• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What a Teacher does Watch and Decide?; A study about Teachers Decision Making Process using Teachers' First Person View

Research Project

Project/Area Number 15K01065
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

GOTO Akifumi  名古屋大学, 情報基盤センター, 准教授 (50225645)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平山 勉  名城大学, その他部局等, 准教授 (50250866)
谷口 正明  名城大学, その他部局等, 准教授 (90554113)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords授業研究 / 一人称映像 / 教師視点 / 教師の意思決定 / アイトラッキング / 注視点 / 教師視線 / 意思決定 / 抽出児 / 授業実践能力 / アイトラッキングカメラ
Outline of Final Research Achievements

Through analysis of first-person videos and fixation points of teachers, at the time of explanation, questioning and nomination, teachers with a long teaching history show the possibility of seeing not only the designated child but also other children. In addition, the possibility of trying to widely explore the children's responses while presenting explanations and questions as compared to the movements of the point of gaze of teachers with little teaching experience is presented.
When giving advice on improving the class to a teacher who has a poor teaching background, in the class after the advice, one gaze time tends to be longer, and it was thought that the child came to the class with awareness of the point of improvement. It presents the possibility that it is linked to the continuation of gaze, which is one form of communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ビデオに録画された授業映像を教師らに見せ、注視点を分析する研究は度々行われているが、教師自身の一人称映像と注視点をデータとして取り出し可視化し、分析する方法を開発することに一定の成果を得られた。
特に初任教員や経験の浅い教員が指導教員、ミドル教員、授業研究者の助けを借りながら自分自身の授業を振り返り、授業実践能力の向上を目指す方法として有効であると思われる。
また、教職課程の教育方法論の中で、熟練教師などの一人称映像を視聴させるなどの実践を行ったが、教職課程履修生の授業観察視点の育成に効果があることを確認できている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII2019

    • Author(s)
      平山勉,後藤明史,谷口正明,竹内英人
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 16 Pages: 83-94

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試み-学生による防災教育の授業分析事例を通して-2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 15 Pages: 108-124

    • NAID

      40021513791

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みII2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Journal Title

      名城大学総合研究所紀要

      Volume: 23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力育成の可能性-教師視点の映像記録を活用して-2016

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 13 Pages: 97-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメント2019

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試みII2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試み2017

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Difference between an Expert Teacher and a Novice Teacher --2017

    • Author(s)
      Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みⅡ2017

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Improvement of Lessons of a Novice Teacher --2017

    • Author(s)
      Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究(3)2017

    • Author(s)
      後藤明史, 平山勉, 谷口正明
    • Organizer
      日本教育工学会研究会17-1
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試み2016

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業満足度100点の事例分析に基づく大学授業スキルに関する一考察2016

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力育成の可能性-教師視点の映像記録を活用して-2015

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 本物のアクティブ・ラーニングへの布石 授業を創る・学校を創る 教育方法学のすすめ2016

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史,他
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      黎明書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi