• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

環境情報および他者理解を踏まえた教示行動の初期発達:乳幼児期からの実証的検討

Research Project

Project/Area Number 15J02341
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Cognitive science
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

孟 憲巍  九州大学, 人間環境学府, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2017: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords教示行為 / 他者理解 / 認知状態 / 乳児期 / コミュニケーション / 情報提供 / 自発的 / 早期コミュニケーション / 情報伝達 / 協力行動 / 共感
Outline of Annual Research Achievements

報告者は当該年度では、(1)当該研究課題の二つの下位研究として、幼児における意図推論とワーキングメモリの関連性を実証的に検討したもの(Meng, Murakami & Hashiya, 2017)と、大人における援助行動に影響するボトムアップのプロセスを検討したもの(Miyajima & Meng, 2017)とを学術論文にまとめ、それぞれ国際誌PLoS ONEおよびBMC Research Notesに発表した。また(2)国内学会・研究集会等で数回の研究成果発表を行い、1件の若手優秀発表賞も受賞した(自然科学研究機構・生理学研究所主催;「次世代脳プロジェクト・冬のシンポジウム2017」)。特筆すべきは、(3)これまでの一連の研究が評価され、第8回日本学術振興会育志賞を受賞したことである。九州大学においても平成29年度学生表彰(学術研究活動表彰)を受けるなど、研究業績は高く評価されている。(4)当該研究課題におけるこれまでの研究成果は博士論文「教示行為の基盤となる他者の知識・注意状態理解の初期発達」として結実し、博士(心理学)の審査に合格した。
総合的には、報告者は従来の理論を踏まえ既存の実験手法にシンプルかつ独創的な方法で組み合わせることで、乳児が(大人の要求を読み取るのみでなく)自発的に「教えたがる」傾向を持つこと、さらに、他者の知覚・知識状態を踏まえて「何について教えるか」を柔軟に変化させていることを示し、相互的コミュニケーションの担い手としての乳児という新たな展望を実証的 に提示した点は極めて高く評価できる。また、「教える-教わる」という両側面の発達に研究視野を拡張することで、ヒト独自のコミュニケーションが切り拓いた文化伝達の発達的起源に迫る学術的インパクトを持つ成果をもたらした。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Phonological loop affects children’s interpretations of explicit but not ambiguous questions: Research on links between working memory and referent assignment2017

    • Author(s)
      Meng Xianwei、Murakami Taro、Hashiya Kazuhide
    • Journal Title

      PLoS ONE

      Volume: 12 Issue: 10 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0187368

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Experiencing physical warmth affects implicit attitudes and altruistic behavior toward outgroup in females2017

    • Author(s)
      Miyajima Takeru、Meng Xianwei
    • Journal Title

      BMC Research Notes

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 1-5

    • DOI

      10.1186/s13104-017-2972-3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Observing Third-Party Attentional Relationships Affects Infants' Gaze Following: An Eye-Tracking Study.2017

    • Author(s)
      Meng X, Uto Y, Hashiya K.
    • Journal Title

      Front. Psychol.

      Volume: 7 Pages: 2065-2065

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2016.02065

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 1歳半児が示す自他の知識・知覚状態の差異への感受性 ~三人称的視点からの検討~2017

    • Author(s)
      孟憲巍・宇土祐亮・橋彌和秀
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 113 Pages: 133-138

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教えることの発達的起源2018

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      「共感性の進化・神経基盤」第五回領域会議
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境情報および他者理解を踏まえた教示行動の初期発達2017

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      第四回発達認知神経科学セミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者の「こころ」を理解して関わる赤ちゃん2017

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      第三回こころと身体の学際会議
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 語用論的解釈にワーキングメモリが及ぼす影響:幼児における指示対象付与と音韻ループの関連性に注目して2017

    • Author(s)
      孟憲巍・村上太郎・橋彌和秀
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第17会学術集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理的温かさが外集団評価に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      宮島健・孟憲巍
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第5回研究合宿
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児は多義的な質問をどのように解釈するのか?2017

    • Author(s)
      孟憲巍・村上太郎・橋彌和秀
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳児は教えたがり? 1 歳半児が相手の心的状態を推測して他者の「知らないもの」を自発的に指さす2017

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      早稲田大学ゲストトーク
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教えることの発達的起源: 1 歳半児が示す「自他の心的状態の差異を踏まえたうえでの情報提供」2017

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      次世代脳プロジェクト・冬のシンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 1歳半児が示す自他の知識・知覚状態の差異への感受性 ~三人称的視点からの検討~2017

    • Author(s)
      孟憲巍・宇土祐亮・橋彌和秀
    • Organizer
      ヒューマンコミュニケーション基礎研究会
    • Place of Presentation
      なみきスクウェア(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「共感性と集団・社会」-相手の「こころ」を踏まえた上での社会的な関わりの初期発達2017

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      共感性若手合宿
    • Place of Presentation
      熱海伊豆山研修センター(静岡県熱海市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 一歳半児は他者のこころを推測して教える2017

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      日本発達心理学会28回大会
    • Place of Presentation
      JMSアステールプラザ(広島県広島市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知的共感の初期発達:1歳半児が示す自他・他者間の心的状態の差異への感受性2017

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      新学術領域研究「共感性の進化・神経基盤」第4回領域会議
    • Place of Presentation
      慶応大学(東京都)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者理解に基づく協力行動の初期発達 ~1歳半児の指差しと注視行動を指標として~2017

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 0-1歳児における他者間のインタラクションに関する期待2016

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      新学術領域研究「共感生の進化・神経基盤」第3回領域会議
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者同士のやりとりを乳児はどのように見ているか ~乳児の注視パターンに注目して~2016

    • Author(s)
      孟憲巍・宇土裕亮・橋彌和秀
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第16会学術集会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 0-1歳児における他者間のインタラクションに関する期待2016

    • Author(s)
      孟憲巍・宇土裕亮・橋彌和秀
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児・TD児における動画および静止画像に対する「自動的」表情模倣2016

    • Author(s)
      橋彌和秀・小林洋美・孟憲巍・宇土裕亮・前山航輝・長内博雄・計野浩一郎・東條吉邦・斎藤慈子・長谷川寿一
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者同士の注意関係が乳児の視線追従に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      孟憲巍
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第4回若手研究合宿
    • Place of Presentation
      白浜荘(滋賀県高島市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 1歳半児が示す自他の知識・知覚状態の差異への感受性: 一人称および三人称的視点からの検討2016

    • Author(s)
      孟憲巍・橋彌和秀
    • Organizer
      日本人間行動進化学会第9回大会
    • Place of Presentation
      金沢市文化ホール(石川県金沢市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Expectations about third-party joint interactions in infancy2016

    • Author(s)
      Meng X・Uto Y・Hashiya K
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (Yokohama)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児における指示対象付与能力の言語間比較 -中国語話者幼児は「これは?」をどのように解釈するか?-2015

    • Author(s)
      孟憲巍・村上太郎・橋彌和秀
    • Organizer
      日本心理学会79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Pointing Behavior in Infants Reflects the Communication Partner's Attentional and Knowledge States: A Possible Case of Spontaneous Informing2015

    • Author(s)
      Meng X・Hashiya K
    • Organizer
      9th Annual Conference on the Evolutionary Behavioral Sciences
    • Place of Presentation
      Suffolk University in(アメリカ合衆国マサチューセッツ州ボストン)
    • Year and Date
      2015-04-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] ほら、あのおもちゃ見たことないでしょ?

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi