• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Applicability of Portfolios to Foreign Language Activities for Third and Forth Graders and the Effects of CLIL Approach

Research Project

Project/Area Number 15K01060
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

HOJO Reiko  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50199460)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松崎 邦守  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90584160)
Research Collaborator MOTEKI Junko  新潟県上越市立柿崎小学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsポートフォリオ / CLIL / 文字指導 / 小学校英語 / 外国語活動 / CLIL(内容言語統合型学習) / 小学校外国語活動
Outline of Final Research Achievements

In 2020,Foreign Language Activities will be compulsory at forth grades. The purposes of this study was 1)to investigate if portfolios would be applicable to the activities as an instructional tool as well as an evaluation tool; 2)to investigate the effects of CLIL(Content and Language Integrated Learning) type activities. In this study, learning programs of writing and reading alphabets and easy English words and the ones utilizing CLIL approach were made and put into practiced. The results showed that 1) portfolios could be applied to 4th graders as an instructional tool as well as an evaluation tool. In the former, teachers' help was found to be crucial, while in the latter students could see their own development through collecting the papers in which they wrote Roman letters and easy English words; 2) CLIL type learning programs were found to be able to catch the students' interest which could enhance their motivation for learning English.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (14 results)

  • [Journal Article] 小学校外国語活動における4年生児童対象のポートフォリオを活用した文字学習の授業設計とその効果2017

    • Author(s)
      北條礼子・加藤絵理・松崎邦守
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 173-182

    • NAID

      120006347755

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における6年生児童の動機づけを高めるKinectを活用した国際交流プログラムの開発とその効果2017

    • Author(s)
      北條礼子・松崎邦守・藤田真実・中野博幸
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 36(2) Pages: 541-548

    • NAID

      120005985431

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校英語教育における内容言語統合型学習(CLIL)の可能性:ドイツにおけるCLILをはじめとする英語教育事情にも注目して2016

    • Author(s)
      北條礼子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 36(1) Pages: 185-192

    • NAID

      120005845167

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校英語教育における内容言語統合型学習(CLIL)の可能性:ドイツにおけるCLILをはじめとする英語教育事情にも注目して2016

    • Author(s)
      北條礼子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 36

    • NAID

      120005845167

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における5年生児童の動機づけを高める授業の設計とその効果 : 文字指導とポートフォリオのカンファレンスに注目して2015

    • Author(s)
      北條礼子・松崎邦守・金安由理
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 203-212

    • NAID

      120005556335

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 他教科の教育課程を生かしたCLIL実践の効果2018

    • Author(s)
      茂木淳子・北條礼子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校4年生児童のフォニックス、CLILとポートフォリオを活用した英語の文字学習プログラムの開発2018

    • Author(s)
      北條礼子・小林純子・樺澤有希子・松井佑太郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校3年生児童への英語の読み書きの指導とその効果2018

    • Author(s)
      高橋紳太郎・北條礼子・本多みず穂・松崎邦守
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における3年生児童に向けた動機づけを高める文字指導を取り入れた授業設計と効果2016

    • Author(s)
      宮澤俊一・北條礼子・松崎邦守
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動小学校外国語活動における4年生児童のポートフォリオを活用した文字学習の授業設計とその効果2016

    • Author(s)
      北條礼子・松崎邦守・加藤絵里
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科と連携したCLILを活用した小学校外国語活動の効果2016

    • Author(s)
      茂木淳子・北條礼子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングにおけるCLIL実践の効果2016

    • Author(s)
      茂木淳子・北條礼子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校5年生におけるフォニックスを用いた文字指導の効果ー「声優になろう」活動をゴールとして2016

    • Author(s)
      小林純子・北條礼子・松崎邦守
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ARとKinectを用いた単語習得の効果2015

    • Author(s)
      茂木淳子・中野博幸・北條礼子
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における高学年児童の動機づけを高めるポートフォリオを活用した授業設計と効果2015

    • Author(s)
      北條礼子・松崎邦守・中野博幸・高橋駿・進藤恵子
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における4年生児童に向けた動機づけを高める文字指導を取り入れた授業設計と効果2015

    • Author(s)
      藤井佑輔・北條礼子・松崎邦守・本閒奈央・幸田勝敏・中村真衣波
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における5年生児童の動機づけを高める文字指導を取り入れた授業設計とその効果2015

    • Author(s)
      高橋駿・北條礼子・松崎邦守・小林瞳・山中ひかる・木村理奈
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校3年生児童の英語の文字の読み書きに関する動機づけを高めるプログラムの開発とその効果2015

    • Author(s)
      加藤絵理・北條礼子・金安由理・松崎邦守・児玉誉也・楠愛莉香
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校6年生児童の英語学習に対する動機づけを高めるKINECTを用いた国際交流プログラムの開発とその効果2015

    • Author(s)
      藤田真実・北條礼子・中野博幸・松崎邦守・宮澤俊一・藤井裕記・進藤恵子・和田諭
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      東京電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi