• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive research on education reform and modernization of teacher education in Russia and CIS

Research Project

Project/Area Number 15H05198
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

MINEI Akiko  筑波大学, 人間系, 教授 (80209840)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩崎 正吾  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 特任教授 (30203368)
Tastanbekova Kua  筑波大学, 人間系, 助教 (30726021)
澤野 由紀子  聖心女子大学, 文学部, 教授 (40280515)
大谷 実  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) INOUE Madoka  清泉女子大学, 文学部, 准教授 (70468619)
ENDO Tadashi  宇都宮共和大学, 都市経済学部, 教授 (10104118)
KAWANOBE Satoshi  星槎大学, 特任教授 (60382553)
KUROKI Takahito  広島文化学園大学, 保育学科, 講師 (60736106)
SEKI Keiko  一橋大学, 名誉教授 (20107155)
MATSUNAGA Yuji  西南学院大学, 人間科学部, 教授 (30128095)
MORIOKA Shuichi  大妻女子大学, 文学部, 教授 (30103188)
Research Collaborator UMETBAYEVA Kalyiman  東京藝術大学, 音楽学楽理科, 専門研究員
KAKIMOV Bazarkhan  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科博士前期課程・教育学専攻, 院生
KINOSHITA Kenichi  東京都世田谷区立鳥山中学校, 非常勤講師
HAKUMURA Naoya  岐阜大学, 教育推進・学生支援機構, 助教
MISOCHKO Grigory  モスクワ市立教育大学, 外国語学部, 講師
YAMASHITA Masami  お茶の水女子大学, グローバルリーダシップ研究所, 特別研究員
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥15,470,000 (Direct Cost: ¥11,900,000、Indirect Cost: ¥3,570,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywords教育改革 / 教師教育改革 / ロシア / 独立国家共同体 / 新学力観 / 新自由主義 / CIS / 教員養成 / 教員研修 / CIS諸国
Outline of Final Research Achievements

The research aims at figuring out intrinsic relationship between educational reform and teachers’ preparation and training system in former Soviet Union.
We reached three research findings: educational reforms are almost exclusively driven by the thought of neoliberalism and competency based academic achievement; consolidation of teacher training system proceeds within the “Bologna process” of European Common Higher Education Framework, which causes transformation of traditional deliberate system into open one; teachers’ in-service training has explicit links with their salary, thus faculty development is organized with the underpinning of market principle. Consequently, the ideal of education as a right goes behind the scene and idea of education as “goods” comes to fore.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report

Research Products

(23 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article Presentation Book Remarks Funded Workshop

  • [Journal Article] Teacher Education Reforms in Kazakhstan:Trends and Issues2018

    • Author(s)
      Tastanbekova Kuanysh
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 87-98

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ロシアの批判的言説―教育をめぐって ロシア革命100周年に思う2018

    • Author(s)
      関啓子
    • Journal Title

      人間学研究所年誌2017

      Volume: 15 Pages: 1-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ロシア連邦における学術体制の改革 ―イノベーション・サイクルの構築を目指して2018

    • Author(s)
      遠藤忠
    • Journal Title

      宇都宮共和大学シティライフ学論叢

      Volume: 19 Pages: 16-33

    • NAID

      130007447749

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヴィゴツキーの文化・歴史的理論とロシアの補充教育2018

    • Author(s)
      森岡修一
    • Journal Title

      人間生活文化研究

      Volume: 28 Pages: 61-74

    • NAID

      130007683934

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代ロシアにおける教育の動向―補充教育とヴィゴツキー理論を通じて2018

    • Author(s)
      森岡修一
    • Journal Title

      人間学研究所年誌 2017

      Volume: 15 Pages: 17-35

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ロシアの教育改革と教師教育2017

    • Author(s)
      澤野由紀子
    • Journal Title

      日英教育誌

      Volume: 3 Pages: 16-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「多民族国家ロシアにおける文化と教育改革―ヴィゴツキー理論と補充教育の動向を中心に―」2017

    • Author(s)
      森岡修一
    • Journal Title

      『人間学研究所年誌 2016』

      Volume: 0 Pages: 37-54

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「大学での科学研究における国家の役割ーロシアと中国の比較」2017

    • Author(s)
      遠藤忠(翻訳)
    • Journal Title

      『宇都宮共和大学論叢』

      Volume: 17 Pages: 1-20

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] :「学習社会における言語と教育-学社連携による先住少数民族の言語・文化復興の取り組みと課題-」2016

    • Author(s)
      岩崎正吾
    • Journal Title

      『学習社会への展望-地域社会における学習支援の再構築-』

      Volume: 0 Pages: 55-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「各国における教育改革運動の展開- ロシア」2016

    • Author(s)
      澤野由紀子
    • Journal Title

      『新・近現代教育史』

      Volume: 0 Pages: 100-111

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Mathematics Education in Russian Federation2018

    • Author(s)
      Ohtani Minoru
    • Organizer
      APEC-UNESCO-Tsukuba Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カザフスタンにおける教員研修制度改革の批判的検討2017

    • Author(s)
      タスタンベコワ クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ‘Modernization’ of Educational Governance and Creation of Education Quality Control Superpower: A Case Study of Russian Federation2017

    • Author(s)
      澤野由紀子
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ロシア連邦における学術体制の改革 ― 科学アカデミーの再編と高等教育の改革を通して2017

    • Author(s)
      遠藤忠
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ロシアにおける『社会教育機関』の特質と展開-補充教育機関を中心として-」2016

    • Author(s)
      岩崎正吾
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Critical Issues of Teacher Education in Kazakhstan2016

    • Author(s)
      タスタンベコワ・クアニシ
    • Organizer
      XVI World Council of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Beijing Normal University
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ロシアにおける教育改革に対応した教師教育の諸課題2016

    • Author(s)
      嶺井明子、澤野由紀子、タスタンベコワ・クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 多文化・多民族時代の世界の生涯学習2018

    • Author(s)
      岩﨑正吾、若園雄志郎、宮崎敦子、大谷杏、児玉奈々、永田祥子、田中達也 、福田誠治 、呉世蓮、張 鵬、韓 冀娜、西山渓、木田竜太郎、上野昌之、井谷泰彦、西村芳彦
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      476202757X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] ロシア及びCIS諸国における教育改革と教師教育の現代化に関する総合的調査研究 平成28年度中間報告書

    • URL

      http://hdl.handle.net/2241/00151540

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「中国におけるロシア教育政策の評価」2018

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] ロシアにおける教育改革の25年2017

    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス(文京区)
    • Year and Date
      2017-02-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「ロシア連邦地方都市における教育改革の新しいアプローチ」2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「ロシアにおける新自由主義的教育改革の再検討」2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi