• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on fostering competencies of modelling/mathematisation of nature in science education

Research Project

Project/Area Number 15H03506
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Uchinokura Shingo  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70512531)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 伸也  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
高橋 聡  椙山女学園大学, 教育学部, 講師 (20613665)
稲田 結美  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授 (30585633)
板橋 夏樹  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (90733212)
土田 理  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (10217325)
Research Collaborator Pietzner Verena  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,470,000 (Direct Cost: ¥11,900,000、Indirect Cost: ¥3,570,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords理科教育 / モデル化 / 数学化 / 表象 / 認識的知識 / 資質・能力 / モデル / メタ表象 / モデリング能力
Outline of Final Research Achievements

In this study, through examining the theoretical examination of models and structural content analysis of science/mathematics curricula in other countries, the cognitive characteristics of children's natural modelling/mathematization competence were explored.
As a result, by referring modelling theory in science studies, theoretical problems in the content construction of modelling in the science standards were argued. The implication of the study was as follows. Students' representational competence had a close relationship with their modelling competence. Students tended to regard diagrammatic representation in the same light as a model.They did not understand mathematical representation as much as other representations relating to modelling.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

諸外国の理科・数学カリキュラムや教科書におけるモデリングの位置付けや子どものモデル化・数学化能力の一端が明らかとなった。これらは、科学的な能力を育成するのに資する授業開発・改善の視点を与えるものとなりうる成果と言える。その一方で、理科カリキュラムの系統化・構造化に向けて、最新のモデル論の知見を踏まえた上で、多様な表現様式に着目して、子どものモデリング能力の発達的過程をさらに解明していく必要性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (79 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (37 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 13 results,  Acknowledgement Compliant: 8 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] カール・フォン・オシエツキー 大学オルデンブルク(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カール・フォン・オシエツキー大学オルデンブルク(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カール・フォン・オシエツキー大学オルデンブルク(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カール・フォン・オシエツキー大学オルデンブルク(ドイツ)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生による科学的に探究可能な問いの判断と生成の実際事象の観察から-大学生との比較との比較に基づいて-2019

    • Author(s)
      廣直哉,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 60(1)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学絵本を活用した幼稚園~小学校段階のエネルギー教育に関する研究2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 19 Pages: 37-46

    • NAID

      120006646635

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学リテラシー概念に基づく数学教員養成カリキュラム改革の試み(Ⅲ)2019

    • Author(s)
      竹内聖彦,髙橋聡,白井朗,伊藤仁一
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 233-242

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究者による探究を視点とした算数科における探究の再点検2019

    • Author(s)
      髙橋聡
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 577 Pages: 36-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学科2019

    • Author(s)
      戸水吉信、北室好章、北村悟朗、伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校研究紀要

      Volume: 61 Pages: 53-69

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Secondary school students’ meta-knowledge and procedural knowledge of the construction and interpretation of graphs2018

    • Author(s)
      末廣渉,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 55-60

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_55

    • NAID

      130007521824

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Examining students’ and teachers’ recognition of Making in science education2018

    • Author(s)
      太田和希,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 61-64

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_61

    • NAID

      130007521833

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study of the Energy Education of the Kindergarten and Elementary School2018

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 21-24

    • DOI

      10.14935/jsser.33.1_21

    • NAID

      130007522315

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of Pupils’ Recognition of Diagrammatic Representation in Science Learning: A Comparison with Recognition of Linguistic Representation2018

    • Author(s)
      内ノ倉真吾,北原深志,下古立浩
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 217-227

    • DOI

      10.11639/sjst.18031

    • NAID

      130007534912

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-11-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Instructional Characteristics of Graphs in Elementary and Lower-Secondary School Science Textbooks: Content Analysis Focusing on the Elements of a Graph2018

    • Author(s)
      末廣渉,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 67-77

    • DOI

      10.11639/sjst.18012

    • NAID

      130007437831

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-07-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Students' Use of Representations and Particle Models for Dissolution2018

    • Author(s)
      Uchinokura,S.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education

      Volume: Part 2 Pages: 168-180

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オランダにおける“Realistic Geometry”とその特質2018

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 575 Pages: 36-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における中学生の事象の観察から生成する疑問の特徴-物質の状態変化を事例にして-2018

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 27

    • NAID

      120006463672

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生による科学的に探究可能な問いの判断と生成の実際-大学生との比較に基づいて-2017

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(2) Pages: 49-52

    • NAID

      130007387526

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小・中学校理科教科書におけるグラフの構成・解釈に関する指導の内容構成-英国・米国の指導書・教科書との比較に基づいて-2017

    • Author(s)
      末廣渉、内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(2) Pages: 53-56

    • NAID

      130007387517

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科教育における「問いの設定」の学習内容の構成-アメリカの科学スタンダード・教科書に着目して-2017

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、廣直哉
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(3) Pages: 41-46

    • NAID

      130007387563

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 光に関する小学校教員養成課程学生の認識―光の反射と直進性に着目して―2017

    • Author(s)
      丸山大輝,小川佳宏,稲田結美
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2017)研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 25-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国の幼稚園・初等・中等教育段階におけるエネルギー概念の取り扱いに関する研究-NGSSにおけるエネルギーに関する記述内容を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 17 Pages: 1-10

    • NAID

      120006321573

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国初等教育段階における熱エネルギーのモデル化の特質-米国初等教育段階の理科教科書を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第56回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 16-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程(理科)におけるプログラミング教育に関する一考察2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(3) Pages: 13-16

    • NAID

      130007387558

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実生活を文脈とする数学科の教材の開発-RMEとMascilを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      松島信二、田中紘希、伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32(4) Pages: 47-50

    • NAID

      130007387546

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習者がもち得る観念としての線対称2017

    • Author(s)
      高橋聡
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 553 Pages: 38-39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科授業における中学生の事象の観察と疑問の生成との関係-物質の状態変化を事例にして-2016

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 31(2) Pages: 39-52

    • NAID

      130006655978

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカにおけるSTEM教育の推進方策-スタンダード・プログラムの開発と学習環境の向上に着目して2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65(4) Pages: 9-12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育におけるアナロジーとモデルの開発と利用-育成したい科学的な能力という観点から-2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65(7) Pages: 5-8

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の理科学習を通じたモデルについての理解2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 171-172

    • NAID

      130007436462

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] German and Japanese Student Teachers' Views of Creativity2016

    • Author(s)
      Luzie Semmler, Verena Pietzner, and Shingo Uchinokura
    • Journal Title

      Innovations in Science Education Research & Practice: Strengthening International Collaboration(E-Proceedings of EASE2016 Tokyo)

      Volume: - Pages: 42-42

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Chemistry Teachers’ Perceptions and Attitudes about Creativity in Chemistry Classes2016

    • Author(s)
      Annika Springub , Luzie Semmler , Shingo Uchinokura, Verena Pietzner
    • Journal Title

      Science Education Research: Engaging Learners for a Sustainable Future(Proceedings of ESERA 2015)

      Volume: - Pages: 2785-2794

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中学校理科電気単元におけるモデルに関する研究―日本と海外教科書に見られるモデルの取扱いの比較を通して―2016

    • Author(s)
      水野詳太、稲田結美
    • Journal Title

      日本理科教育学会第55回関東支部大会研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 79-79

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 大学生による溶解度のモデルを再構築する過程の特徴2016

    • Author(s)
      松井淳、稲田結美
    • Journal Title

      日本理科教育学会第55回関東支部大会研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 121-121

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカ中等科学教科書におけるモデルの開発と利用に関する内容構成の特質-ホルト科学教科書と日本の理科教科書との比較に基づいて-2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 27 Pages: 117-124

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 長期の理科学習者としての理科系大学生のアナロジーの使用-「物質の状態変化」の学習の振り返りに基づいて-2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要 教育科学編

      Volume: 66 Pages: 13-33

    • NAID

      120005758094

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学領域の熟達者のアナロジーの使用方法-問題解決および科学的な探究過程に着目して-2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 66 Pages: 49-70

    • NAID

      120005758105

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学生における科学的モデルに対する限界性の認識―肺の呼吸モデルと状態変化の粒子モデルに着目して―2016

    • Author(s)
      松井淳、内ノ倉真吾、稲田結美
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(4) Pages: 5-10

    • NAID

      130006655867

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学学習の意義や数学の必要性を実感しうる数学科の教材の開発-RME 理論と mascil を手がかりとして-2016

    • Author(s)
      徳田凌、原佑輔、伊藤伸也
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(4) Pages: 53-56

    • NAID

      130006655877

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学リテラシー概念に基づく数学教員養成カリキュラム改革の試み(Ⅱ)2016

    • Author(s)
      浪川幸彦、髙橋聡、竹内聖彦、白井朗
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 9 Pages: 49-61

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生が授業導入時の事象の観察から生成する疑問-油脂の凝固に関連した疑問を事例にして-2015

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30(2) Pages: 35-38

    • NAID

      130006660237

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中学生・高校生のグラフの構成・解釈のメタ的知識と手続き的知識の関係-おもりとばねの長さの関係を表すグラフの構成・解釈を事例として-2018

    • Author(s)
      末廣渉,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成30年度第2回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における大学生と教師のものづくりに関する認識の調査2018

    • Author(s)
      太田和希,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成30年度第2回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生・高校生のグラフの構成・解釈に関する認識の調査2018

    • Author(s)
      末廣渉,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国の幼稚園・小学校段階におけるエネルギー教育についての研究 -Picture-Perfect Scienceを事例として-2018

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会平成30年度第1回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Survey on Recognition of Elementary School Students on Flood Damage2018

    • Author(s)
      Yuhei Yamane, Hiroshi Unzai, Yumi Inada & Shigeki Kadoya
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第6学年の自然事象に関する類推する力の実態2018

    • Author(s)
      髙木正之,角屋重樹,稲田結美,雲財寛
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の問題解決過程の連関性に関する教師の指導の実態2018

    • Author(s)
      阪本秀典,石井雅幸,雲財寛,稲田結美,角屋重樹
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新単元「雨水の行方と地面の様子」に関わる児童の先行知識2018

    • Author(s)
      山根悠平,雲財寛,稲田結美,角屋重樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Collaborative design of realistic mathematics lessons for lower secondary school students in Japan2018

    • Author(s)
      Itoh, S.
    • Organizer
      The 6th International Realistic Mathematics Education Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中学校理科教科書に見られるグラフの特徴-変数及びグラフの種類・抽象度に着目して-2017

    • Author(s)
      末廣渉、内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Students’ Use of Representation and Particle Models for Dissolution2017

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Organizer
      ESERA2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国の教師教育プログラムとしてのSTEM体験型ワークショップ-NSTAの第5回STEMフォーラム&エキスポ2016に参加して-2017

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、丹沢哲郎、長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生による科学的に探究可能な問いの判断と生成の実際-大学生との比較に基づいて-2017

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中学校理科教科書におけるグラフの構成・解釈に関する指導の内容構成-英国・米国の指導書・教科書との比較に基づいて-2017

    • Author(s)
      末廣渉、内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における「問いの設定」の学習内容の構成-アメリカの科学スタンダード・教科書に着目して-2017

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、廣直哉
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第3回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 光に関する小学校教員養成課程学生の認識―光の反射と直進性に着目して―2017

    • Author(s)
      丸山大輝,小川佳宏,稲田結美
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国初等教育段階における熱エネルギーのモデル化の特質-米国初等教育段階の理科教科書を事例として-2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回東北支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教員養成課程(理科)におけるプログラミング教育に関する一考察2017

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第3回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 実生活を文脈とする数学科の教材の開発-RMEとMascilを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      松島信二、田中紘希、伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会平成29年度第4回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] German and Japanese Student Teachers' Views of Creativity2016

    • Author(s)
      Luzie Semmler, Verena Pietzner, and Shingo Uchinokura
    • Organizer
      The fifth International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学生の理科学習を通じたモデルについての理解2016

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学科における実社会と関わる探究に基づく学習指導に関する研究-“Mathematics and science for life”の教材の分析に基づいて-2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における科学的モデルに対する限界性の認識―肺の呼吸モデルと状態変化の粒子モデルに着目して―2016

    • Author(s)
      松井淳、内ノ倉真吾、稲田結美
    • Organizer
      日本科学教育学会平成27年度第4回研究会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学学習の意義や数学の必要性を実感しうる数学科の教材の開発-RME 理論と mascil を手がかりとして-2016

    • Author(s)
      徳田凌、原佑輔、伊藤伸也
    • Organizer
      日本科学教育学会平成27年度第4回研究会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における中学生の事象の観察と疑問の生成との関係-物質の状態変化を事例にして-2016

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成28年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科電気単元におけるモデルに関する研究―日本と海外教科書に見られるモデルの取扱いの比較を通して―2016

    • Author(s)
      水野詳太、稲田結美
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生による溶解度のモデルを再構築する過程の特徴2016

    • Author(s)
      松井淳、稲田結美
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] H.フロイデンタールの教授学的現象学と“Realistic Mathematics Education”における数 学的対象論とその実践的意義2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第 4 回春期研究
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 椙山女学園大学数学教員養成カリキュラムの現況2016

    • Author(s)
      高橋聡
    • Organizer
      教員養成数学教育研究会
    • Place of Presentation
      南九州大学(宮崎県宮崎市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生が授業導入時の事象の観察から生成する疑問-油脂の凝固に関連した疑問を事例にして-2015

    • Author(s)
      廣直哉、内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成27年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      佐賀大学(佐賀県佐賀市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国初等・中等教育におけるエネルギー概念導入の動向―A Framework for K-12 Science Education の記述内容の分析より―2015

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島県福島市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ中等科学教科書に見られるモデルの開発と利用-ホルト科学教科書の内容構成を事例にして-2015

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本教材学会第27会研究発表大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Chemistry teachers' perceptions and attitudes about creativity in chemistry classes2015

    • Author(s)
      Verena Pietzner,Shingo Uchinokura
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2015 conference
    • Place of Presentation
      ヘルシンキ(フィンランド)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの科学スタンダードにおける数学的能力-“Next Generation Science Standards”の内容構成に着目して-2015

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるエネルギー教育導入の可能性に関する一考察2015

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 初等理科教育2018

    • Author(s)
      大髙泉(編著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083671
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 理科教育基礎論研究2017

    • Author(s)
      大髙泉(編著)
    • Total Pages
      367
    • Publisher
      協同出版株式会社
    • ISBN
      9784319002979
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research: Selected Papers from the ESERA 2015 Conference2017

    • Author(s)
      Kaisa Hahl et al.(Eds.)
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319586847
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi