• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and historical evaluation of education for children with disabilities in the Western for constructing unique Japanese special education

Research Project

Project/Area Number 15H03514
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

Nakamura Makio  福山市立大学, 福山市立大学, 名誉教授 (80000280)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣瀬 信雄  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (10218844)
岡 典子  筑波大学, 人間系, 教授 (20315021)
藤井 聰尚  広島文化学園大学, 社会情報学部, 教授 (50033634)
冨永 光昭  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (50227633)
木村 素子  群馬大学, 教育学部, 准教授 (60452918)
高柳 瑞穂 (松本瑞穂)  東京福祉大学, 社会福祉学部, 講師 (60588010)
二文字 理明  大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (00030461)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Keywords日本の障害児教育 / インクルーシブ教育 / アメリカ合衆国 / ドイツ / スウェーデン / ロシア / 社会主義 / 障害児教育史 / 欧米 / 日本への影響 / 障害児教育 / 日本 / 特別支援教育 / 欧米障害児教育 / 歴史
Outline of Final Research Achievements

Inclusive education in Japan is merely born out of international influences, not structured endogenously. The special education in Japan was developed under centralized administrative framework, and the local special education neglected theoretical and practical accumulation. In particular, the theories and ideals have been imported from developed countries repeatedly.
Therefore, in this research, we studied two themes. One is to clarify what Japanese visitors had learned and introduced from developed countries. The target countries are Germany and the United States that have influenced Japanese special education before the Great war, and socialism-Russia and Sweden that had a great influence on post-war special education. Another theme is to contrast the acceptance of information from developed countries with the actual situation of special education in Japan. Through these two procedures, we found out what factors have hindered Japan's unique special education formation.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] スウェーデンにおけるEFAへの葛藤~『従来型』および『SENCO型』の特殊教育担当教員養成制度の交錯2018

    • Author(s)
      二文字理明
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要総合教育科学

      Volume: 66 Pages: 173-194

    • NAID

      120006416710

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害者にとって<人間としての尊厳>とはなにか?-障害者の権利条約第17条の日本政府訳に対する疑問2018

    • Author(s)
      二文字理明
    • Journal Title

      季刊福祉労働

      Volume: 158 Pages: 118-124

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東アジア三国におけるヴィゴツキー・ルネッサンス試論2018

    • Author(s)
      山下明莉、佐瀬文彦、呉蔚、鄭銀教、笠井茂輝、広瀬信雄
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 12 Pages: 23-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害のある子どもと障害のない子どもとの教科学習における交流及び共同学習の展開―特別支援学校小学部・小学校国語科における単元「きいてはなしてつたえよう」の実践から―2018

    • Author(s)
      三澤哲彦、早川愛美、近藤智、木村素子、霜田浩信、河内昭浩、坂西秀昭、今井東
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 183-192

    • NAID

      120006394700

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害児の保護者が期待するインクルーシブな教育環境とその実状2018

    • Author(s)
      杉尾早紀、戸ヶ﨑泰子、木村素子
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 135-148

    • NAID

      120007120855

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 師範学校附属小学校特別学級設置勧奨に関する明治40年文部省訓令第6号の政策的再評価2016

    • Author(s)
      中村満紀男・岡典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 4 Pages: 69-83

    • DOI

      10.15096/fcu_education.04.08

    • NAID

      120005741427

    • Year and Date
      2016-02-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] YasuoTbUjimura(1913-1979): Constructing the Infrastructure of Special Education and Proposing its lmprovemem2016

    • Author(s)
      Makio Nakamura
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 5(1) Pages: 19-21

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Varf&ouml;r beh&ouml;vs en allm&auml;n kurs p&aring; folkh&ouml;gskolor? En intervjuunders&ouml;king gjord p&aring; &Aring;gesta folkh&ouml;gskola-2016

    • Author(s)
      Masaaki Nimonji
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 第IV部門 教育科学

      Volume: 65(1) Pages: 107-114

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Tsujimura Yasuo (1913-1979) - proposed amendments of infrastructure construction and the separation of the special education system2016

    • Author(s)
      Makio Nakamura
    • Journal Title

      Japanese Journal of Special Education

      Volume: 5

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 19世紀シカゴ公立通学制聾唖学校における通常教育への限定的近似とその背景2015

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 44(1-2) Pages: 1-12

    • NAID

      40020676678

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 宮崎県における学習障害のある生徒の高校進学と入学後の支援の状況-県立・私立学校への質問紙調査を通して-2015

    • Author(s)
      木村素子・岩崎花菜美・石那田寛子
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要教育科学

      Volume: 33 Pages: 11-38

    • NAID

      120007121119

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 盲ろう児(者)教育の歴史と現代―その開始と現代的サービスの支援機器2015

    • Author(s)
      小野佐保子・仙宅元記・広瀬信雄
    • Journal Title

      山梨障害児教育研究紀要

      Volume: 10 Pages: 96-110

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヴィゴツキーの視点と現代の教育問題―くり返されるヴィゴツキー論―2015

    • Author(s)
      清水一毅・髙野智・芦沢直太・加藤映美・滝口雄太・広瀬信雄
    • Journal Title

      山梨障害児教育研究紀要

      Volume: 10 Pages: 58-77

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校等における史資料目録作成の現状と課題(9)2015

    • Author(s)
      中村満紀男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学、宮城県仙台市
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ロシアの欠陥学と日本における盲ろう児教育2015

    • Author(s)
      広瀬信雄
    • Organizer
      盲ろう者の諸問題国際大会―経験・課題・展望―(C分科会)
    • Place of Presentation
      盲ろう者支援財団ソエディネーニエ、モスクワ市
    • Year and Date
      2015-04-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日本障害児教育史 戦前編2018

    • Author(s)
      中村満紀男
    • Total Pages
      1342
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346151
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ヴィゴツキーの生涯2017

    • Author(s)
      廣瀬信雄(訳)
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      新読書社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 子どもに向かって「お前が悪い」と言わないで : コルスンスカヤの聴覚障害児教育2016

    • Author(s)
      廣瀬信雄(訳)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      文芸社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教師と子どもの共同による学びの創造―特別支援教育の授業づくりと主体性―2015

    • Author(s)
      成田孝・広瀬信雄・湯浅恭正
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 天才心理学者ヴィゴツキーの思想と運命2015

    • Author(s)
      広瀬信雄・手塚知子(訳)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi