• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methodology of Social Studies Education based on Communication Theory

Research Project

Project/Area Number 15H05403
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

TANAKA NOBORU  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords社会科教育 / カルチュラル・スタディーズ / コミュニケーション / コミュニケーション理論 / ニクラス・ルーマン / 教師教育 / Philosophy for Children / 米国社会科教育 / シティズンシップ / 対話教育 / 公民教育 / 市民性教育 / カリキュラム研究 / 主権者教育 / 学習環境 / 子どもの社会認識
Outline of Final Research Achievements

The results of this research are two points as follows. The first is to show the logic and possibility of social studies based on dialogical learning. The goal of inquiry is either self-reflection or consideration. The inquiry theme (content) is whether the object is a concept or a meaning. The procedure (method) of inquiry is the difference between the utilization and organization of generalized and conceptualized knowledge, and the evaluation and examination of knowledge by individualized and personalized experience. The second is to show the possibility of social studies lesson study driven by curriculum development. The difference in dialogue is the difference between the curriculum-based teacher's and child's experience, and the culture or context they belong to. This research showed the function of communication that generalization and conceptualization close the dialogue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1は、帰納的な社会科教育論研究(原理研究)であること。先行研究では、第1に教えるべき社会(理想の社会像)を前提とした教育内容を前提とし、これを効率的・合理的に教授するための内容開発・方法開発研究(演繹的研究)が行われていた。これは、教師の教授活動を基盤とした教育内容を「教える」社会科論である。本研究は、子どもの社会認識(子どもが持つ社会像)及び現実の社会現象を用いた教育内容開発を行い、授業を教師・子ども・学級の相互作用の場と捉え直し、これらを授業中で分析・修正・批判・活用する内容開発・方法開発研究を行った。すなわち、社会を「考える」社会科論を開発した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Hawaii(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Hawaii(米国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Hawaii(米国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Turku(Finland)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究学習における対話の原理-グローバル時代における社会科教育研究方法論の提案を通して-2018

    • Author(s)
      田中 伸, Amber Strong Makaiau
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 134 Pages: 41-53

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教師・歴史学者・社会科教育学者が協働した授業のゲートキーピング2018

    • Author(s)
      田中伸・辻本諭・前田佳洋・矢島徳宗
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究紀要

      Volume: 67-1 Pages: 41-53

    • NAID

      120006540400

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもが無意識に持つ『コモン・グッド』を暴き、分析する社会科2018

    • Author(s)
      田中 伸
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 2018年9月号 Pages: 124-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Philosophy for Children: A Deliberative Pedagogy for Teaching Social Studies in Japan and the USA2018

    • Author(s)
      Amber Strong Makaiau, Noboru Tanaka
    • Journal Title

      Journal of International Social Studies

      Volume: V.8, N.2 Pages: 29-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 米国の教師教育者にみるprofessional identity の多様性2018

    • Author(s)
      岡田了祐、堀田諭、村井大介、渡邉巧、田口紘子、田中伸
    • Journal Title

      教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 20 Pages: 57-67

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校社会系教科目における価値学習の実態と課題-生徒の価値判断基準とその変容の分析を通して-2017

    • Author(s)
      田中伸、橋本康弘
    • Journal Title

      法と教育

      Volume: 17 Pages: 5-15

    • NAID

      40021336252

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的レリバンスの構築を目指した授業研究の方略ー米国社会科教育は子どもの学びへの動機をどのように扱ってきたかー2017

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 50 Pages: 81-90

    • NAID

      130006744926

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育実践における教師のゲートキーピングー消費者市民社会の構築を目指した学校と社会のコミュニケーションー2017

    • Author(s)
      田中伸・前田佳洋・矢島徳宗
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究紀要

      Volume: 65-2 Pages: 37-49

    • NAID

      40021213559

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「社会科教育実践における教師のゲートキーピングー消費者市民社会の構築を目指した学校と社会のコミュニケーションー」2017

    • Author(s)
      田中伸・前田佳洋・矢島徳宗
    • Journal Title

      『岐阜大学教育学部研究紀要』

      Volume: 65, vol.2 Pages: 37-49

    • NAID

      40021213559

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「主権者教育は何から始めればよいのかー授業デザインのヒントー『形式主義に陥ってはいけない。現実社会の文脈で熟議する学習を!』」2016

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      明治図書

      Volume: 6月号 Pages: 12-13

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「消費者市民社会の構築を目指した教育実践開発方略ー未来社会の創造を目指した主権者育成論としての消費者教育実践ー」2016

    • Author(s)
      田中伸、高木友美、北川住江
    • Journal Title

      『岐阜大学教育学部研究紀要』

      Volume: 65, vol.1 Pages: 39-52

    • NAID

      40021042704

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「コミュニケーション理論に基づく社会科教育論ー『社会と折り合いをつける力』の育成を目指した授業デザインー」2016

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      『社会科研究』

      Volume: 83号 Pages: 1-12

    • NAID

      110010028051

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] History Learning as Citizenship Education; Collaborative Learning based on Luhmann's Theory of Communication2016

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.5 Pages: 57-70

    • NAID

      120005744098

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「問題解決能力を育成する道徳教育に関する基礎的研究―ハワイ州のピア・メディエーション授業をもとに―」2016

    • Author(s)
      森川敦子・須本良夫・田中伸
    • Journal Title

      『比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究』

      Volume: 第2巻

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] “Differences of Citizenship Awareness in Japan and UK -How students argue for controversial issues? -”2015

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Journal Title

      Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education

      Volume: Vol.1 Pages: 43-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Philosophy for Children and democratic citizenship2018

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Organizer
      International Conference on Philosophy for Children
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Phenomenology of the Group Dialogue2018

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Organizer
      RICHES, Leeds Beckett Research Seminar
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Phenomenology of the Group Dialogue: The Description of the Intellectually Safe Place of p4c in GIFU Japan -new challenge for social studies methodology-2017

    • Author(s)
      Noboru Tanaka,
    • Organizer
      JUSTEC,
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A deliberative pedagogy for teaching social studies in Japan and the USA2017

    • Author(s)
      Noboru Tanaka, Amber Makaiau
    • Organizer
      National Council for the Social Studies
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学びのモチベーションを基盤とした社会科カリキュラム論ー働かせる「見方・考え方」の前提を疑うー2017

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会全国研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「『学び続ける主権者』を育成する社会科教育実践ー子ども・社会の文脈を用いた授業論ー」2016

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会課題研究発表
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative research about teacher’s professional identity between Japan and Finland2016

    • Author(s)
      Noboru Tanaka, Riitta Korhonen, Tapio Heino
    • Organizer
      Children’s Identity and Citizenship Association in Europe
    • Place of Presentation
      Universidad Autonomy de Madrid Spain
    • Year and Date
      2016-06-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 社会形成科社会科論ー批判主義社会科の継承と革新2019

    • Author(s)
      子どものシティズンシップ教育研究会
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 平成30年度版 学習指導要領改訂のポイント 高等学校地理歴史公民2018

    • Author(s)
      原田智仁
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『調停する力』を引き出す道徳授業2018

    • Author(s)
      須本良夫
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      デザインエッグ株式会社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育におけるカリキュラム・マネジメント~ゴールを基盤とした実践及び教員養成のインストラクション~2017

    • Author(s)
      須本良夫・田中伸編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁・關浩和・二井正浩編
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『教科教育学研究の可能性を求めて』2017

    • Author(s)
      原田智仁・關浩和・二井正浩編
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育におけるカリキュラム・マネジメント~ゴールを基盤とした実践及び教員養成のインストラクション~2017

    • Author(s)
      須本良夫・田中伸
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『社会科教育のルネサンスー実践知を求めてー』2016

    • Author(s)
      原田智仁編
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      保育出版社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『新 社会科授業づくりハンドブック』2015

    • Author(s)
      全国社会科教育学会編
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-01-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi