• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of geological teaching materials and educational practice using gravels

Research Project

Project/Area Number 15K00914
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Fujii Junko  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 助手 (50228946)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三好 雅也  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50557353)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords地学教育 / 初・中等教育 / 石ころ図鑑 / 教材開発 / 教育実践
Outline of Final Research Achievements

This study creates the handbook of stones on seashores and riversides for promoting the earth science education in elementary and junior high schools.
In order to enrich the handbook, we investigated a number of beach and river gravels in the Fukui prefecture, and collected typical samples at each location. We used some of them as a typical rock samples attaching to this handbook, and also used them to study the chemical composition of the rock to research the gravel source.  We tried to hold observation lessons of beach gravel at the coast with this handbook, and indoor classroom this with this handbook and typical rock samples, using the beach gravel collected in advance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,福井県内における地域地質教材開発のための基礎データを得ることができた。児童・生徒が興味を持ち且つわかりやすい教材の開発を目指す上で,県外で採取した特徴的な礫も含め,これらの基礎データは重要な役割を果たす。石ころ教材は,野外観察の実施が難しい学校において実物を使った「持ち込み教材」としての可能性を持つ。実物に触れ,観察することにより,大地の成り立ちを実感することも可能となる。
また,教員研修や野外観察会を通して地域地質教材に関する資料や教材の利用法等の地学専門以外の教諭でも手軽に活用できる補助的な教材の必要性を感じた。本研究の礫標本や調査データの活用を検討し,今後の実践に繋げたい。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Whole-rock chemical compositions and K-Ar age of obsidian gravel from the Mikuni coastal area, Fukui prefecture, central Japan2019

    • Author(s)
      三好雅也・齋藤恭子・佐野貴司・藤井純子
    • Journal Title

      The Journal of the Geological Society of Japan

      Volume: 125 Issue: 10 Pages: 775-779

    • DOI

      10.5575/geosoc.2019.0022

    • NAID

      130007783836

    • ISSN
      0016-7630, 1349-9963
    • Year and Date
      2019-10-15
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 福井県坂井市三国町の海岸に分布するガラス質凝灰岩の教材化2018

    • Author(s)
      浜多嘉太,三好雅也,藤井純子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 43 Pages: 89-96

    • NAID

      120006648589

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 福井県の海浜差を活用した小学生向け地域地質学習プログラムの開発2017

    • Author(s)
      齋藤恭子・三好雅也・藤井純子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第42号 Pages: 113-123

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 福井県三国地域における礫浜の礫種組成2016

    • Author(s)
      藤井純子,三好雅也,塚本明香,山本博文
    • Journal Title

      福井大学地域環境研究教育センター研究紀要「日本海地域の自然と環境」

      Volume: No.23 Pages: 33-41

    • NAID

      120005895704

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 福井県三国地域の海浜砂の教材化と小学生を対象とした教育実践2016

    • Author(s)
      三好雅也,藤井純子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: No.41 Pages: 19-25

    • NAID

      120005983094

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域地質素材を活用した初等教育教材の開発:福井県の石ころ観察2015

    • Author(s)
      三好雅也・藤井純子
    • Journal Title

      福井大学教育実践センター紀要

      Volume: 40 Pages: 17-24

    • NAID

      120005741625

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 恐竜化石を用いた教育実践2015

    • Author(s)
      藤井純子・山本博文・三好雅也
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 97-102

    • NAID

      120005764222

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学校におけるジオパーク火山教室:流れる溶岩の観察2015

    • Author(s)
      三好雅也・畑中健徳・吉川博輔・小林 暉・藤井純子
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2015年大会
    • Place of Presentation
      幕張メッセ(千葉県)
    • Year and Date
      2015-05-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi