• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

マルチレベル・マルチソースデータに対応する高次元離散変数モデリング

Research Project

Project/Area Number 15J03947
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Statistical science
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

猪狩 良介  慶應義塾大学, 経済学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2015-04-24 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywordsマーケティング・サイエンス / 計量経済学 / ベイズ統計学
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、昨年度に引き続き、マクロデータとミクロデータという、データの集計単位がまったく異なるデータを同時解析するモデル開発した。ミクロデータは、様々な理由から不完全データであることが多く、ミクロデータのみを用いた解析から得られた結果はバイアスがあることが多い。そこで、バイアスのあるミクロデータを用いた個人モデルを基本モデルとして解析し、その推定時にマクロデータを補助活用する方法を開発した。具体的には、準ベイズ法を利用して、バイアスのあるミクロレベルのデータを用いたモデルの母数の推定時にマクロデータを補助活用する方法を開発し、マルコフ連鎖モンテカルロ法を用いた推定法を提案した。本年度は、(1)準ベイズ法を利用したマクロ・ミクロデータの統計的データ融合と不完全データに対する継続時間分析への応用、(2)準ベイズ法を利用した中間欠測のある繰り返し継続時間分析、(3)セミパラメトリック準ベイズ法と欠測データ解析への応用、の大きく3点の研究を実施した。研究(1)(2)では、他社購買が観測されていない不完全な購買履歴データを解析した結果、不完全データから得られた推定結果は価格の効果を過小評価するが、提案手法では本来の結果を推定出来ることを示した。また、(3)では、欠測データ解析において、欠測メカニズムの特定が困難な状況においてもマクロ情報を組み込むことで本来の母数を適切に推定できることをシミュレーションにより示した。各研究成果を論文としてまとめ、研究(1)(2)は査読付き論文に掲載済み・採択済みである。また、研究(3)はWorking Paperとしてまとめた。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] Bayesian Data Combination Approach for Repeated Durations under Unobserved Missing Indicators: Application to Interpurchase-Timing in Marketing2018

    • Author(s)
      Ryosuke Igari and Takahiro Hoshino
    • Journal Title

      Computational Statistics & Data Analysis

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quasi-Bayesian Inference for Latent Variable Models with External Information: Application to Generalized Linear Mixed Models for Biased Data2017

    • Author(s)
      Takahiro Hoshino and Ryosuke Igari
    • Journal Title

      Keio-IES- discussion paper series

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Semiparametric Quasi-Bayesian Inference with Dirichlet Process Priors: Application to Nonignorable Missing Responses2017

    • Author(s)
      Ryosuke Igari and Takahiro Hoshino
    • Journal Title

      Keio-IES- discussion paper series

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A SURVIVAL ANALYSIS INCORPORATING AUXILIARY INFORMATION BY A BAYESIAN GENERALIZED METHOD OF MOMENTS: APPLICATION TO PURCHASE DURATION MODELING2017

    • Author(s)
      Ryosuke Igari and Takahiro Hoshino
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society of Computational Statistics

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 27-44

    • DOI

      10.5183/jjscs.1705001_242

    • NAID

      130006602336

    • ISSN
      0915-2350, 1881-1337
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Online-Offlineチャネルにおける消費者の購買間隔と購買金額の同時モデリング2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Journal Title

      オペレーションズ・リサーチ

      Volume: 61(9) Pages: 589-599

    • NAID

      40020948964

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 統計的データ融合を用いた広告・価格販促の効果の推定2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 289 Pages: 2-9

    • NAID

      40020982350

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] マクロデータとミクロデータの統計的データ融合手法の開発:自社データとマクロ情報を利用した中間欠測のある購買間隔からのマーケティング施策の効果の理解2017

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 準ベイズ法による補助情報を利用した欠測のある生存時間解析モデルの提案:購買間隔モデルへの応用2017

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本行動計量学会第45回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 準ベイズ法のセミパラメトリックモデルへの拡張と欠測データ解析への応用2017

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      2017年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 経済学モデルと行動経済学的知見のマーケティングサイエンスへの貢献2017

    • Author(s)
      猪狩良介・加藤諒・竹内真登・中川宏道・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第102回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者異質性の動的変化を考慮したマルチチャネル購買間隔モデル2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第100回大会
    • Place of Presentation
      ホテル阪急エキスポパーク(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 直接効用関数による購買選択モデルの新しい推定法の提案2016

    • Author(s)
      宮崎慧・猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第100回大会
    • Place of Presentation
      ホテル阪急エキスポパーク(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中間欠測のある繰り返し生存時間解析モデルの提案:ダイレクトマーケティングへの応用2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      2016年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-09-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] オンラインとオフラインの購買行動推移はいかに起こるか?~大規模リテールデータから~2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本行動計量学会第44回大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学(北海道江別市)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] いつ、どのチャネルで、いくら購入するのか?~Online-Offlineチャネルにおける消費者の購買行動モデル~2016

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Online-Offlineチャネルにおける消費者の購買行動モデル:購買間隔と金額の同時分析2016

    • Author(s)
      猪狩良介
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 行動経済学と産業組織論によるマーケティング・モデルの深化部会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(東京都・港区)
    • Year and Date
      2016-05-30
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Online/Offline購買における消費者の新製品学習行動モデル: チャネル間比較と関係性の把握2015

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      第51回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      小樽商科大学(北海道小樽市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] A Joint Model of Survival and Longitudinal Data under Nonignorable Intermittent Missingness2015

    • Author(s)
      Ryosuke Igari and Takahiro Hoshino
    • Organizer
      International Workshop for the Japanese Society of Computational Statistics
    • Place of Presentation
      沖縄科学技術大学院大学(沖縄県恩納村)
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi