• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Contents creation and evaluation of consumer and engineering ethics education in universities

Research Project

Project/Area Number 15K00996
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka Institute of Technology

Principal Investigator

Nakanishi Michio  大阪工業大学, 情報科学部, 教授 (30227847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大谷 卓史  吉備国際大学, アニメーション文化学部, 准教授 (50389003)
杉山 典正  大阪工業大学, 知的財産学部, 准教授 (90368150)
越智 徹  大阪工業大学, 情報センター, 講師 (10352048)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords消費者教育 / 技術者倫理教育 / 動画教材 / 情報技術者 / 技術者倫理 / 知的財産権 / 個人情報 / 情報セキュリティ
Outline of Final Research Achievements

Consumer education as university education has been required since 2013, but there are few cases where educational activities have been conducted as classes, even if there are educational activities to avoid financial damage throughout the university. In this study, we examined the contents of consumer education for computer science students, and aimed to create class contents and teaching materials as an information department including consumer education. We designed and suggested this course curriculum, and then created a video teaching material based on that curriculum and tried it in class. From the questionnaire results and impressions from the students, it became clear that appropriate adjustment of the length of one video and the speed at which the avatar speaks is necessary as the task of the video teaching material.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2013 年度から大学教育としての消費者教育が義務化されたが、全学的な「被害を受けない」ための啓発活動はあっても、消費者を明確に意識して生産者側として何をどう考えるかについては、授業として実施されているケースは少ない。本研究では、この視点で情報系の受講者に対する消費者教育の内容を検討し、消費者教育を含んだ情報系学部としての授業内容と教材を作成することをめざした。成果として、一つの授業科目としてのシラバスを提示して動画教材を作成した。これにより動画教材の作成方法のノウハウも得ることができた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2015

All Presentation (6 results)

  • [Presentation] 大学における消費者教育および技術者倫理教育コンテンツ作成と評価2019

    • Author(s)
      越智徹,大谷卓史,杉山典正,中西通雄
    • Organizer
      電子情報通信学会SITE研究会,信学技報vol.118, no.480, SITE2018-72, pp.73-78 (2019.3.7)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報系学部における消費者教育を含む技術者倫理教育2018

    • Author(s)
      中西通雄
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会,pp.283-284 (2018.9.5)(北星学園大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報系学部における消費者教育およびその技術者倫理教育に関する授業モデル2017

    • Author(s)
      杉山典正、越智徹、大谷卓史、中西通雄
    • Organizer
      電子情報通信学会SITE研究会
    • Place of Presentation
      カルチャーリゾート・フェスト-ネ(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2017-03-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 内部通報を中心とした情報技術者倫理教育2017

    • Author(s)
      中西通雄
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域・社会と協働した知財創造教育2017

    • Author(s)
      片桐昌直、甲野正道、村上画里、杉浦淳、山田繁和、杉山典正
    • Organizer
      日本知財学会第15回年次学術研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における消費者教育カリキュラムおよびその技術者倫理教育との連携に関する検討2015

    • Author(s)
      中西通雄・大谷卓史・越智 徹・杉山典正
    • Organizer
      電子情報通信学会技術と社会・倫理研究会
    • Place of Presentation
      福井市地域交流プラザ AOSSA
    • Year and Date
      2015-12-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi