• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on learning environment and activities to foster an ecological world view in young children

Research Project

Project/Area Number 15K00668
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Environmental policy and social systems
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

Inoue Michiko  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (80269919)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords環境教育 / 保育 / ニュージーランド / オーストラリア / 先住民教育 / 生態学的自然観 / 実践 / ビオトープ / 先住民 / 幼児期 / 幼児
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to explore the ways to foster an ecological world view in early childhood education for sustainability. Field research in New Zealand and Australia revealed the significance of cooperation with the community and utilization of traditional cultural resources. Concurrently, a project to build a Biotope in the playground of a center for early childhood education has provided opportunities to learn about an ecosystem and biodiversity for early childhood educators and children. If early childhood educators practice activities to experience indigenous ecosystem and biodiversity in children's daily lives and introduce traditional cultural experiences referring with nature, it might be possible to foster an ecological world view in young children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の環境の現実を直視すると持続可能性のための教育を幼児期から実施することは喫緊の課題である。従来から保育は自然との関わりを重視してきたため、どのように持続可能性のための教育を実践できるのか答えがない。今までに生態学的自然観に焦点を当てた研究は国内外ともなく、本研究は持続可能な社会を形成する際に必要不可欠な生態学的自然観を幼児期から育てるための方策を探り、海外調査と研究協力園での実践を通して具体的な提案をした。この提案を今後、研究協力園での実践に反映させていく予定であり、幼児期の持続可能性のための実践の先行事例、モデル事例として世界に発信していくことが可能である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもと自然・命の つなが りを知る保育実践のあり方を探る - 9-2019

    • Author(s)
      大仲美智子・笹井邦恵・ 尾尻民・ 合尾ひとみ・銀山みゆき ・井上美智子
    • Journal Title

      幼児教育実践研究センター紀要

      Volume: 9 Pages: 45-76

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもと自然・命のつながりを知る保育実践のあり方を探る -8- ~自然とのつながりを深める~2018

    • Author(s)
      大仲美智子・笹井邦恵・東直実・矢越里花・井上美智子
    • Journal Title

      幼児教育実践研究センター

      Volume: 8 Pages: 61-90

    • NAID

      120006472931

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者のビオトープに対する理解の実態-環境教育の観点からの分析-2017

    • Author(s)
      井上美智子
    • Journal Title

      大阪大谷大学幼児教育実践研究センター紀要

      Volume: 7 Pages: 43-54

    • NAID

      40021904880

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもと自然・命のつながりを知る保育実践のあり方を探る -7- ~環境教育の視点から自然との関わりを深める~2017

    • Author(s)
      大仲美智子・笹井邦恵・尾尻民・森川靖子・岡本なつき・井上美智子
    • Journal Title

      大阪大谷大学幼児教育実践研究センター紀要

      Volume: 7 Pages: 75-101

    • NAID

      40021904903

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 環境教育の観点からみたニュージーランドの幼児教育政策2015

    • Author(s)
      井上美智子
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 41 Pages: 1-13

    • NAID

      110010051333

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Pre-service teacher education to promote education for sustainability in Japan2018

    • Author(s)
      Michiko Inoue and Mayumi Jige
    • Organizer
      Early Childhood Australia 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ニュージーランドのTe Whariki (2017)にみる持続可能性のための教育2018

    • Author(s)
      井上美智子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Rethinking nature-based activities from a sustainability perspective2018

    • Author(s)
      Michiko Inoue
    • Organizer
      The Korea Society for Children's Media 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能性のための教育と子ども観の変容2017

    • Author(s)
      井上美智子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A way to improve practices based on evidences - a case study of early childhood education for sustainability in Japan2016

    • Author(s)
      Michiko Inoue
    • Organizer
      Early Childhood Australia 2016 Conference
    • Place of Presentation
      「Darwin Convention Centre, Darwin, Australia
    • Year and Date
      2016-10-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Research Handbook on Childhoodnature Assemblages of Childhood and Nature Research2018

    • Author(s)
      Cutter-Mackenzie-Knowles, A, Malone, K. and Barratt Hacking, E. (Eds)
    • Total Pages
      1700
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319672878
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi