• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of comprehensive anatomy training model leading to physical assessment

Research Project

Project/Area Number 15H05073
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionAichi Medical University

Principal Investigator

Takashi Nakano  愛知医科大学, 医学部, 教授 (30148332)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 諏訪 美栄子  修文大学, 看護学部, 助教 (00762816)
内藤 宗和  愛知医科大学, 医学部, 教授 (10384984)
小倉 久美子  一宮研伸大学, 看護学部, 講師 (10715139)
八島 妙子  東京医療保健大学, 看護学部, 教授 (70310472)
篠田 かおる  愛知医科大学, 看護学部, 准教授 (70329829)
鈴木 里美  愛知医科大学, 看護学部, 講師 (90387796)
黒澤 昌洋  愛知医科大学, 看護学部, 講師 (00586068)
河村 諒  愛知医科大学, 看護学部, 助教 (70764083)
横井 達枝  愛知医科大学, 看護学部, 助教 (10590549)
平井 宗一  愛知医科大学, 医学部, 教授 (70516054)
西 由紀 (小澤由紀)  愛知医科大学, 医学部, 講師 (80367755)
黒川 景  愛知県立大学, 看護学部, 教授 (90399030)
林 省吾  東京医科大学, 医学部, 准教授 (60349496)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥13,130,000 (Direct Cost: ¥10,100,000、Indirect Cost: ¥3,030,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords解剖学教育 / 看護学 / 看護教育 / フィジカルアセスメント / 解剖教育 / 看護学教育 / 教育学 / 解剖学 / 組織学 / 骨学 / 看護教育学 / 細胞・組織
Outline of Final Research Achievements

In this study, we constructed a new comprehensive anatomy training model that adds histology training and osteology training to the conventional gross anatomy training. In addition, we set learning objectives and specific practical training contents, and developed teaching materials. At the Faculty of Nursing, Aichi Medical University, with the cooperation of the Department of Anatomy of the School of Medicine, we held a "seminar" for Nursing student, medical student and clinical nurses at our hospital. As a result, it became possible to accurately grasp the three-dimensional structure of the human body through the anatomical training body, and to learn safe nursing techniques considering anatomical risks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、看護四年制大学の増加や看護修士課程の設置、専門看護師制度の導入など、看護の多様化・専門化が加速し、看護師は人体に関するより高度な基礎知識を必要とされるようになってきた。本研究の結果は、今後、更なる専門性、多様性が求められる看護教育において解剖学実習のモデルケースとなり得るものと考える。また、看護師養成機関と医師養成機関が密に連携し、新たな教育モデルを作り出す本研究の成果は、チーム医療時代の多職種間教育(inter-professional education)をさらに進めていく上においても、大きな意義を持つものと考えている。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 医学用語を適切に指導するための手引き2019

    • Author(s)
      黒川 景
    • Journal Title

      愛知県立大学看護学部紀要

      Volume: 25 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Scramble Zone フィジカルアセスメントにつながる看護の視点での総合的解剖学実習─基礎医学解剖学講座との連携から2017

    • Author(s)
      八島妙子, 鈴木里美, 小倉久美子, 篠田かおる, 横井達枝, 河村諒, 諏訪美栄子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58 Issue: 2 Pages: 132-137

    • DOI

      10.11477/mf.1663200689

    • ISSN
      0047-1895, 1882-1391
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生の学習動機づけと総合的解剖学実習の取り組みとの関連2017

    • Author(s)
      小倉久美子 河村諒 篠田かおる 横井達枝 鈴木里美 諏訪美栄子 八島妙子
    • Journal Title

      愛知医科大学看護学部紀要

      Volume: 16 Pages: 49-58

    • NAID

      40021472250

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学無止境 -愛知医科大学解剖学講座の取り組み-2019

    • Author(s)
      中野隆
    • Organizer
      第124回日本解剖学会総会・全国学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床看護師を対象とした局所解剖セミナーの実際-看護技術を安全に実施するために-2019

    • Author(s)
      黒澤昌洋,鈴木里美,篠田かおる,河村諒,福重香,大道美香,内藤宗和,中野隆
    • Organizer
      第124回日本解剖学会総会・全国学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の学習動機づけと解剖実習への取り組みの関連2017

    • Author(s)
      小倉久美子 河村諒 横井達枝 篠田かおる 諏訪美栄子 鈴木里美 八島妙子
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 解剖実習における学生の学びー総合的解剖実習と従来の解剖実習での比較ー2017

    • Author(s)
      横井達枝 篠田かおる 諏訪美栄子 河村諒 鈴木里美 小倉久美子 八島妙子
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヘルスアセスメント及び基礎看護技術につながる解剖実習の検討2017

    • Author(s)
      諏訪美栄子 小倉久美子 河村諒 篠田かおる 横井達枝 鈴木里美 八島妙子
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 肉眼解剖実習と臨地実習の繋がり2017

    • Author(s)
      河村諒 小倉久美子 横井達枝 篠田かおる 鈴木里美 諏訪美栄子 八島妙子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 肉眼解剖実習を受講した学生の倫理的な学び2017

    • Author(s)
      小倉久美子 河村諒 諏訪美栄子 篠田かおる 横井達枝 鈴木里美 八島妙子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の学習への動機づけと総合的解剖学実習への取り組みの関連2016

    • Author(s)
      河村諒, 小倉久美子, 鈴木里美, 篠田かおる, 横井達枝, 諏訪美栄子, 八島妙子
    • Organizer
      一般社団法人日本看護学教育学会 第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 肉眼解剖実習における学生の学び ─実習 1 年後,3 年後の学生の記述から─2016

    • Author(s)
      篠田かおる,横井 達枝,河村諒, 諏訪美栄子, 小倉久美子, 鈴木里美, 八島妙子
    • Organizer
      一般社団法人日本看護学教育学会 第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学教育におけるフィジカルアセスメントに繋がる 『総合的解剖学実習』モデルの構築を目指して2016

    • Author(s)
      八島 妙子
    • Organizer
      一般社団法人日本看護学教育学会 第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi