• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of a Learning Support System for Class Structure Mapping Based on Viewpoint

Research Project

Project/Area Number 15K00492
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionTokyo Polytechnic University

Principal Investigator

Takahito Tomoto  東京工芸大学, 工学部, 助教 (10508435)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords知識の構造化 / 学習支援システム / プログラミング的思考 / コンピュテーショナルシンキング / プログラミング学習 / 数学学習 / 異なる観点 / 観点 / 知識の体系化 / 階層構造 / 論理的思考力 / プログラミング教育 / 知識の転移 / 知的学習支援システム / コンセプトマップ / 視点 / 構造構築学習 / 認知心理学
Outline of Final Research Achievements

The importance of constructing knowledge structurally is widely known, and it is particularly desirable that this structure be flexibly constructed based on many viewpoints. In this research, we proposed a method to structurally arrange knowledge in the fields of programming, mathematics, physics, logic, etc., and proposed a method to structurize from multiple viewpoints, and realized learning support. As a result, learners were able to construct the structure of knowledge in various areas. In addition, such structural construction has been shown to be applicable to the field of system design (class design) in the field of programming education (especially object oriented languages), which has attracted attention in recent years.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 8 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 提案するプログラムトレース課題のための学習支援システムの開発とその実践2018

    • Author(s)
      東本崇仁, 赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: J101-D

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 軌跡を題材とした数学の表現変換と能動的誤りの発見支援機能を有する学習支援システムの開発と評価2018

    • Author(s)
      黒川魁,東本崇仁, 堀口知也,平嶋宗
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: Vol. J101-D

    • NAID

      120006473822

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミングにおける構造的理解のための部品の段階的拡張手法の提案とそのシステムの開発2018

    • Author(s)
      古池謙人,東本崇仁
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35

    • NAID

      130006744435

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラム意味理解学習におけるソースコード構造化の枠組みに基づく補助問題出題機能の設計・開発2017

    • Author(s)
      渡辺圭祐,東本崇仁, 藤森進,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 85-88

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] プログラム意味理解学習における適応的問題系列生成機能の評価2017

    • Author(s)
      渡辺圭祐,東本崇仁,藤森進,赤倉貴子
    • Journal Title

      2017年電子情報通信学会総合大会講演論文集

      Volume: - Pages: 160-160

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学における記号表現から図形表現の変換機能と能動的誤りの発見支援機能を有する学習支援システムの開発2017

    • Author(s)
      黒川 魁,東本 崇仁
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(03) Pages: 33-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 複数科目の階層化に基づいた学習方法の転移支援システムの開発2017

    • Author(s)
      綾部 沙樹,古池 謙人,東本 崇仁
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(03) Pages: 45-50

    • NAID

      40021122994

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 淺野 直人,東本 崇仁2017

    • Author(s)
      論証図インタフェイスと適応的フィードバック機能を備えた論理力育成支援システムの開発
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(03) Pages: 85-90

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] プログラムにおける構造的理解のための部品の段階的拡張手法の提案とそのシステムの開発2017

    • Author(s)
      古池謙人, 東本崇仁
    • Journal Title

      教育システム情報学会特集論文研究会研究報告

      Volume: - Pages: 211-218

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] プログラムトレース課題の提案と学習支援システムの開発2016

    • Author(s)
      東本崇仁,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: J99-D Pages: 805-808

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 運動する物体にはたらく力を対象としたError-based Simulationの中学校理科における実践利用2016

    • Author(s)
      篠原智哉,今井功,東本崇仁,堀口知也,山田敦士,山元翔,林雄介,平嶋宗
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: J99-D Pages: 439-451

    • NAID

      120006466707

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング学習における漸進的学習のための構造の提案2016

    • Author(s)
      渡辺圭祐,東本崇仁,石井隆稔,藤森進,赤倉貴子
    • Journal Title

      日本教育工学会第32回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 597-598

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 力学の概念的理解における問題系列の効果について2016

    • Author(s)
      堀口知也,東本崇仁,平嶋宗
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(02) Pages: 1-5

    • NAID

      130008057921

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 段階的な設計能力の向上を目的としたブロック育成型学習支援システムの提案2016

    • Author(s)
      古池 謙人,東本 崇仁
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(02) Pages: 20-23

    • NAID

      130008057914

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学問題における図形的表現と記号的表現の相互変換および能動的誤りの自発的 発見支援システムの開発2016

    • Author(s)
      黒川 魁,東本 崇仁
    • Journal Title

      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会

      Volume: B5(01) Pages: 35-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Framework of Generating Explanation for Conceptual Understanding Based on Semantics of Constraints2015

    • Author(s)
      Tomoya Horiguchi, Takahito Tomoto
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 10

    • NAID

      120005657651

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 階層構造の理解を指向した継承の誤り可視化システムの開発2015

    • Author(s)
      新井達也,東本崇仁,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: J98-D Pages: 178-181

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Learning Support System for Class Structure Mapping Based on Viewpoint2015

    • Author(s)
      Tatsuya Arai, Takahito Tomoto, Takako Akakura
    • Journal Title

      Human Interface and the Management of Information, Information and Knowledge in Context

      Volume: LNCS 9173 Pages: 285-293

    • DOI

      10.1007/978-3-319-20618-9_28

    • NAID

      110010009863

    • ISBN
      9783319206172, 9783319206189
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Report on Practice of a Learning Support System for Reading Program Code Exercise2017

    • Author(s)
      T. Tomoto, T. Akakura
    • Organizer
      Int. Conf. Hum. Interface Manag. Inf.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Problem-Solving Process Model for Learning Intellectual Property Law Using Logic Expression: Application from a Proposition to a Predicate Logic2017

    • Author(s)
      T. Akakura, T. Tomoto, K. Kato
    • Organizer
      Int. Conf. Hum. Interface Manag. Inf.
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 26.Proposal of a Stepwise Support for Structural Understanding in Programming2017

    • Author(s)
      K. Koike, T. Tomoto, T. Hirashima
    • Organizer
      Work. Proc. ICCE2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 27.A Learning Support System for Mathematics with Visualization of Errors in Symbolic Expression by mapping to Graphical Expression2017

    • Author(s)
      K. Kurokawa, T. Tomoto, T. Horiguchi, T. Hirashima
    • Organizer
      Work. Proc. ICCE2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 観点に基づく階層構造構築のための学習支援システムの開発2015

    • Author(s)
      新井達也,東本崇仁,赤倉貴子
    • Organizer
      信学技報
    • Place of Presentation
      木更津高専(千葉県木更津市)
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 誤りの可視化を用いた構造構築学習 支援システムについての検討2015

    • Author(s)
      東本崇仁
    • Organizer
      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学 日吉キャンパス 来往舎(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] FPS を対象とした瞬間判断能力の育成システム2015

    • Author(s)
      古池謙人,東本崇仁
    • Organizer
      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学 日吉キャンパス 来往舎(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi