• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development model of geography teacher in university education and in-service training.

Research Project

Project/Area Number 15H06250
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Yamamoto Ryuta  静岡大学, 教職センター, 研究員 (80608836)

Project Period (FY) 2015-08-28 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords地理教育 / 教員養成・研修 / 教員養成スタンダード / 教職コンピテンシー / 地理教員 / ドイツ / 養成と研修の一体化 / 教科教育力 / 研究能力 / コンピテンシー / 教員養成 / 教員研修 / 教員コンピテンシーモデル / 教員コンピテンシー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to describe the development model of geography teacher in university education and in-service training by referring to Germany preceding Japan about the model and clarify it's educational political and academical background. In addition to clarifying the 5 step model of geographical educational competences of teachers, this study find the significance of research competence within the context of practice-oriented teacher education and in-service training and of co-work between academical geographer and geography education researcher for implementing geography education for sustainable development.

Report

(3 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ドイツにおけるコンピテンシー志向の地理教員養成・研修モデル : 教科教育力,教育研究能力の育成を軸に2017

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 13 Pages: 15-22

    • NAID

      120006028164

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地理学習におけるシステム思考を導入したESD授業実践 -「アラル海の縮小」を事例として-2017

    • Author(s)
      山本隆太・田中岳人
    • Journal Title

      教育と研究

      Volume: 35 Pages: 57-78

    • NAID

      120006028255

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別活動における自然体験活動に関する考察―ジオパークを活用した地域連携,教科横断的な学習に向けて―2017

    • Author(s)
      山本隆太・松尾由希子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践センター紀要

      Volume: 26 Pages: 211-216

    • NAID

      120006228175

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域課題を題材とした初年次科目「プレゼンテーション入門」の実践報告―静岡大学新設の地域創造学環における試み―2017

    • Author(s)
      坂井敬子・山本好比古・山本隆太・須藤智
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 3 Pages: 83-88

    • NAID

      120006028169

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおける地理科の教員養成・研修に関する近年の動向2016

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 23-2 Pages: 135-145

    • NAID

      120005775205

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] システムアプローチの見方・考え方を用いた地理授業実践2017

    • Author(s)
      泉貴久,金田啓珠,山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2017年春季学術大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの州カリキュラムにおけるシステムの位置づけに関する考察.2017

    • Author(s)
      阪上弘彬,山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2017年春季学術大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] システムアプローチと地理教育2016

    • Author(s)
      山本隆太,梅村松秀
    • Organizer
      日本社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ地理教育におけるシステム思考を用いたコンピテンシー論とその教材の検討2016

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2016年春季学術大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都・新宿区)
    • Year and Date
      2016-03-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの教員養成・研修改革にみる教員の地理教授力向上策2015

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本社会科教育学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの教員養成における地理と道徳の横断的判断資質の養成2015

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      静岡大学道徳教育研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県・静岡市)
    • Year and Date
      2015-10-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] "System" misunderstanding and its consequence in Japan.2015

    • Author(s)
      Ryuta YAMAMOTO
    • Organizer
      Deutscher Kongress fuer Geographie 2015
    • Place of Presentation
      ベルリンフンボルト大学(ドイツ・ベルリン)
    • Year and Date
      2015-10-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教科教育におけるESDの実践と課題2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-08-26   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi