• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ザンビアの都市スラムにおける就学前教育への保護者参加に関する研究

Research Project

Project/Area Number 15J40236
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

興津 妙子  早稲田大学, アジア太平洋研究科, 特別研究員(RPD) (20772784)

Project Period (FY) 2015-10-09 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords低学費私立校 / 貧困層 / ザンビア / 就学前教育 / 都市スラム / 低学費私立幼稚園 / 保護者
Outline of Annual Research Achievements

今年度は、調査地区である首都ルサカ市のスラム地域(ムテンデーレ地区)で急伸している「低学費私立園」の運営実態と保護者の学校選択行動の論理を明らかにするため、昨年度に引き続き低学費私立幼稚園の経営者、教員及び児童の保護者に対する半構造化インタビューと授業観察を実施した。また、それらの機関で提供されている教育の質について理解するために授業の参与観察も実施した。さらに、世帯収入、保護者の職業・学歴と教育期待、兄弟数、児童の障害の有無などの属性と、保護者の子どもに対する就学前教育選択(通学させる・させない、就学前教育機関間の選択)の傾向の関係性を明らかにすることを目的とし、200世帯に対する質問紙調査も併せて実施した。
インタビュー調査結果の内容分析を行った結果、都市貧困地区における低学費私立幼稚園台頭の需要側面の要因として、保護者の子への教育期待、就学前教育需要の高まりの他に、保護者の間で公立小学校や幼稚園で提供される教育の質に対する強い不信感があることを確認できた。他方で、低学費私立幼稚園では狭く安全・衛生管理の不十分な過密教室で教師による知識伝達型の授業が展開されているケースが多く、必ずしも保護者の認識どおりに質の高い教育が展開されているわけではないことも明らかになった。また、低学費とはいえ、公立園に比べ保護者の費用負担が大きい私立幼稚園への参加は、最貧層にとっては困難であり、失業、病気、怪我等による家計状況の悪化により中退せざるを得ない場合も少なくない。このように、アクセスと質の両面で、市場原理に依拠した都市貧困層に対する就学前教育普及政策の課題が浮き彫りになった。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2015 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ザンビア大学(ザンビア)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学マノア校(米国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ザンビア大学(ザンビア)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Organizational Legitimacy in the Global Education Policy Field; Learning from UNESCO and the Global Monitoring Report2017

    • Author(s)
      D. Brent Edwards Jr., Taeko Okitsu, Romina da Costa and Yuto Kitamura
    • Journal Title

      Comparative Education Review

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] UNESCO, Education for All Coordination, and the Global Monitoring Report: Efforts towards and impacts of legitimacy during 2000-20142017

    • Author(s)
      D. Brent Edwards Jr., Taeko Okitsu, Romina da Costa and Yuto Kitamura
    • Journal Title

      International Review of Education

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] サステナビリティと教育- 「持続可能な開発のための教育(ESD)」を促す教育観の転換2015

    • Author(s)
      北村友人・興津妙子
    • Journal Title

      環境研究

      Volume: 177 Pages: 42-51

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Literacies as a Strategic Means of Implementation for Sustainable Development Goals: Lessons from Health and Water literacies2015

    • Author(s)
      ri Yamazaki, Masahiko Iguchi, Taeko Okitsu, Yuto Kitamura, Masahisa Sato and Taro Yamamoto
    • Journal Title

      Global Environmental Research

      Volume: 19(2) Pages: 173-180

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Book] 持続可能な開発目標とは何か―2030年へ向けた変革のアジェンダ2017

    • Author(s)
      北村友人・興津妙子・山﨑瑛莉
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-11-26   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi