• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education of Physics in Universal Design Combining Experiences and Failure Experiences Using Five Senses and ICT insutruments

Research Project

Project/Area Number 15K00937
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKurume Institute of Technology

Principal Investigator

NAKAMURA Fumihiko  久留米工業大学, 工学部, 教授 (40231477)

Research Collaborator NODA Tsuneo  
INO Akihiro  
SAKAMI Tatsuhiro  
ETO Tetsujiro  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords物理教育 / アクティブ・ラーニング / ICT機器 / グループ学修 / e-ラーニング / ユニバーサルデザインな物理教育 / 物理実験 / 描画の効果 / ICT / 実験 / 課題解決型
Outline of Final Research Achievements

Recently, we can often find some students have fallen into a "learned helplessness" in the first physics class for freshers in science and technology course. In order to develop "Universal Design (UD) for physics elucidation", we have studied "the active learning methods for physics education" and "the effect of introducing ICT devicessuch as a tablet PC and/or electronic LCD writing board". Here, we propose a concept of "Circuit of physics understanding", and then we show that "Drawing" is the key for physics learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「物理」は必修科目であるが、最も嫌われる教科でもある。理工系学生ですら物理を嫌う。しかも,半世紀以上物理学の教科書や実験の大幅修正はない。一方,小学生の多くは物理に興味を持っている。すなわち,物理嫌いの原因は中・高校,大学初年次教育にある。本研究では、物理が得意な少数の人たちの物理からみんなが理解できる物理の学び方「ユニバーサルデザイン物理教育」が必要であること。ユニバーサルデザインの物理教育には「実体験させること,描画を取り入れること,失敗から学ぶこと」が重要である事を示した。この「ユニバーサルデザイン物理教育」が初等教育で広まり,多くの物理難民が救われることを期待したい。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 久留米工業大学における初年次物理基礎教育2018

    • Author(s)
      酒見龍裕, 野田常雄, 江藤徹二郎, 中村文彦, 巨海玄道
    • Journal Title

      Physics Education in University

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-28

    • DOI

      10.11316/peu.24.1_24

    • NAID

      130006707762

    • ISSN
      1340-993X, 2432-1710
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 久留米工大における留学生及ひ特別に配慮を必要とする学生の物理基礎学力調査2018

    • Author(s)
      巨海玄道, 酒見龍裕, 荒川彰子, 御厨かおり, 中村文彦, 川崎恵, 久保山晴奈, 立石千恵, 酒村敬子
    • Journal Title

      九州の物理教育

      Volume: 4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学全入時代の物理学基礎教育の新展開―久留米工大を例として―2017

    • Author(s)
      巨海玄道, 野田常雄, 江藤徹二郎, 中村文彦
    • Journal Title

      第65回九州地区大学教育研究協議会議事録

      Volume: ー Pages: 46-51

    • NAID

      40021475885

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 理系科目の演習におけるe-learning化の試み2017

    • Author(s)
      野田常雄, 江藤徹二郎, 巨海玄道, 中村文彦
    • Journal Title

      第65回九州地区大学教育研究協議会議事録

      Volume: ー Pages: 117-119

    • NAID

      40021475943

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成における新しい物理学実験の試み2017

    • Author(s)
      赤木健太,高嶋絵里奈,野田常雄,江藤徹二郎,中村文彦
    • Journal Title

      九州の物理教育

      Volume: 3 Pages: 12-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理概念における描図の効果2017

    • Author(s)
      廣岡早紀, 野田常雄, 中村文彦
    • Journal Title

      九州の物理教育

      Volume: 3 Pages: 35-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ユニバーサルデザインの物理教育2019

    • Author(s)
      中村文彦, 野田常雄, 酒見龍裕, 江藤徹二郎, 井野明洋
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 3次元バーチャルリアリティ物理学教材の開発2019

    • Author(s)
      野田常雄, 中島廉, 酒見龍裕, 中村理央, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語力と物理教育:久留米工大における取り組み2019

    • Author(s)
      井野明洋, 阿武京花, 青栁祐香, 野田常雄, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理工系大学でのアクティブ・ラーニングII2019

    • Author(s)
      酒見龍裕, 野田常雄, 江藤徹二郎, 井野明洋, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 限界大学でのアクティブ・ラーニングの実践2018

    • Author(s)
      酒見龍裕, 野田常雄, 江藤徹二郎, 井野明洋, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Fランク大学における物理基礎教育の強化―久留米工業大学の例―2017

    • Author(s)
      巨海玄道, 野田常雄, 江藤徹二郎, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 項目反応理論による物理学力テストの解釈2017

    • Author(s)
      中嶋康博, 巨海玄道, 野田常雄, 江藤徹二郎, 中村文彦
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な学習履歴を持つ学生によるアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      酒見龍裕, 江藤徹二郎, 野田常雄, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ICT活用とアクティブ・ラーニングによるユニバーサルデザインの理数教育~久留米工業大学の実践例から~2017

    • Author(s)
      中村文彦
    • Organizer
      第78回応用物理学会秋季学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 物理学ICT教材開発とその教育効果―シミュレーション教材の有効性―2017

    • Author(s)
      野田常雄、廣岡早紀、中村文彦
    • Organizer
      66回九州地区大学教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習理解度に差がある学生のアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      酒見龍裕, 江藤徹二郎, 野田常雄, 中村文彦
    • Organizer
      第66回九州地区大学教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Fランク大学におけるアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      酒見龍裕, 江藤徹二郎, 野田常雄, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 全入大学でのアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      酒見龍裕, 江藤徹二郎, 野田常雄, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      第123回日本物理学会九州支部例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地方私立大におけるアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      酒見龍裕, 江藤徹二郎, 野田常雄, 堀憲一郎, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理教育学会九州支部研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物理の概念形成のためのICT機器による描図とのその効果2017

    • Author(s)
      野田常雄, 江藤徹二郎, 酒見龍裕, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物理学講義における演習のe-learning化の試み2016

    • Author(s)
      野田常雄, 西江健, 上田向人, 江藤徹二郎, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      第122回日本物理学会九州支部例会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理工系基礎科目の物理講義における e-Learning の試 み2016

    • Author(s)
      野田常雄,江藤徹二郎,巨海玄道,中村理央,中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 第71年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程における 自ら考えさせる物理学実験2015

    • Author(s)
      野田常雄, 江藤徹二郎, 中村理央, 巨海玄道, 中村文彦
    • Organizer
      日本物理学会 2015年 秋季年会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi