• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Instructional Design Reflecting Features of Tablet PC and Its Effectiveness

Research Project

Project/Area Number 15K01034
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionInformation and Research Center for Learning

Principal Investigator

akahori kanji  公益財団法人学習情報研究センター, 研究開発部, フェロー (80143626)

Research Collaborator SAWAI Susumu  
ANZAI Yayoi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsタブレットPC / インストラクショナルデザイン / 授業デザイン / 反転学習 / 動画教材 / インストラクショナルナルデザイン / 対話 / 学習効果 / メディア特性 / タブレット端末 / 学習指導案 / 活動ユニット
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted using Design Based Research approach together with school teachers. As a result, 21 lesson plans, of which subjects were Japanese, Arithmetic, Social study, Science and Integrated study, were proposed and implemented into classes reflecting features of tablet PC. Through the research, we found that it makes excellent lessons for researchers to work together with school teachers. It means that combination of theoretical knowledge and practical knowledge enables to generate good practices. Furthermore, computing education research was conducted related to instructional design research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

タブレットPCは、他のデジタルデバイスに比べて、いくつかの特徴がある。例えば、軽量、モバイル、ペン書きや指入力、写真、動画の撮影と再生・編集などである。中でもペンや指入力は際立った特徴であり、小学生段階では特に有効な特性である。このような特性を活かす授業をデザインして実践するには、メディアと認知についての知見を持つ研究者と、実践的な知見を持つ実践者が協働して研究を遂行する必要があるが、その研究方法論が、デザインを基礎にした研究方法DBRと言える。本研究は、DBRを元にして研究を遂行して、優れた授業実践を生み出すことができた。また、この研究の発展として、プログラミング教育の研究も実施した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] プログラミング的思考の学修2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      土木学会誌

      Volume: 104 Pages: 14-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科におけるプログラミング教育の指導案の評価方法に関する調査と考察2018

    • Author(s)
      永田 衣代・星 千枝・小田 理代・後藤 義雄・赤堀 侃司
    • Journal Title

      CRET 年報 第 3 号

      Volume: 3 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プログラミング教育における論理的な思考とは何か2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      学習情報研究論文誌

      Volume: 261 Pages: 56-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング教育の現状についての考察2017

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 19-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングに関する意識調査と分析2017

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 8-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 動画撮影の角度の違いは学習効果に差をもたらすか2016

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 1 Pages: 2-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 対面とチャットによる議論の差に関する学習効果について2016

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 1 Pages: 14-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スマートフォンのカメラ機能とノートテイキングの学習効果に関する比較研究2015

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 9 Pages: 53-67

    • NAID

      110009912360

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タブレット教材と紙・タブレットのブレンド型教材の比較研究2015

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      白鴎大学論集

      Volume: 29 Pages: 1-16

    • NAID

      110009912056

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] AI時代の教育2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of Multiple Viewing of Captions and Subtitles on English Proficiency2018

    • Author(s)
      Anzai, Y. and Akahori, K.
    • Organizer
      Proceedings of eLmL 2018: The Tenth International Conference on Mobile Hybrid, and On-line Learning
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] プログラミング教育の考え方とすぐに使える教材集2018

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      4906768474
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] これならできる小学校教科でのプログラミング教育2018

    • Author(s)
      赤堀 侃司、久保田善彦、つくば市教育局総合教育研究所
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      4487811848
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学びを支える教育工学の展開 (教育工学選書)2018

    • Author(s)
      山西潤一、赤堀侃司、大久保昇
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623063623
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 親が知っておきたい学校教育のこと 12017

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      9784906768387
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] デジタルで教育は変わるか2016

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] タブレット教材の作り方とクラス内反転学習2015

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi