• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an instructional design tool for integrally designing tactics for motivating learners and facilitating learning outcomes

Research Project

Project/Area Number 15K01044
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKansai University of International Studies (2017-2018)
Kumamoto University (2015-2016)

Principal Investigator

Nakajima Koji  関西国際大学, 教育学部, 講師 (10565823)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西田 知博  大阪学院大学, 情報学部, 教授 (00283820)
中野 裕司  熊本大学, 総合情報統括センター, 教授 (40198164)
鈴木 克明  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsインストラクショナルデザイン / 教員支援 / 学習意欲 / web支援ツール / 授業改善支援Webツール / 学習意欲への対応 / 学習促進のための対応 / 授業改善支援 / Webツール / 授業改善において習熟しておくべきID知見 / 授業改善のための方策の評価 / 学習成果と学習意欲 / 授業改善 / 支援方策を統合するデザイン / 教員の動機づけ
Outline of Final Research Achievements

In order to promote research and practice for integrated class design to achieve learning motivation and learning results simultaneously, despite the fact that these are not always concomitant, with the aim of improving class, We have developed a web-based tool that enables integrated design of facilitating learning motivation and learning results. A tool trial was conducted by university teachers who are not familiar with instructional design, and the effectiveness was confirmed based on the result.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,学校から企業まで,広く教育現場でインストラクショナルデザイン(ID)の知見が活用されるようになっているが,的確な活用になっているかどうかは,それぞれ検証の余地がある.本研究では,学習意欲と学習成果という区別して取り組むべき到達目標について,授業改善方策の検討の作業に区分と統合のプロセスを組み込むことで「学習意欲と学習成果の区別」への意識を涵養できるようにした点に意義がある.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学習意欲と学習成果の改善方策を統合的に策定するためのWeb支援ツールの開発2018

    • Author(s)
      中嶌康二・西田知博
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究叢書

      Volume: 11 Pages: 93-106

    • NAID

      120006527855

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者がLMSサイト管理者となってeラーニング教材設計・作成を学ぶ授業の設計2018

    • Author(s)
      中嶌康二
    • Organizer
      公益社団法人私立大学情報教育協会平成30年度教育改革ICT戦略大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己調整学習の支援を目的としたダッシュボードの開発研究―国際標準規格IMS2017

    • Author(s)
      槇原竜之輔, 久保田真一郎, 杉谷賢一, 中野裕司
    • Organizer
      情報処理学会研究報告
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本大学における学習支援システムの連携と学修データの集積・分析の取り組みと今後の展望2017

    • Author(s)
      中野 裕司
    • Organizer
      FIT2017 イベント企画「大学教育とラーニングアナリティクス基盤」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Webブラウザを通した学習活動のまとめ支援を目的としたダッシュボードの開発研究 -IMS Caliper と OpenLRS による実装 -2017

    • Author(s)
      槇原 竜之輔, 田中 友樹, 久保田 真一郎, 杉谷 賢一, 中野 裕司
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的学習支援のための学習環境設計への意志継続方略の適用-社会人向けeラーニング教材におけるポータル運用-2016

    • Author(s)
      中嶌康二・長岡千香子・平岡斉士・喜多敏博
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会人教育に対応できる大学教員養成eラーニング教材の設計・開発 -指導方針・学習目標・学習内容・評価方法を対応させた設計-2016

    • Author(s)
      中嶌康二・長岡千賀子・平岡斉士・喜多敏博
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Design and Development of an e-learning Course for University Faculty Referring to the Instructional Design Models Aimed to Facilitate Learners' Learning and Motivation2016

    • Author(s)
      Nakajima, K., Nagaoka, C., Hiraoaka, N., Kita, T.
    • Organizer
      International Conference on Media in Education 2017
    • Place of Presentation
      Kyoto University of Foreign Studies, Japan
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング実習科目における教育工学的視点による授業改善方略の設計と実践上の問題の検討2016

    • Author(s)
      西田 知博・中嶌 康二
    • Organizer
      情報処理学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会人学び直し」支援を実現するための大学教員準備研修オンライン教材の開発2015

    • Author(s)
      中嶌 康二・小林 雄志・藤島 真美・平岡 斉士・喜多 敏博・鈴木 克明
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ID の観点によるシラバスの課題と提案2015

    • Author(s)
      中嶌 康二・小林 雄志・藤島 真美・平岡 斉士
    • Organizer
      教育システム情報学会 第40回全国大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Web API技術を活用したシラバスシステムのモックアップを用いた設計と実装2015

    • Author(s)
      中野 裕司・鶴田 博信・喜多 敏博・永井 孝幸・杉谷 賢一
    • Organizer
      教育システム情報学会 第40回全国大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 情報時代の学校をデザインする2018

    • Author(s)
      C.M.ライゲルース、J.R.カノップ、稲垣 忠、中嶌 康二、野田 啓子、細井 洋実、林 向達
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830070
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] インストラクショナルデザインの理論とモデルー共通知識基盤の構築に向けてー2016

    • Author(s)
      ライゲルース・カー=シェルマン(編著)、鈴木克明・林雄介(監訳)、中嶌康二(第3・12章翻訳担当)
    • Total Pages
      449
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 授業改善方策統合支援ツール

    • URL

      http://arcs-v.sakura.ne.jp/id/login.php

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ID統合ツール

    • URL

      http://arcs-v.sakura.ne.jp/id/login.php

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi