• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Evaluation Index for Quality Assurance based on Students' Viewpoints drawn by Practicing Active Learning

Research Project

Project/Area Number 15K01054
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences (2018)
Kyoto University (2017)
Akita University (2015-2016)

Principal Investigator

TSUJI Takaaki  流通科学大学, 商学部, 特任准教授 (00454603)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学生参加型質保証 / アクティブラーニング / 学生の眼差し / 大学教育の改善 / 評価指標
Outline of Final Research Achievements

In this research, I have proposed the method for developing of evaluation index for quality assurance based on students' viewpoints. For that, I have adopted the method to draw out students' deep perspectives and needs on university education by practicing active learning. In particular, I have clarified that the evaluation index of University class through the practices of course battle by students. And, I have identified the items to be investigated in university education through the practices of students' salon for improving university education. Through this study, I have pointed out the importance of student participation in quality assurance of university education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、大学教育の質保証への社会的要請が高まっている。従来の大学教育の質保証の取組としては、外部評価機関が策定した評価基準に基づく評価や、学内の教職員が実施する授業評価アンケート、IR(Institutional Research)による学生調査が中心であった。そして、「学生」は教育サービスの受け手として、専らそれらアンケートや各種調査に応答する受動的な存在に過ぎなかった。本研究は、学生参加による質保証の方法を提案している点に意義がある。また、大学教育にサービス学的な観点を取り入れることで、従来,教育学分野が中心であった評価・質保証分野を学術分野的に拡張させる点にも意義がある.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 大学入試に対する「学生のまなざし」の分析 -大学入学後の振り返りを通して-2019

    • Author(s)
      辻 高明
    • Journal Title

      流通科学大学高等教育推進センター紀要

      Volume: 第4巻 Pages: 57-69

    • NAID

      40021926265

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アクティブラーニングにおける学生間の他者評価の諸相と機能2017

    • Author(s)
      辻 高明
    • Journal Title

      平成28年度秋田大学評価センター年報・研究紀要

      Volume: 2016年度 Pages: 37-42

    • NAID

      120006227496

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教養教育におけるディベートの設計と実践2017

    • Author(s)
      辻 高明
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育研究年報

      Volume: 19巻 Pages: 83-92

    • NAID

      120006227492

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 大学院生の評価・分析リテラシーを育成するアクティブラーニング2016

    • Author(s)
      辻 高明
    • Journal Title

      平成27年度秋田大学評価センター年報・研究紀要

      Volume: 2015年度 Pages: 35-45

    • NAID

      120005744132

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 評価・分析リテラシー向上のためのプレFDの試み2016

    • Author(s)
      辻 高明
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生コースバトル -授業評価をゲームで-2016

    • Author(s)
      辻 高明
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi