• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Material and Construction of Instructive Model According to the Developmental Stage of Children with Blindness

Research Project

Project/Area Number 15H03509
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SASHIMA TSUYOSHI  筑波大学, 人間系, 准教授 (20241763)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 秀之  筑波大学, 人間系, 准教授 (90294496)
Research Collaborator SAKAMOTO Yuka  
NAKAMURA Chika  
FUKUDA Kanako  
ISHITOBI Kotoe  
INOUE Aki  
OKAMIYA Ayana  
KANAI Sayaka  
YOSHIOKA Toko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords視覚障害幼児・児童 / 発達段階 / 教材・教具 / 盲幼児・児童 / 指導モデル / 教材・教具
Outline of Final Research Achievements

In order to urge the cognitive development of children with blindness, tasks such as comparing, classifying, discriminating, using objects which are made easy to perceive through haptics is important. On the other hand, it is difficult for children with blindness to use teaching materials such as blocks task developed for sighted children. In this research, we investigated self-made teaching materials for blind children in Japan and the other country and developed the teaching materials for children with blindness that can be achieved by hand. Also, we verified developmental order of the teaching materials. Based on the results of these studies, we presented a guidance model for children with blindness according to the developmental stages.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児期は、物の概念や大小長短・空間・量などの概念が形成される時期であり、入れる・積む・並べる・合わせる・分ける・構成するなどの認知的活動を通してそれは獲得される。しかし、盲児は、文字通り一目瞭然に視覚で状況を把握・比較・参照・確認ができないことから、盲児が「指先を目とする子どもたち」にとって「わかる・できる」ための独自の教材・教具の開発が世界的課題となっている。本研究は触運動感覚教材の本質の解明を目指し、実際に教材を開発するなど、盲教育の指導法の基盤となる知見を示した点および、盲幼児・児童発達段階別指導モデルを示した点において学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (21 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ドイツ北部のシュレースヴィヒ=ホルシュタイン州における視覚障害教育―LFS(州立視覚障害支援センター)のシステムと支援の実際―2018

    • Author(s)
      福田奏子,岡宮彩奈,菊池哲司,佐島 毅
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 56 Pages: 13-20

    • NAID

      40021632207

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 弱視幼児における構成活動の指導―量や空間の概念形成の基礎として―2017

    • Author(s)
      福田奏子; 岡宮彩奈; 佐島, 毅; 菊池哲司; 牛久初音
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 55 Pages: 1-8

    • NAID

      40021251390

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 弱視幼児に対する教材教具を用いた「視る力」を育む指導実践―幼児期後半に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      福田奏子・岡宮彩奈・金井沙彩・吉岡陶子・佐島 毅
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 54 Pages: 1-5

    • NAID

      40020887133

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 盲幼児児童におけるはめこみ構成課題の達成と概念理解・手指操作を伴う日常生活動作・大規模空間認知との関連2016

    • Author(s)
      福田奏子・佐島 毅
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 203-211

    • NAID

      130007616620

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 円柱さし課題における手指の操作性に及ぼす重さ要因の効果―盲児の固有覚フィードバックの視点から―2015

    • Author(s)
      福田奏子・佐島 毅
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 53 Pages: 223-228

    • NAID

      130007600250

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 弱視幼児に対する教材教具を用いた目と手の協応と発達を促す指導実践-幼児期前半に焦点を当てて-2015

    • Author(s)
      福田奏子・中村 央・阪本悠香・佐島 毅
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 52 Pages: 1-8

    • NAID

      40020516017

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲・知的障害幼児における発語発話の発達に関する縦断的研究2018

    • Author(s)
      岡宮彩奈,菊池哲司,二宮一水,佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 触運動感覚によって課題理解のしやすい教材の条件に関する検討-はめこみ構成課題におけるはめ板の大きさ・厚さ・枠からの立ち上がり・あそび要因からの分析-2018

    • Author(s)
      福田奏子,佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童におけるはめこみ構成課題の達成と概念理解・手指操作を伴う日常生活動作・大規模空間認知との関連2018

    • Author(s)
      福田奏子,佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 盲・重複障害児の「手で見る力」を育む指導実践―型はめ課題における手指運動の変容に着目してー2018

    • Author(s)
      桑田園子,佐島毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 点字使用の視覚障害者に点図の方向認知課題を用いた空間的視点取得能力に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      菊池哲司,岡宮彩奈,二宮一水,佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ北部のシュレースヴィヒ=ホルシュタイン州における視覚障害教育―LFS(州立視覚障害支援センター)のシステムと支援の実際―2018

    • Author(s)
      福田奏子; 岡宮彩奈; 佐島, 毅; 菊池哲司
    • Organizer
      弱視教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級に在籍する弱視児童への支援に関する実践―達成感に寄り添い自己有用感を育む支援を目指して―2018

    • Author(s)
      岡宮彩奈; 佐島, 毅
    • Organizer
      弱視教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害のある子どもの構成学習と概念形成―触運動感覚フィードバックのある教材と学びの主体性―2017

    • Author(s)
      佐島, 毅; 福田 奏子; 吉岡 陶子; 金井 沙彩; 岡宮 彩奈
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 眼科医療における知的障害児への対応 視能訓練士を対象とした眼科医療と教育・療育機関の連携に関する実態調査2017

    • Author(s)
      佐島, 毅; 草間 涼菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童における分解合成課題遂行中の手の使い方の研究2017

    • Author(s)
      吉岡陶子・金井沙彩 ・岡宮彩奈・福田奏子・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童における比較参照手続を用いたブロック 構成課題における課題遂行中の手の動き2017

    • Author(s)
      金井沙彩・福田奏子・吉岡陶子・岡宮彩奈・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 初期的発達段階にある盲・知的障害児の手指探索行動の拡大―平面玉落とし課題遂行時における手の動かし方および行動の変化に着目して―2017

    • Author(s)
      岡宮彩奈・福田奏子・金井沙彩・吉岡陶子・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲児童におけるはめこみ構成課題の達成と WISC-Ⅳ知能検査の得点との関連2017

    • Author(s)
      福田奏子・金井沙彩・吉岡陶子・岡宮彩奈・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童における比較参照手続を用いた ブロック構成課題の難易度 ―課題の達成及び他の要因との関連―2016

    • Author(s)
      金井沙彩・福田奏子・岡宮彩奈・吉岡陶子・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童における分解合成課題に関する研究―課題の難易度および手指操作・空間認知能力との関連から―2016

    • Author(s)
      吉岡陶子・福田奏子・金井沙彩・岡宮彩奈・佐島毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童におけるはめこみ構成課題の達成と関連する要因との検討2016

    • Author(s)
      福田奏子・岡宮彩奈・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害児における時空間の見通しと活動への意欲・主体性 ー盲幼児・盲知的障害児の指導実践から考えるー2016

    • Author(s)
      佐島毅・岩田理恵・松浦紀子・菊池享子・菅井裕行・鈴木和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 弱視幼児に対する教材教具を用いた目と手の協応と発達を促す指導実践―幼児期後半に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      福田奏子・岡宮彩奈・金井沙彩・吉岡陶子・佐島 毅
    • Organizer
      日本弱視教育研究会
    • Place of Presentation
      ホテルウェルビューかごしま
    • Year and Date
      2016-01-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 盲幼児児童におけるはめこみ構成課題の難易度の検討-四角形課題におけるはめこみパターン数および三角形課題の視点から-2015

    • Author(s)
      福田奏子・佐島 毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びの原点,身体性・能動的行為・体験への回帰―感覚に応答する教材教具および感覚の活用と空間表象から考える-2015

    • Author(s)
      佐島 毅・福田奏子・石飛琴絵・井上亜紀・松本健太郎・岩田理恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障がいを有する幼児の概念形成を促す指導実践―教材教具を活用した手の使い方の指導―2015

    • Author(s)
      福田奏子・佐島 毅
    • Organizer
      視覚障がい乳幼児研究会
    • Place of Presentation
      福岡市立心身障がい福祉センター
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi