• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of learning materials with sensation by using virtual reality technology - in the case of three dimensional figures -

Research Project

Project/Area Number 15K00921
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Irie Takashi  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70253325)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡崎 正和  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (40303193)
中川 征樹  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50370036)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教材開発 / 空間図形 / バーチャルリアリティ / 力覚 / 体感 / 教材 / インタラクティブ / 正多面体 / 切頂推移 / アルキメデスの立体 / 学習教材 / 切断 / マルチメディア
Outline of Final Research Achievements

The learning materials, which allow learners instinctive handling of three dimensional figures in the virtual reality space and offer them the characteristics of those figures through visual and kinematic sense, were developed by using a haptic device.
(1) The material to experience the characteristics of basic three dimensional figures. (2) The material to experience the characteristics of regular polyhedrons and semi-regular polyhedrons. (3) The material to experience the transition of regular polyhedrons by truncation. In all materials, learners were able to contact the figures, hold them, move them, rotate them, and observe them from three directional view.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

力覚デバイスはバーチャルリアリティ空間を触覚・力覚的に体験するためのツールとして開発された。当初は装置が高額であったため,研究目的あるいは特殊な用途(工業デザイン,医療技術教育など)でのみ利用されてきた。本研究では初等教育及び高等教育における利用を目的とし,生徒・学生が最新技術に触れ,新しい体験とともに学習することのできる教材を開発した。教材の最大のメリットは「実際には触れないものに触ることができる」ことであり,インタラクティブで体感的教材は,特に学習初心者の理解向上に有効であると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018 2015

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Development of an Interactive Learning Material for Truss Structure by using a Haptic Device2019

    • Author(s)
      Takashi Irie and Yuta Inoue
    • Organizer
      The 13th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 立体図形を体感的に学習するインタラクティブ教材の開発2018

    • Author(s)
      井上雄太,入江隆
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回四国支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「はりの曲げ」における内部応力を学習する教材の評価2015

    • Author(s)
      入江 隆
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      松山市
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi