• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational design that integrates specialized knowledge of disaster science into liberal arts subjects

Research Project

Project/Area Number 15K00908
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Muramoto Toshiaki  東北大学, 災害科学国際研究所, 教授 (80212257)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords防災教育 / 大学教育 / アクティブラーニング / 授業改善 / 生きる力 / 授業デザイン / 授業開発 / 学習観
Outline of Final Research Achievements

In this research, we developed and constructed a disaster education class as a new liberal arts subject in university education. We continuously participated in omnibus style classes with collaborating students and investigated what they felt during the class and what their opinions were about the lecture. It was clarified what points should be taken into consideration for class improvement. Next, we practiced the active learning seminar by visiting the disaster area and verified the educational effect. It became clear that students' consciousness and views on learning changed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の授業に対する学生コメントを分類した結果、「伝え方」「理解を支援する方法の工夫」「学生のモチベーションの維持」「雰囲気づくり」という4つの観点から計18のカテゴリーに整理することができた。大学教育における授業改善点を、学生の視点で明確化した点に極めて高い意義がある。新たに試みた被災地訪問によるアクティブラーニング型のゼミナールの教育効果については、学生の「生きる力」の上昇と新たな気づきや学習観の変容が明らかとなった。大学教育におけるゼミナールの新たな実践形態と今後の発展可能性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 講義に対する学生のコメントの収集と分類―授業改善に活かすための視点―2019

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 被災地訪問による課題発見解決型アクティブラーニングで学生はどう変わるか2018

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会 自主シンポジウム「子どもと若者を主体にした震災学習が問う新たな学習観―阪神・淡路大震災と東日本大震災の被災地での試みから―」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 『コトのデザイン』の分析と可視化の試み2018

    • Author(s)
      坂川侑希・邑本俊亮
    • Organizer
      第8回知識共創フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 被災地訪問による課題発見型アクティブラーニングで学生の「生きる力」を育む2017

    • Author(s)
      邑本俊亮・杉浦元亮
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府、京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多人数講義型授業におけるグループディスカッション導入の試みと学生による評価2016

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 心理学の神話をめぐって2017

    • Author(s)
      日本心理学会、邑本 俊亮、池田 まさみ
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414311198
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi