• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Improvement of Japanese Classes in Secondery School through Diagnostic Assesment Systems of Critical Reading

Research Project

Project/Area Number 15H03503
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Mase Shigeo  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90274274)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小谷 充  島根大学, 教育学部, 教授 (00283044)
高旗 浩志  岡山大学, 教師教育開発センター, 准教授 (20284135)
砂川 誠司  愛知教育大学, 教育学部, 講師 (20647052)
冨安 慎吾  島根大学, 教育学部, 准教授 (40534300)
中井 悠加  広島大学, 教育学研究科, 助教 (40710736)
河野 智文  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70304144)
武久 康高  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (70461308)
山元 隆春  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90210533)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Keywords中等国語科 / 批判的読解力 / 評価 / 高次読解力 / メディアリテラシー / 批判的思考 / 授業改善 / 国語学力 / 評価モデル / メディア・リテラシー / 古文 / 読むこと / 教育評価 / 読解力 / 高校 / 中学校 / 評論 / 古典 / 学力評価 / 診断的評価 / クリティカル・リーディング / 学力調査
Outline of Final Research Achievements

We define the readers who comprehend text critically and reasoningly as productive readers. Today it is important to foster the productive readers in junior high school and high school. 1) First, we reconstructed the model of productive reading to add media literacy to. 2) We developed the system to assess the performance of productive readers in four genre, which are novels, expository texts, Japanese classics, and media literacy. 3) We made set of paper tests and rubric to exam productive reading through the research for the students. 4) In the classes of Japanese teachers training program, we made the them to assess the response of high school students for texts with the rubric. Or in seminar for Japanese teacher, we afforded them to use our assessment system to improve their Japanese classes.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学力の三要素にもとづく教育改革と国語学力形成2018

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 819 Pages: 5-9

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後初期におけるカリキュラム構成の視点と方法 - カリキュラム構成の手引』(神奈川縣教育研究所,1951年)を手がかりとして-2018

    • Author(s)
      河野 智文
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要第一分冊文科編

      Volume: 67 Pages: 13-26

    • NAID

      120006413955

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 昭和二十年代の作文評価に関する事例の検討2018

    • Author(s)
      河野 智文
    • Journal Title

      福岡教育大学国語科研究論集

      Volume: 59 Pages: 39-48

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 古典教育における「比べ読み」学習の意義 ―『徒然草』137段(「花は盛りに」)の授業実践を例に―2018

    • Author(s)
      武久康高
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 129-138

    • NAID

      120006478659

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校における「春はあけぼの(枕草子)」の授業改善 ―小学校との接続を視野に入れて―2018

    • Author(s)
      吉田茂樹・武久康高・渡邊春美・今村有紀
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 78

    • NAID

      40021497564

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科書写における基礎としての毛筆学習について ――広島県安芸郡熊野町「低学年書道科」を事例に2018

    • Author(s)
      中井 悠加
    • Journal Title

      しまね地域共生センター紀要

      Volume: 4 Pages: 35-42

    • NAID

      120006405705

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科における学習者の言語行為の質的把握と授業づくり2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 作品と対話する授業の創造2017

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 544 Pages: 4-9

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における小説の読みの学力評価のあり方─評価問題による検討─2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫・河野智文
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 58 Pages: 55-67

    • NAID

      120006416269

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校・高等学校国語科における古文の授業─古文学習の本質の追究とアクティヴ・ラーニング─2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 58 Pages: 196-202

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「物語の始まり」としての『竹取物語』―『竹取物語』の教材価値とその授業案―2017

    • Author(s)
      武久康高
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究紀要

      Volume: 77 Pages: 33-44

    • NAID

      120006227632

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習観の形成を支援する方法についての検討 ─漢字学習のためのパターンランゲージを用いて─2016

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 81 Pages: 23-31

    • NAID

      130006069209

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語カリキュラムにとって文学はなぜ必要か―現代米国の文学教育論を手がかりとして―2016

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究紀要 第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 65 Pages: 99-108

    • NAID

      120005947259

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Teacher Education as a high-quality learning environment2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Takashi Yonezawa, Heidi Biseth
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域

      Volume: 63 Pages: 15-24

    • NAID

      120005947236

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 下学年の説明的文章教材を用いた授業の可能性2016

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1184 Pages: 38-43

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教育的構想力」に関する考察 -大村はまによる「提案」の特質をふまえて-2016

    • Author(s)
      河野智文
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要(第一分冊 文科編)

      Volume: 85 Pages: 1-11

    • NAID

      120006380205

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科教科内容の記述に関する理論的考察 ─〈出来事〉という観点を導入して ─2016

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 79 Pages: 47-54

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語科におけるメディア・リテラシー教育の評価に関する研究ノート―GCSE 試験問題(AQA2012)についての事例研究―2016

    • Author(s)
      砂川誠司
    • Journal Title

      国語国文学報

      Volume: 74 Pages: 47-62

    • NAID

      120005730603

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型詩創作指導による学びの形成:Arvon Foundationの取り組みの検討から2016

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 65-78

    • NAID

      120005763897

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言葉を深く理解する力を育てる「教材」を発見するために2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1173 Pages: 14-21

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明的文章の読みの学習指導における知識の検討─科学哲学は説明的文章指導の背景学問になり得るか─2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Organizer
      第1回中国・北九州国語教育学研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後初期におけるカリキュラム構成─『カリキュラム構成の手引』(神奈川縣教育研究所、1951年)を手がかりとして─2017

    • Author(s)
      河野 智文
    • Organizer
      九州国語教育学会(第8回・福岡大会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Globalization and education: Comparative perspectives on connections and contradictions in language education2017

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Organizer
      UKLA 53rd International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国語科におけるメディア・リテラシーの学力調査および評価問題の開発2017

    • Author(s)
      砂川誠司;冨安慎吾;中井悠加
    • Organizer
      第61回日本読書学会大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] An Instructional Reform at Teacher Training Universities in Japan: Compiling Teacher Students’ Paths to Learning2017

    • Author(s)
      Kenji Kubo, Takashi Yonezawa, Hideo Miyaki, Yuka Nakai
    • Organizer
      WERA Focal Meeting & HKERA International conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「精読」の方法をどのように学ばせるか?-Notice & Note (2013)を手がかりとして2017

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会福山大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語科におけるPCKについての研究:教師の批判的思考に関する認識を中心に2017

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Aesthetics for Children: Reading Poetry and Painting2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Satoshi Higuchi,
    • Organizer
      International Conference on Philosophy for Children
    • Place of Presentation
      Karl-Franzens-University (Graz, Austria)
    • Year and Date
      2016-10-13
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An exploratory study on picture-books in early childhood care and education environments (1): Skills of selecting and displaying picture-books based on preschool teachers' practical knowledge2016

    • Author(s)
      Yoichiro Nonaka, Yuka Nakai
    • Organizer
      EECERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      Dublin City University(Dublin, Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代イギリスGCSE試験Englishの内容と構造に関する一考察2016

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 実態的調査に基づいた国語教育研究の可能性2016

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Organizer
      第131回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習生の省察を支援する方法についての検討 ─パターンランゲージを用いた事後指導を対象として─2016

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      第131回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化に対応した教科教育カリキュラム・指導法の特質~シンガポールのIB校の調査を通して~2016

    • Author(s)
      小原友行・影山和也・草原和博・間瀬茂夫・三好美織
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回研究大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 新制中学校の教育課程に関する考察─『中学校の教育課程』(1951年)の検討を中心に─2016

    • Author(s)
      河野智文
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校国語科における「高次読解力」の評価のあり方 ─漢文問題の場合─2015

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ローゼンブラット「交流理論」の再検討―Making meaning with texts(2005)を中心に―2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における小説の読みの学力評価─学力調査による分析(2)─2015

    • Author(s)
      間瀬茂夫,河野智文
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] パターンランゲージを用いた国語科教科内容の記述に関する研究 ─文化の記述という観点から─2015

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び続ける教員の基礎・基盤を構築するための初任者用ハンドブックおよび指導教員用ハンドブックの開発と運用2015

    • Author(s)
      米沢崇・大里剛・中井悠加
    • Organizer
      平成27年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      ソニックシティ大宮(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 虹色のカノン2018

    • Author(s)
      風早結奏, 三藤恭弘, 中井悠加
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 国語科教育における理論と実践の統合2018

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会,山元隆春
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 説明的文章の読みの学力形成論2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] ようこそ、一人ひとりをいかす教室へ―「違い」を力に変える学び方・教え方―2017

    • Author(s)
      キャロル・アン・トムリンソン著、山崎敬人・山元隆春・吉田新一郎訳
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学びを創る教育評価2017

    • Author(s)
      岡谷英明(編)/野中陽一朗/小松和佳/井上 弥/幸坂健太郎/加藤みずき/藤田哲也/中井悠加/馬場園陽一/野﨑秀正/内山公介/島田 希/國崎大恩/池上正樹/河口麻希/鏡原崇史/橋本 翠/大西ゆみこ
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教職概論(「第2章 授業をつくる教師」を分担執筆)2016

    • Author(s)
      南本長穂,高旗浩治他
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 読書教育を学ぶ人のために2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 国語科重要用語事典2015

    • Author(s)
      髙木まさき,寺井正憲,中村敦雄,山元隆春,間瀬茂夫他
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 国語学力フォーラム

    • URL

      http://jlitera.hiroshima-u.ac.jp

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi