Analysis of Intelligent Games using Language and Mathematical Models
Project/Area Number |
15K00506
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Entertainment and game informatics 1
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Research Institution | Kyushu Institute of Technology |
Principal Investigator |
Nakamura Teigo 九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 准教授 (40198221)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | ゲームプログラミング / モンテカルロ木探索 / 組合せゲーム理論 / 囲碁 / 棋譜解説 / 棋譜 / 解説 |
Outline of Final Research Achievements |
We proposed a new search method to find an optimal move using Monte Carlo tree search combined with difference games, even if the situation is overwhelming ahead or behind. We assigned appropriate Go terms to Go moves and positions using local configurations and sequence information. We proposed a method to estimate the strength of players using error rates of each move.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の囲碁AIの実力は人間のチャンピオンを超えるまでになったが,ゲームを正しく理解して最善手を追求することは勝敗だけでは測れない要素を含んでおり,まだまだ課題は残されている.また,AIと人間とではゲームの理解の仕方は大きく異なるので,その内容を人間に理解可能な形で説明することが求められる. 本研究は,これらの課題の解決を目指して,探索手法の開発やゲーム局面の言語表現を行なった.
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)