• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of visual information materials for teaching "The whole-landscape trail in research forest"

Research Project

Project/Area Number 15K00956
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAichi Shukutoku University (2018)
Hokkaido University (2015-2017)

Principal Investigator

Fujita Yoshiharu  愛知淑徳大学, 創造表現学部, 准教授 (40515102)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 英昭  北海道大学, 北方生物圏フィールド科学センター, 教授 (70281798)
湯浅 万紀子  北海道大学, 総合博物館, 教授 (60182664)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords博物館映像学 / 映像教材 / 生物地球化学 / 森林生態系 / 科学コミュニケーション / インターネット / 映像制作 / メディア / 高等教育 / 映像 / 科学教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

We developed "The whole-landscape trail in research forest", a visual information material system for learning forest ecosystem that is available online. Using this material, students can study anywhere at any time without visiting experimental forests. This material contains not only visual data using 360-degree camera but also links to academic articles. Video images on this material can be seen at arbitrary angles and scales the with users’ operation, providing various information about seasonal changes for the forests to us. The images on specific topics and research methods are also available. We assessed this material in classes of "Freshman Seminar Research approaches of material cycling in forest ecosystem". The material allows students to increase interests in the forest ecosystem and their academic ability, which are expected to raise learning efficiencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インターネットの発達により、誰もが欲しい情報を手軽に得られるようになった。スマートフォン(スマホ)やタブレットといった個人向け携帯端末の普及により、学校や図書館、自宅のような固定した場所だけでなく、移動しながらでも情報を得られるようになった。
本研究においては、森林研究を専門とする学生だけではなく、他分野の学生、博物館を利用する市民などを対象として学習効果の高い学びの場を提供する視覚情報教材「全天トレイル」を開発した。この教材は、森林の映像教材や専門家の解説、サンプリング方法、学術論文へのリンクなどひとつのまとまったウェブサイトで学ぶことができ、インターネットを介して広く公開している。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 博物館映像学の研究の枠組み 学術映像標本を中心とした企画展示を事例として2017

    • Author(s)
      藤田良治・湯浅万紀子
    • Journal Title

      サイエンス映像学会誌

      Pages: 1-8

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 映像教材制作の基礎となる映像表現技法の実験心理学的研究2016

    • Author(s)
      藤田良治
    • Journal Title

      サイエンス映像学会誌

      Pages: 1-6

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] インターネットを活用した大学博物館からの情報発信 視覚情報教材「研究林全天トレイル」の事例2016

    • Author(s)
      藤田良治・柴田英昭・湯浅万紀子
    • Organizer
      第11回日本博物科学
    • Place of Presentation
      広島大学 東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における視覚情報教材『全天トレイル』の開発2015

    • Author(s)
      藤田良治
    • Organizer
      サイエンス映像学会2015年度大会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 博物館情報学シリーズ…… 5 ミュージアム・コミュニケーションと 教育活動2018

    • Author(s)
      湯浅 万紀子・David Anderson・平井 康之・藤田 良治
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      樹村房
    • ISBN
      9784883672790
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 視覚情報教材「研究林全天トレイル」

    • URL

      http://forestcsv.ees.hokudai.ac.jp/wst/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究林全天トレイル 雨龍研究林

    • URL

      http://forestcsv.ees.hokudai.ac.jp/wst/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report 2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi