• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of the upbringing program of the ICT utilization leadership to make thinking power, judgement, expression

Research Project

Project/Area Number 15K00974
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

SHIMOMURA Tsutomu  三重大学, 教育学部, 非常勤講師 (80150217)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 須曽野 仁志  三重大学, 教育学部, 教授 (50293767)
Research Collaborator FUKUSHIMA Kohei  
KATSUI Madoka  
KITAMURA Kyouko  
NAKAHIRO Kenji  
MATSUNO Shuji  
HODA Shoutaro  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
KeywordsICT活用指導能力 / 学びのイノベーション / 思考力・判断力・表現力 / グループ支援学習 / Moodle / eポートフォリオ / プログラミング教育 / ICT活用指導力 / ICT 活用指導力 / グループ学習
Outline of Final Research Achievements

Training of teacher’s ability to utilize ICT is an important problem, because tablet terminals are rapidly spreading to school. In this study, we developed an upbringing program of the ICT utilization leadership to raise thinking power, judgement, expression for the ICT utilization classes for pre-service teachers.
This program featuring such as "succession of learning outcomes”, "creating information", "group support learning", "reflection using e-portfolios" received high evaluation from the course evaluation after the class. This achievement can also be applied to in-service training of teachers.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 児童の「書く」ことの苦手意識の軽減と論理的な文章力育成をめざしたアプリ開発2018

    • Author(s)
      福島耕平・勝井まどか・松野秀治・下村勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CIEC)、コンピュータ & エデュケーション

      Volume: 44

    • NAID

      130007539967

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of Student's Consciousness between Raising Hands to Announce Their Opinions and Posting to Exchange Their Activities by Using Tablet Devices in Classes2017

    • Author(s)
      福島耕平、下村 勉
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 42 Issue: 0 Pages: 31-36

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.42.31

    • NAID

      130006236436

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情報端末で入力可能なアプリケーション「3Sカード」の開発2017

    • Author(s)
      芳田翔太郎・須曽野仁志・下村勉
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 407-412

    • NAID

      120006220599

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業における挙手・発言とタブレット端末を活用した発信・交流との児童の意識の比較2017

    • Author(s)
      福島 耕平, 下村 勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CEIC)「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 42

    • NAID

      130006236436

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校における学習成果の共有・交流を重視した協働学習が学級集団にもたらす効果2016

    • Author(s)
      福島 耕平, 下村 勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CEIC)「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 40 Pages: 55-60

    • NAID

      130005176286

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校における学習成果の共有・交流を重視した協働学習が学級集団にもたらす効果2016

    • Author(s)
      福島 耕平・下村 勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CIEC)「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 40

    • NAID

      130005176286

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における英語音声データベース構築が児童の興味・関心へ及ぼす効果2015

    • Author(s)
      西村和貴・下村勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CIEC)「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 38 Pages: 80-85

    • NAID

      130005113402

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Moodleとタブレット端末を活用した学習成果の共有・交流が児童の知識獲得に与える影響2015

    • Author(s)
      福島 耕平・下村 勉
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会(CIEC)「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 39 Pages: 70-75

    • NAID

      130005156260

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別支援学級在籍児童の書き言葉習得をねらいとした「音声付きカード」の開発と実践2017

    • Author(s)
      勝井まどか,福島耕平,下村勉
    • Organizer
      CIEC PC カンファレンス2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるPISA 型「読解力」の育成をめざしたアプリ開発2017

    • Author(s)
      福島耕平,勝井まどか,松野秀治,下村勉,須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第33 回全国大会講演
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒によるシミュレーション作成とゲーム応用の効果2017

    • Author(s)
      中廣健治・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第33 回全国大会講演
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科におけるアプリを活用した思考力・判断力・表現力を高める授業実践2017

    • Author(s)
      松野秀治,福島耕平,下村勉,須曽野仁志
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会 J-1-2
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 重複障がい児の学び共有を目指したワンタップ教材の活用2017

    • Author(s)
      北村京子・菊池紀彦・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会、L-2-6
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ソフトウェアを利用したプログラミング(スクラッチ)2017

    • Author(s)
      下村 勉
    • Organizer
      三重県教育委員会、プログラミング指導者育成研修
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科におけるタブレット PC を用いて 児童が主体的に取り組む観察学習の開発と実践2016

    • Author(s)
      岡田久仁夫・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学協会 第42回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市文化会館(佐賀県・佐賀市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] DSTを用いた能動的な小学校外国語活動の効果2016

    • Author(s)
      西村和貴・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学協会 第42回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市文化会館(佐賀県・佐賀市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「歴史 4 コマ漫画」制作及び共有をとり入れたまとめ学習の実践2016

    • Author(s)
      福島耕平・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学協会 第42回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市文化会館(佐賀県・佐賀市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における発言とタブレットによる書込みとの児童の意識の比較2016

    • Author(s)
      福島 耕平,下村 勉,須曽野 仁志
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Web3S カードの開発と利用法の検討2016

    • Author(s)
      芳田 翔太郎,須曽野 仁志,下村 勉
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人の日本語学習における誤りの共有と学びあいによる協働学習2016

    • Author(s)
      張 莉・北 英彦・下村 勉
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会(CEIC)、PCカンファレンス2016
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・豊中市)
    • Year and Date
      2016-08-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報社会におけるメディアリテラシーの重要性2016

    • Author(s)
      下村 勉
    • Organizer
      はもりあフェスタ講演会
    • Place of Presentation
      四日市市本町プラザ(三重県・四日市市)
    • Year and Date
      2016-02-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童による演劇とタブレット端末の活用を重視した学習方法「1 分間ことわざ劇場」の開発と実践2015

    • Author(s)
      貝田光・下村勉・須曽野仁志
    • Organizer
      第41回全日本教育工学研究協議会全国大会(富山大会)
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山県・富山市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人日本語学習のための誤りの共有と学びあいを重視した学習プログラムの開発と実践2015

    • Author(s)
      張 莉,下村 勉,須曽野 仁志
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における学習成果の共有・交流が学級運営にもたらす効果2015

    • Author(s)
      福島 耕平・下村 勉
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi