• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building of the world history education reform model by analyzing and assessing of the world history educational theory in the United States

Research Project

Project/Area Number 15H05404
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGifu National College of Technology

Principal Investigator

Sora Kenta  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (30548285)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords世界史教育 / アメリカ合衆国 / 意図されたカリキュラム / 歴史リテラシーの育成 / グローバルな認識の育成 / 民主主義社会の市民の育成 / FHAO / 民主主義社会の市民を育成する世界史教育 / カリキュラム / 教育プログラム / スタンダード / Reading Like a Historian / World History for Us All / Lauren McArthur Harris / Ross E. Dunn / Facing History / 史料を中心とした世界史 / Rethinking School
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to present some models of world history education for Japanese world history education's alternative. I gathered and investigated theories and practices of world history education of the US and analyzed them. In this research, I reviewed world history education research in Japan and the US and clarified the three world history education models. The three models are "world history education for historical literacy", "world history education for global understanding", "world history education for fostering citizens of democratic society". These models have reformed the goals, contents and methods of world history education. So They can be evaluated as a reform model for world history education in Japan.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 市民育成のための歴史教育:Facing History and Ourselvesの場合2018

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 13 Pages: 34-35

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民主主義社会の市民の育成を目指した世界史の授業2018

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      世界史教育研究

      Volume: 4

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会システムの改革を担う子どもを育成する社会実験学習の提案:子どもの社会システム認識とその変革提案の分析から2018

    • Author(s)
      福田正弘・空健太
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 169-185

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の世界史教育研究からみる世界史教育の特徴-Harrisの研究に注目して-2017

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      世界史教育研究

      Volume: 3

    • NAID

      40022128576

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 史料から解釈を構築する力を育成する世界史授業の実践2016

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      世界史教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 55-64

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「社会」と議論する社会形成のための授業開発:ゲスト・ティーチャーとともに作り出す公共空間の可能性2018

    • Author(s)
      空健太・田中伸・加藤雅也
    • Organizer
      第29回社会系教科教育学会自由研究発表
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 市民育成のための歴史教育:Facing History and Ourselvesの場合2017

    • Author(s)
      空健太
    • Organizer
      第67回日本社会科教育学会自由研究発表
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界史による民主主義社会の市民育成のためのカリキュラム :Facing History and Ourselvesによる「ホロコーストと人間行動」の分析を通して2017

    • Author(s)
      空健太
    • Organizer
      第53回愛知県世界史教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会システムの改革を担う子どもを育成する社会実験学習の提案2017

    • Author(s)
      福田正弘・空健太
    • Organizer
      第66回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界史学習論の整理と考察-米国における2つのカリキュラムの比較を通して-2016

    • Author(s)
      空健太
    • Organizer
      全国社会科教育学会第65回全国研究大会・社会系教科教育学会第28回研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県・加東市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界史教育における解釈学習の実践―文書資料の読解に基く世界史学習の場合―2016

    • Author(s)
      空 健太
    • Organizer
      第27回社会系教科教育学会・第32回鳴門社会科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界史学習論の整理と考察2016

    • Author(s)
      空健太
    • Organizer
      第48回世界史教育研究会
    • Place of Presentation
      愛知大学(笹島キャンパス)(愛知県・名古屋市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 目標指標から授業をデザインする世界史教育の実践―文書資料を活用した世界史教育―2015

    • Author(s)
      空 健太
    • Organizer
      第44回愛知県世界史教育研究会
    • Place of Presentation
      名古屋経済大学名駅キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-12-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育におけるカリキュラム・マネジメント-ゴールを基盤とした実践及び教員養成のインストラクション-2017

    • Author(s)
      空健太
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 世界史学習論の整理と考察-米国における2つのカリキュラムの比較を通して-2017

    • Author(s)
      空健太・福井駿
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi