Practical study for development of the learning programs to make teachers experts of natural observation
Project/Area Number |
15K01008
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Kanagawa Prefectural Museum of Natural History |
Principal Investigator |
Sato Takehiro 神奈川県立生命の星・地球博物館, 企画情報部, 企画普及課長 (30280796)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田口 公則 神奈川県立生命の星・地球博物館, 学芸部, 主任学芸員 (70300960)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 自然観察 / 自然遊び / 小学校 / 幼稚園 / 博物館 / 教材開発 / フィールドワーク / 貝殻 / 保育園 / 貝がら / 自然あそび / 幼稚園・保育園 |
Outline of Final Research Achievements |
On basic education of natural science, teachers' attitude to the nature have great influence to the pupils. Therefore, we developed some programs to make teachers experts of natural observation. Focusing on shell materials, we prepared the materials such as shell specimens, photographs and videos from various shores in Japan. We produced the teaching materials that the teachers can teach their pupils by themselves in the classes of the schools or kindergartens along the study courses. We also held workshops for not only teachers but also nature guides and leaders of nature games. We distributed the new study programs, lectured expertise about natural history, and taught how to make a class with these programs and how to awake pupils to interests in nature. These programs made it possible for teachers to cultivate their intellectual curiosities in nature observation, and extensive knowledge about natural history.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校教育の場において身近な自然に触れる機会は少なく、その補完は博物館などの社会教育機関に求められてきた。しかし、多くの子どもに対して博物館だけが対応することは不可能であった。 本研究では、教師を自然観察の名人にするためのプログラムを開発することにより、従来の[学校-子ども]とそれを補う[博物館-子ども]という結びつきを[博物館-学校-子ども]という結びつきに発展させた。このことにより、教師の自然に対する興味と知識の涵養が実現され、子どもの自然に対する興味の喚起と、理科に対する親しみと理解の促進が実現された。学習指導要領で目的とする、自然への深い理解に貢献したことが、本研究の社会的意義である。
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Report
(6 results)
Research Products
(15 results)
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[Book] 磯の生き物探し2019
Author(s)
ウレシパモシリ(高橋京子・高橋博行)・佐藤武宏
Total Pages
36
Publisher
和田愛児園
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