• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A self-organization learning model of between modalities

Research Project

Project/Area Number 15K00208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cognitive science
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

Makioka Shogo  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (60264785)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords共感覚 / 自己組織化学習 / ニューラルネットワーク / モダリティ間マッピング / 心的空間 / 多感覚統合
Outline of Final Research Achievements

When thinking about numbers and days of the week, people with spatial sequence synesthesia automatically ”see” the images of number (or week) array. The arrangement of numbers and days is different for each individual, and often have irregular shapes such as curves and zigzags. Such a phenomenon can be explained by the idea that self-organizing learning occurs between the part of the brain that handles the quantity of numbers (or that handles the order of the days of the week) and the part of the brain that represents the space. In this study, we examined whether such irregular shapes exist unconsciously in the brains of people without synesthesia. A series of psychological experiments revealed that people without synesthesia also has idiosyncratic correspondence between numbers (or days) and space.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究においては、共感覚を持たない人々は左から右に向かう「心的数直線」をもつという説が有力であった。本研究では、「心的数直線」の向きや形状について、特定の仮説によらずに検証を重ねることにより、実際にはその向きや形状が個人間で多様であり、不規則な場合もあることを明らかにした。これが本研究の学術的な意義である。さらに本研究によって、共感覚を持たない人には意識できない数や曜日と空間との対応関係を、心理実験を通して可視化する方法を開発することができた。これは自らの心について知りたいという多くの人々の欲求を叶えるものであり、それが本研究の社会的意義である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2015

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] 空間的配列共感覚の 自己組織化学習モデル2015

    • Author(s)
      牧岡 省吾
    • Organizer
      日本神経回路学会
    • Place of Presentation
      〒182-8585 東京都調布市 調布ケ丘1丁目5-1 電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi