• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction and practice of the systematic career education program , and verification of its effect in the college of technology

Research Project

Project/Area Number 15K00945
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionGifu National College of Technology

Principal Investigator

INABA Seiki  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 名誉教授 (30110183)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 所 哲郎  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (10155525)
羽渕 仁恵  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (90270264)
田島 孝治  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (90611640)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsキャリア教育
Outline of Final Research Achievements

The systematic career education program was constructed and practiced in the institute of technology. Effects of the program were verified quantitatively.
Ten types of career abilities in three categories were defined as abilities to be fostered. The program mainly consisted of a practice technological point system, problem based learning, and various lectures. The program was implemented at the Department of Electrical and Information Engineering, Gifu College of Technology, and the following results were obtained.  It was confirmed that the number of practice technological points increased significantly with the introduction of the program. The effect was also verified from the content of the points. It was shown that practice technological points could be used to evaluate literacy ability. The practice technological points system and career education program were implemented in all departments of Gifu National College of Technology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等専門学校のキャリア教育プログラムを構築・実践し、その効果を定量的に検証した。
キャリア教育は実践的技術者を育成するうえで、授業と同様に重要である。本研究の成果の学術的意義は、養成すべきキャリア能力を具体的に定義し、それらを養成する系統的な教育プログラムを構築・実践し、さらに、能力の達成度をはかる具体的な指標を用いて、プログラムの有効性を定量的に評価することができた点にある。電気情報工学科で実践したキャリア教育プログラムと同プログラムの柱となった実践技術ポイント制度は、岐阜高専の他のすべての学科でも実施されている。他高専でも実施されるようになれば社会的意義も大きいと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] 系統的なキャリア教育プログラムの実践及びその効果の定量的な検証2019

    • Author(s)
      稲葉成基、所哲郎、羽渕仁恵、田島孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第67回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 系統的なキャリア教育システムでの評価指標の分析2019

    • Author(s)
      羽渕 仁恵、稲葉 成基、所 哲郎、田島 孝治
    • Organizer
      第80回応用物理学会秋季学術講演会予稿集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 系統的なキャリア教育システムのPROGテストによる検証2019

    • Author(s)
      羽渕 仁恵、稲葉 成基、所 哲郎、田島 孝治
    • Organizer
      第66回応用物理学会春季学術講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育再生加速プログラム及び系統的なキャリア教育プログラムへの実践技術ポイント制度の導入2018

    • Author(s)
      稲葉成基、所哲郎、羽渕仁恵、田島孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第66回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 系統的なキャリア教育システムの構築と教育効果の検証手法2017

    • Author(s)
      羽渕仁恵, 稲葉成基,所哲郎,田島孝治
    • Organizer
      第64回応用物理学会春季学術講演会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2017-03-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 系統的なキャリア教育システムの構築と実践2017

    • Author(s)
      稲葉成基、所哲郎、羽渕仁恵、田島孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第65回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の自主性を引き出すための包括的な工学教育システム -科学技術リテラシー教育やキャリア教育の取り組み-2016

    • Author(s)
      羽渕仁恵, 稲葉成基,所哲郎,田島孝治
    • Organizer
      平成28年度東海工学教育協会高専部会シンポジウム
    • Place of Presentation
      ウィンク愛知(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-12-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 工業高等専門学校における科学技術リテラシー教育とポイント制度 -包括的な工学教育システムの構築と成果の可視化-2016

    • Author(s)
      羽渕仁恵, 稲葉成基, 所哲郎, 田島孝治
    • Organizer
      第27回応用物理教育に関するシンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 工業高等専門学校における系統的なキャリア教育ー教育システムの構築ー2016

    • Author(s)
      稲葉成基、所哲郎、羽渕仁恵、田島孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第64回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi