A study of supporting system for cross-disciplinary PBL class for engineering design education
Project/Area Number |
15K00486
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Akita University of Art |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
須藤 秀紹 室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (90352525)
坂本 牧葉 岐阜市立女子短期大学, その他部局等, 講師 (20622848)
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Research Collaborator |
Sakamoto Makiba 岐阜市立女子短期大学, 生活デザイン学科, 講師 (20622848)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | PBL学習 / エンジニアリングデザイン教育 / コラボレーション |
Outline of Final Research Achievements |
A mathematical model for estimating synergistic effects in joint work of different fields has been proposed based on the results obtained from cross-disciplinary PBL exercise classes. By using this model, optimal plans of team arrangements which enhance learning of the group work can be obtained. In addition, a supporting system for credit transfer procedures is developed based on the mathematical model and estimated.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
グループワークのメンバー構成を考えることは,教員にとって難しい問題の一つである.本研究の成果はこの問題に対して,メンバーのもつ知識という視点から一つの解決案を示すものである. 高専から大学への編入生に対しては単位認定が行われるが,両者のカリキュラムの違いから,この作業には多くの時間と労力を要する.本研究で開発した単位互換支援システムを用いることで,自動的に最適な認定案を生成することが可能になった.
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Report
(5 results)
Research Products
(51 results)