• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of method for disaster prevention education of junior high and junior school students involving local community

Research Project

Project/Area Number 15K00766
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clothing life/Dwelling life
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

HIRATA kyoko  日本女子大学, 家政学部, 教授 (70228782)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石川 孝重  日本女子大学, 家政学部, 教授 (20151342)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords地震防災 / 防災教育 / 幼稚園 / 小学校 / 中学校 / 体系化 / 意思決定力強化 / 地域コミュニティ / アクティブラーニング / 主体的学習 / 自助・共助・公助
Outline of Final Research Achievements

Early disaster preparedness education is important, but systematization is not efficient even now. This study attempt to systematize contents of disaster preparedness education appropriate to developmental stage of each student. We consider deepening of that contents. As their grade in school advanced, students need to predict risk based on own at the discretion, and they need to give care to other people. The instructional method is the key thing to note. Also, we point out the problem to solve toward a collaboration of students with local residents aftermath a severe earthquake.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大地震等の自然災害が頻発する今日、本研究で明らかにした早期学校防災教育の体系化は、今後の学校や家庭における防災教育の目標を定める点で有用である。またすでに行われている防災学習や防災訓練の内容見直しや教育目標の明確化にも資することが可能である。これらは社会において、防災に関連するプログラム考案の際に応用することもできる。学習指導要領をふまえたこと、各学校における実践を可能な限り網羅したため、既存の学習目標とも調和していることが特徴である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 幼稚園から高等学校までの学年に応じた学校防災教育の検討-地震防災教育体系の考案と授業実践-2017

    • Author(s)
      高橋伶奈,平田京子,石川孝重
    • Journal Title

      日本女子大学大学院紀要 家政学研究科・人間生活学研究科

      Volume: 23 Pages: 177-186

    • NAID

      120006030950

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園から高等学校までの発達段階に応じた学校防災教育の検討-自助・共助・公助に着目した地震防災教育の展開-2016

    • Author(s)
      高橋伶奈,平田京子,石川孝重
    • Journal Title

      日本女子大学大学院紀要 家政学研究科・人間生活学研究科

      Volume: 22 Pages: 133-142

    • NAID

      110010040501

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の発達段階に応じた早期学校防災教育の実践と家庭への伝達効果2015

    • Author(s)
      平田京子,高橋伶奈,石川孝重
    • Journal Title

      日本女子大学大学院紀要 家政学研究科・人間生活学研究科

      Volume: 21 Pages: 187-196

    • NAID

      110009902936

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校防災教育の事例をふまえた学年に応じた防災学習の体系化の検討-市民の防災力向上に向けて その62-2016

    • Author(s)
      平田京子,高橋伶奈,石川孝重
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県、福岡市)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学年に応じた防災学習内容の授業実践を通した検証-市民の防災力向上に向けて その63-2016

    • Author(s)
      高橋伶奈,平田京子,石川孝重
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県、福岡市)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の災害対応力育成のための段階的な学習方法の提案と授業実践-市民の防災力向上に向けて その57-2015

    • Author(s)
      高橋伶奈,平田京子,石川孝重
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi