenship” and historical education, and asking instead what historical education can contribute to the development of “citizenship.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義として、以下の4点を挙げることができる。第1に、歴史学習でこそ育成できるシティズンシップを明確化した点である。第2に、歴史学習だからこそ可能となるシティズンシップ育成方法論を提案している点である。第3に、上記第1・第2の学術的意義を具体化した必修単元「シティズンシップ」を作成し、小・中・高校の社会系教科内における最終単元に位置づけることを提案した点である。そして第4に、社会参画型シティズンシップ論を中核概念とすることで社会科から切り捨てられた観のあった歴史学習を社会科内に位置づける論理を構築することができた点である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 人口から読み解く日本通史-中学校社会科における主題学習の単元開発と実践-2018

    • Author(s)
      小関悠一郎、竹内裕一他9名
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66-2 Pages: 291-296

    • NAID

      120006482733

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地中海世界における「古代」と「中世」-西洋史学と世界史教育のあいだ-2018

    • Author(s)
      戸田善治、澤田典子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66-2 Pages: 267-276

    • NAID

      120006482730

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校社会系教科における価値学習の実態と課題-生徒の価値判断基準と書の変容の分析を通して-2017

    • Author(s)
      田中伸、橋本康弘
    • Journal Title

      法と教育

      Volume: 8 Pages: 5-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的レリバンスの構築を目指した授業研究の方略-米国社会科教育は子どもの学びへの動機をどのように扱ってきたか--2017

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 50 Pages: 81-90

    • NAID

      130006744926

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育実践における教師のゲートキーピング-消費者市民社会の構築を目指した学校と社会のコミュニケーション--2017

    • Author(s)
      田中伸、前田佳洋、矢島徳宗
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究紀要

      Volume: 65-2 Pages: 37-49

    • NAID

      40021213559

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 歴史的事象の特性を基盤とした社会科における必修単元「シティズンシップ」の開発-小単元「武士身分とは何か-最後の仇討ち-」及び小単元「ギリシア人とは誰か-ギリシア人自身による概念変容とマケドニア王家の喧伝-」を事例として-2018

    • Author(s)
      戸田善治、竹内裕一、澤田典子、小関悠一郞、椎名和宏
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史的事象から迫る選挙権を持つことの意味と条件-高校「公共」の単元開発「選挙権付与の基準を考える」を事例として-2018

    • Author(s)
      三浦朋子、今津敏晃、青山治世
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The teaching citizenship byusing the historical subject matters2017

    • Author(s)
      Y.TODA、T.MIURA、K.SHIINA
    • Organizer
      13th Citized International Confercence
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 歴史研究と中学校・高等学校の歴史教育-イギリス史の視点から-2017

    • Author(s)
      辻本諭、田中伸、前田佳洋、矢島徳宗
    • Organizer
      近世イギリス史学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi