• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Intelligent Games using Language and Mathematical Models

Research Project

Project/Area Number 15K00506
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Entertainment and game informatics 1
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

Nakamura Teigo  九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 准教授 (40198221)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsゲームプログラミング / モンテカルロ木探索 / 組合せゲーム理論 / 囲碁 / 棋譜解説 / 棋譜 / 解説
Outline of Final Research Achievements

We proposed a new search method to find an optimal move using Monte Carlo tree search combined with difference games, even if the situation is overwhelming ahead or behind.
We assigned appropriate Go terms to Go moves and positions using local configurations and sequence information. We proposed a method to estimate the strength of players using error rates of each move.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の囲碁AIの実力は人間のチャンピオンを超えるまでになったが,ゲームを正しく理解して最善手を追求することは勝敗だけでは測れない要素を含んでおり,まだまだ課題は残されている.また,AIと人間とではゲームの理解の仕方は大きく異なるので,その内容を人間に理解可能な形で説明することが求められる.
本研究は,これらの課題の解決を目指して,探索手法の開発やゲーム局面の言語表現を行なった.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 囲碁における2点の関係性に着目したプレイアウト中の情報抽出2016

    • Author(s)
      石田竹至,中村貞吾
    • Journal Title

      第21回ゲームプログラミングワークショップ(GPW2016)論文集

      Volume: 1 Pages: 135-140

    • NAID

      170000173642

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] モンテカルロ木探索における差分ゲームを用いた最善手探索2015

    • Author(s)
      中村貞吾,石田竹至
    • Journal Title

      第20回ゲームプログラミングワークショップ(GPW2015)論文集

      Volume: 1 Pages: 12-19

    • NAID

      170000151130

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 着手の誤謬度に基づく囲碁棋譜からのプレイヤの棋力推定2019

    • Author(s)
      濱田 浩輝,中村 貞吾
    • Organizer
      火の国情報シンポジウム2019 A3-2
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁の自動棋譜解説のための解説候補着手の識別2019

    • Author(s)
      小田 直輝,中村 貞吾
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会 5T-06
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁学習支援のための棋譜解析によるプレイヤの棋力推定2019

    • Author(s)
      濱田 浩輝,中村 貞吾
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会 5T-07
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 逆型ゲームを用いた囲碁の攻合い問題の解析2019

    • Author(s)
      中村 貞吾
    • Organizer
      組合せゲーム・パズルプロジェクト第14回研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 解説文生成のための囲碁の着手に対する適切な囲碁用語の選択2018

    • Author(s)
      小田 直輝,中村 貞吾
    • Organizer
      第17回情報科学技術フォーラム FIT2018 F-017
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁学習支援のためのポリシーネットワークを用いた棋譜からの棋力推定2018

    • Author(s)
      濱田 浩輝,中村 貞吾
    • Organizer
      第17回情報科学技術フォーラム FIT2018 F-023
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁の解説文生成のための解説すべき着手の判別2018

    • Author(s)
      小田 直輝,中村 貞吾
    • Organizer
      第71回電気・情報関係学会九州支部連合大会 03-1P-09
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 着手の打たれやすさの評価による囲碁の棋力推定2018

    • Author(s)
      濱田 浩輝,中村 貞吾
    • Organizer
      第71回電気・情報関係学会九州支部連合大会 03-1P-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁の着手に対する手順情報を用いた適切な囲碁用語の付与2018

    • Author(s)
      小田直輝,中村貞吾
    • Organizer
      火の国情報シンポジウム2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 解説文生成のための適切な囲碁用語を用いた着手の表現2017

    • Author(s)
      小田直輝,河野史弥,中村貞吾
    • Organizer
      第70回電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プレイアウト中の統計情報を用いた囲碁の見合い検出2016

    • Author(s)
      石田竹至,中村貞吾
    • Organizer
      第69回電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Year and Date
      2016-09-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 囲碁の攻合いに対する合流検知を用いたモンテカルロ木探索2015

    • Author(s)
      石田竹至,中村貞吾
    • Organizer
      第68回電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi