• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mechanics Education by means of Tracing History for Science Communication

Research Project

Project/Area Number 15K00982
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Arimitsu Yutaka  愛媛大学, 理工学研究科(工学系), 准教授 (20151186)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 八木 秀次  愛媛大学, 社会共創学部, 教授(特命教員) (40036471)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords科学史 / サイエンスコミュニケーション / 力学 / 科学コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

The authors develop an educational material for mechanics in order to prevent science phobia of younger people. This aims for the tool for science communication, in which we focus on researchers of mechanics and teach mechanics by profiling their history. The educational material, “History of Mechanics” contains illustrations and columns to have interest for the young. In order to reduce a psychological barrier to physical contents, illustrations includes portraits and works of art, in addition to explanatory drawings for mechanics. On organizing opinions and thoughts from students and high school teachers, we have got favorable answers such as interesting contents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

若年層の理科離れは先進国共通の現象であるが、(国際比較において)日本の場合は物理に対する興味・関心が著しく低い。この対策として体験型のイベントや実験により科学の面白さを伝える試みがなされている。しかし、参加者の興味は一過性になる傾向が強い。本研究は、より学校教育に近く、(授業で用いられる教科書とは異なり)科学史の観点でまとめられた副教材の作成である。
力学は古くから研究されてきたテーマであり、他の多くの学問分野と関連することから、これらの解説は複合的な知の創造につながる。従って、本研究の成果は一般の人に対するサイエンスコミュニケーションとしての利用も期待できる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] サイエンスコミュニケーションを指向した「力学の歴史」-コラムとイラストを入れた教材の作成-2019

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      日本工学教育協会 第67回工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 若年層を対象とした「歴史をたどる力学教育」の構想2019

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      日本科学史学会 第23回科学史西日本研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] サイエンスコミュニケーションを指向した力学の歴史-師弟関係による研究継承の整理-2018

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      日本工学教育協会 第66回工学教育研究講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] On Sympathy and Shared Values in Science Communication2018

    • Author(s)
      Yutaka Arimitsu
    • Organizer
      7th Asian Conference on Engineering Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「歴史をたどる力学教育」の構想-中・高校の教科書における物理学者の記述-2017

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      日本工学教育協会 第65回工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域社会に密着した教育組織における工学教育について-学生の工学への意識付けとしての工場見学-2017

    • Author(s)
      八木 秀次
    • Organizer
      日本工学教育協会 第65回工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学コミュニケーションにおける共感・共有について-講義「力学の歴史」における「こころのコミュニケーション」-2016

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      第64回工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地域社会に密着した教育組織における工学教育について-フィールドワーク科目の構成について-2016

    • Author(s)
      八木 秀次
    • Organizer
      第64回工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Quizzes in Mechanics as Science Communication-Introduction of quizzes in the ‘History of Mechanics’ class-2015

    • Author(s)
      Yutaka ARIMITSU
    • Organizer
      5th Asian Conference on Engineering Education
    • Place of Presentation
      Dalian, China
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学コミュニケーションとしての力学のクイズについて-講義「力学の歴史」におけるクイズの紹介-2015

    • Author(s)
      有光 隆
    • Organizer
      第63回工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi