• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

theory designed to cultivate new abilities - study on construction of practical model

Research Project

Project/Area Number 15K00976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Murakami Tadayuki  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20314297)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 樋口 とみ子  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (80402981)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HIROKI MASANORI  京都教育大学, 名誉教授 (30115977)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords探究学習 / 深い学び / 探究―支援プロセス / マルチプル・インテリジェンス / messing about / 前仮説段階 / 経験学習 / ホリスティック / 新しい能力 / 省察 / アクティブ・ラーニング / 経験からの学び / 理論と実践の往還 / 探究プロセス / 探究活動 / マルチプルインテリジェンス / 自己理論化 / メンターリング
Outline of Final Research Achievements

Inquiry learning developed in this research considers "previous hypothesis stage or messing about (free trial), which is based on freedom trial, to take collaborative and highly flexible lesson form Based on the strategy of conceptualization based on experiential learning, we led theoretically to be able to grasp that it is the subjective experience of the learner "exploration - support process". In other words, as a holistic learning, it was possible to suggest that it is at a deep level indicating "deep involvement" about "depth" of "deep learning".

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] オックスフォードブルックス大学(英国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユトレヒト教員養成大学(オランダ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「深い学び」を実現するための探究学習とは2018

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      京都教育大学附属教育センター機構教育支援センター教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 11-20

    • NAID

      120006532757

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい時代への理科教育への一考察(5)2017

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      京都教育大学附属教育センター機構教育支援センター教育実践研究紀要

      Volume: 17 Pages: 217-226

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい時代の理科教育への一考察2017

    • Author(s)
      村上忠幸・向井大喜
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第17号 Pages: 217-226

    • NAID

      40019714210

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科の授業実践力・企画力を涵養する2017

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      平成28年度京都教育大学教育改革・改善プロジェクト報告書

      Volume: 1 Pages: 38-40

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本型のメンターはどのようにして育つのか-日本型メンターの展開に向けて-2017

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      平成28年度京都教育大学機能強化構想プロジェクト成果報告書

      Volume: 1 Pages: 53-56

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 経験からの学びを促すもの2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      日本理科教育学会第66回全国大会論文集

      Volume: 66 Pages: 98-98

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい時代の理科教育への一考察(4)2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第16号 Pages: 31-40

    • NAID

      120006424080

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] オランダの科学教育2015

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 63 Pages: 472-475

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「深い学び」に求められる探究学習のすがた2017

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 前仮説段階あるいはmessing aboutを考慮した探究学習と教員研修2017

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい時代に対応した教師力の涵養を図る教員養成・初任者教育のための人材育成システムの構築2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      京都教育大学フォーラム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究学習の自己評価につながる省察の有効性2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングに問われる探究の真正性2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      第21回化学教育サロン(日本化学会近畿支部)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい時代の理科教育への提言2015

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「理論-実践モデル」の有効化に向けて2015

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育実習から教員採用・初任期までに知っておくべきこと2016

    • Author(s)
      村上忠幸
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi