Project/Area Number |
15H05716
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
INAGAKI TOSHIYUKI 筑波大学, システム情報系(副学長), 副学長 (60134219)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊藤 誠 筑波大学, システム情報系, 教授 (00282343)
芳賀 繁 立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (10281544)
和田 隆広 立命館大学, 情報理工学部, 教授 (30322564)
中山 幸二 明治大学, 法務研究科, 専任教授 (50366895)
田中 健次 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (60197415)
池田 良彦 東海大学, 法学部, 客員教授 (60212792)
小松原 明哲 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (80178368)
高橋 宏 湘南工科大学, 工学部, 教授 (80454156)
中嶋 豊 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (90513036)
齊藤 裕一 筑波大学, システム情報系, 助教 (90770470)
中川 由賀 中京大学, 法学部, 教授 (50802881)
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Project Period (FY) |
2015-05-29 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥199,420,000 (Direct Cost: ¥153,400,000、Indirect Cost: ¥46,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥35,490,000 (Direct Cost: ¥27,300,000、Indirect Cost: ¥8,190,000)
Fiscal Year 2018: ¥34,190,000 (Direct Cost: ¥26,300,000、Indirect Cost: ¥7,890,000)
Fiscal Year 2017: ¥34,450,000 (Direct Cost: ¥26,500,000、Indirect Cost: ¥7,950,000)
Fiscal Year 2016: ¥56,550,000 (Direct Cost: ¥43,500,000、Indirect Cost: ¥13,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥38,740,000 (Direct Cost: ¥29,800,000、Indirect Cost: ¥8,940,000)
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Keywords | 自動走行システム / ヒューマンファクター / 権限と責任 / 過失責任 / レジリエンス |
Outline of Final Research Achievements |
Under the recognition that human and machine have own limitations, this project developed theories and methodologies for design of driving automation and legal systems. Some products of the project include: (1) dual control theoretic mechanism for vehicle safety assurance and the driver state estimation while driving with SAE second level of driving automation (LoDA 2), (2) authority sharing mechanism for smooth transfer of authority from the automation to the driver in LoDA 3, (3) probability theoretic proof that the list for LoDA in SAE J3016 is incomplete, (4) theory of criminal liability for accidents that occur while coping with situations in response to the system-initiated request to intervene, and (5) reflection of advanced technology to legislation and provision of associated feedback to engineers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
上記(1)は、「ドライバーモニタリング」が不要であることの立証、(2)は権限委譲の実現における権限共有の効用の立証、(3)は様々な研究課題の提供、(4)は最新技術を踏まえた法理論の構築である等、本研究の学術的意義は多岐に渡る。また、自動運転は国を挙げて取組んでいる課題であるため、内閣府、国交省、経産省、警察庁等の15を超える委員会において本研究での知見や成果を提供したが、自動運転車に関するガイドラインや基本設計書等に反映されたものもあり、社会的意義も小さくない。
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Assessment Rating |
Verification Result (Rating)
A
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Assessment Rating |
Result (Rating)
A: Progress in the research is steadily towards the initial goal. Expected research results are expected.
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