• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of environmental learning archives based on old photographs of urban rivers and proposal of application model

Research Project

Project/Area Number 15K00966
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

YOSHITOMI Tomoyasu  東京学芸大学, 環境教育研究センター, 教授 (20355829)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords都市河川 / 古写真 / 環境学習 / 教材化 / アーカイブ / 河川 / 情報の抽出 / 環境情報
Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed ways to develop and utilize digital archives based on old photographs of rivers. First, we examined a way to collect old photographs, confirmed the factors involved in transmitting a sense of scale and comparing with the present, required in a learning scene, and made them check points in selecting such photographs. Next, we investigated how users react to teaching materials and exhibits that use old photographs as a material, and confirmed that the photographs can increase the users’ interest in the subjects and related matters, and encourage their recall. Based on the above findings, we developed a digital archive based on carefully selected old photographs focused on urban rivers. We proposed a format that makes it possible to add and update information, and a configuration that leads to a screen that combines photos and commentary from an area's old map (space) and chronology (time).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、河川の環境教育を目的として、教材や展示の有効なコンポーネントとなる河川の古写真に着目し、それらのデジタル・アーカイブ化と有効な活用方法について検討した。古写真の収集を行い、入手できた写真の特徴や傾向、写真に含まれる学習の場面で必要とされる要素を整理し、選定に資するチェックポイントを示した。また、古写真を素材とした過去に使用された教材の分析、新たに開発した教材や展示を用いた実践と利用者の反応の調査から、古写真の有効性について言及した。さらに、厳選した都市河川の古写真を素材としたデジタル・アーカイブを開発し、画面構成や写真の追加・解説情報の更新のフォーマットを提案した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 児童の興味の視点をとり入れたダム施設学習のための教材開発2018

    • Author(s)
      吉冨友恭・本間由佳
    • Journal Title

      環境教育学研究

      Volume: 27 Pages: 107-114

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ダム資料館の展示への気づきを促す学校教材の作成2016

    • Author(s)
      吉冨友恭・本間由佳
    • Organizer
      日本展示学会
    • Place of Presentation
      京都造形芸術大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-06-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 上西郷川の自然再生事業に導入された情報共有ツールの役割2015

    • Author(s)
      吉冨友恭・龍舞子・林博徳
    • Organizer
      応用生態工学会第19回研究発表会講演集 、福島 , 81
    • Place of Presentation
      郡山市
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 河川の住民参加型自然再生事業における情報提供ツールの役割2015

    • Author(s)
      吉冨友恭・龍舞子・林博徳
    • Organizer
      第34回日本展示学会研究大会研究発表梗概集 、東京 , 14-15
    • Place of Presentation
      渋谷区
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi