• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of cooperative universal design teaching method in the regular classroom

Research Project

Project/Area Number 15H03517
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

Wakui Megumi  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, インクルーシブ教育システム推進センター, 主任研究員 (80332170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 浩司  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (40738168)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords発達障害 / 協同学習 / ユニバーサルデザイン / 多重知能 / 自己調整 / 学び方を学ぶ / 通常学級 / 学び合い / 通常の学級 / 自己調整学習 / 教育系心理学 / アクティブ・ラーニング / メタ認知
Outline of Final Research Achievements

Although children with developmental disabilities have problems with not only learning difficulties but also with sociality and peer relationships, research on teaching in regular classes is still delayed. Combining "learning how to learn" learning with cooperative learning made teachers do universal designed instruction that corresponds to the various cognitive characteristics of developmental disorders as well as the learning content of other typical developmental children. Furthermore, school-wide efforts may be useful.
This study aimed to develop a teacher training program, various materials, and teaching materials to carry out learning strategy learning throughout the school and at home.
As a result, a whole-school program for "learn how to learn" learning centered on integrated learning, in-service teacher training materials, and Practice Start Kit(PSK) was completed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、先行研究を発展させ、実践を一教員だけでなく、全校へ拡げていくための手がかりとなる指導資料や教材を開発することができた。本研究で開発した、総合的な学習を核とした「学び方を学ぶ」学習の全校プログラムは、2020年から完全実施される学習指導要領において指摘されている育成を目指す資質・能力をまさに育成する内容となっており、今後の教育実践に役立つ社会的意義の高い内容となっている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] イングランドにおける障害のある子ども・青少年への指導・支援2019

    • Author(s)
      涌井恵
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 164-167

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 個のニーズに応じた全校支援体制と学校改善 ―チーム支援と同僚性の視点から―2018

    • Author(s)
      齋藤勝巳, 原田浩司, 涌井恵
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5 Pages: 581-586

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州におけるコモンコア・州スタンダードの障害のある子どもへの適用について2018

    • Author(s)
      涌井恵、神山努、半田健、大崎博史、森山貴史
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所ジャーナル

      Volume: 7号 Pages: 22-32

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『チームとしての学校』による特別支援教育の充実2018

    • Author(s)
      原田浩司
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 2 Pages: 32-35

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 個のニーズに応じた学習支援の在り方-小学校における組織的支援の生成-2017

    • Author(s)
      原田浩司、伊藤昌夫
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部 教育実践紀要

      Volume: 3 (3) Pages: 545-550

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内の特別支援教育体制向上のための校長としてのリーダーシップの発揮2017

    • Author(s)
      原田浩司
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 723 Pages: 7-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害教育分野におけるアクティブ・ラーニングへの期待と今後の課題2016

    • Author(s)
      涌井恵
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 398-405

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学び合いと学び方を学ぶ学習を組み合わせた小学校図画工作科の実践―言葉に頼らない絵画鑑賞―2016

    • Author(s)
      久武孝弘・涌井恵
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 438-447

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業と学習のユニバーサルデザインに関する研究の発展に向けて2016

    • Author(s)
      涌井恵
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 1 Pages: 18-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常の学級における特別支援教育実践ーユニバーサルデザインな学級づくり、授業づくり、自分づくりー2016

    • Author(s)
      涌井恵
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 1-7

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者と連携した宿題の取り組み -自分で学び方を工夫する力を身につけるために-2019

    • Author(s)
      畑中由美子, 涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第2回研究集会(東京)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Qualitative research of collaborative learning with the self-selected learning strategy for diverse learners in a regular class2019

    • Author(s)
      Megumi WAKUI
    • Organizer
      Cooperative Learning in Far-East Asia and the World: Achieving and Sustaining Excellence Taipei, Taiwan, R.O.C.: 22-24 March 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 客観的アセスメントに基づいた三層の学校支援システムの構築ー個のニーズの把握とマルチ知能等を活用した学び方を選べる授業実践からー2018

    • Author(s)
      原田浩司, 齋藤勝巳, & 涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Happy School:Teacher Training(シンポジウム座長)2018

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      アジア太平洋ディスレクシアフェスティバル2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 合理的配慮の提供義務の背景にある理念と教育相談 ―仲間はずれにしない学校・学級づくり-2017

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本学校教育相談学会第27回中央研修会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京)
    • Year and Date
      2017-01-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 知的障害教育における「育成すべき資質・能力」を踏まえた教育課程編成の在り方(2)―特別支援学校(知的障害)におけるアクティブ・ラーニングの事例検討―2017

    • Author(s)
      神山努、横尾俊、清水潤、松井優子、半田健、村井敬太郎、福本徹、涌井恵、武富博文、明官茂
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(2017愛知大会)プログラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチ知能を活用した通常の学級における「かけざん(第2学年)」の実践2017

    • Author(s)
      畑中由美子、涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会(栃木)論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害教育における「育成すべき資質・能力」を踏まえた教育課程編成の在り方(1)―アクティブ・ラーニングを活用した各教科の目標・内容・方法・学習評価の一体化―2017

    • Author(s)
      明官茂、横尾俊、神山努、清水潤、松井優子、半田健、村井敬太郎、福本徹、涌井恵、武富博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(2017愛知大会)プログラム: 1.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] A Case Study of Differentiating Instruction for Mathematics Using Multiple Intelligences for Diverse Learners in Regular Classroom2017

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      WCSNE-2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フィンランドの初等中等段階における知的障害のある児童生徒のインクルージョンに関する状況2017

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本発達障害学会 第52回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な子どもに合わせた指導ー一人ひとりの違いを力に変える学び方・教え方ー2017

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      授業UD学会全国大会 第3回
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 対談「アサーションスキルと学級経営」2017

    • Author(s)
      園田雅代、原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「英語教育におけるユニバーサルデザインとアクティブラーニング」2017

    • Author(s)
      原田浩司、山野有紀、岡本朋子、鋪屋佳子、渥美光子、村上加代子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会、
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチ知能を活用した学び方を自覚させる交流及び共同学習の実践 -遺伝子異常による発達の偏りがある児童の事例-2016

    • Author(s)
      畑中由美子・涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常の学級における協同的な学び合いによる自閉症スペクトラム児の支援の有用性と課題2016

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of spelling lessons based on the multiple intellegencies theory in regular classes with children having special education needs.2016

    • Author(s)
      Megumi WAKUI
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology 2016 (ICP2016),
    • Place of Presentation
      Yokohama (JAPAN)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 通常の学級における特別支援教育実践ーユニバーサルデザインな学級づくり、授業づくり、自分づくりー2015

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本発達障害学会 第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都・小金井市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 学習障害のある子どもを支援する2019

    • Author(s)
      宮本信也
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      日本評論社
    • ISBN
      9784535563735
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「ユニバーサルデザインの学級づくり・授業づくり」(小学校6年)2018

    • Author(s)
      原田浩司
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] LD・ADHD等関連用語集【第4版】 一般社団法人日本LD学会編2017

    • Author(s)
      【用語集第4版編集委員(*委員長)】 宇野 彰/梅永 雄二/大塚 玲/熊上 崇 /小林 潤一郎/佐藤 克敏/松田 修/松本 恵美子/ *宮本 信也 【編集協力者】 大塚 晃/岡崎 慎治/岡田 智/小林 マヤ/近藤 武夫/関 あゆみ/西谷 淳/松岡 勝彦/若宮 英司/涌井 恵
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      日本文化科学社
    • ISBN
      9784821073689
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「学習指導要領改訂のポイント」2017

    • Author(s)
      原田浩司
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ教育ってどんな教育?2016

    • Author(s)
      青山新吾, 赤坂真二, 上條晴夫, 川合紀宗, 佐藤晋治, 西川純, 野口晃菜, 涌井恵
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教育の今とこれからを読み解く57の視点2016

    • Author(s)
      編集代表:多田孝志, 編集委員:和井田清司・佐々木幸寿・青木一・金井香里・北田佳子・黒田友紀, 著者:成田喜一郎・涌井恵ほか
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ教育ってどんな教育?2016

    • Author(s)
      青山新吾・赤坂真二・上条晴夫・川井紀宗・佐藤晋治・西川純・野口晃菜・涌井恵
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi