• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning support of designing lessons by reconfiguration of learning and instruction process

Research Project

Project/Area Number 15K01070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Hayashi Yusuke  広島大学, 工学研究科, 准教授 (70362019)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平嶋 宗  広島大学, 工学研究科, 教授 (10238355)
笠井 俊信  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (80335570)
益川 弘如  聖心女子大学, 文学部, 教授 (50367661)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordslesson design / knowledge sharing / ontological engineering / learning support system / 授業設計 / 再構成 / 教師教育 / オントロジー / 組み立てることによる学習 / 演習環境 / 知識処理
Outline of Final Research Achievements

In the field of school education, "lesson study" aiming at improving teaching ability through sharing examples facilitates sharing of pedagogical knowledge for improving the quality of school education. However, pedagogical knowledge included in each case is the result of the implicit integration of the learning contents and pdagogical knowledge, and it is difficult to extract pedagogical knowledge from it. In this research project, based on the structuring of pedagogical knowledge by the ontology engineering and the learning environment design by Information-structure oriented approach, we aim to realize an learning support system of designing lessons by reconfiguration of examples.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Comparison between Tabulation and Kit-Build Concept Mapping for Reading Comprehension Support2017

    • Author(s)
      林 雄介,溝下 祐理子,平嶋 宗
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 178-183

    • DOI

      10.14926/jsise.34.178

    • NAID

      130005606800

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2017-04-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習対象の情報構造に基づくシステムデザインにおける操作データからのラーニングアナリティクス2017

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      第31回人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科学習におけるプログラミング的思考の部分タスク化手法の提案 ~ 学習内容の情報構造化と構造操作タスクの設計 ~2017

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      電子情報通信学会ET研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習内容の情報構造化と構造操作タスクの設計に基づくModerately-definedな問題による教科学習におけるプログラミング的思考の部分タスク化2017

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      人工知能学会SIG-ALST
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報構造指向アプローチをベースとした教育ビックデータにおける相関関係から因果関係の導出2016

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 組み立てることによる学習における教育ビッグデータからの思考モデルによる因果関係の抽出2016

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      教育システム情報学会中国支部 第16回研究発表会
    • Place of Presentation
      中国学園大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育ビックデータにおける相関関係から因果関係を導くための思考モデルの必要性2016

    • Author(s)
      林 雄介,平嶋 宗
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師コミュニティ依存の教授知識に基づく授業設計支援を志向した授業プランからの深層構造の抽出2016

    • Author(s)
      松本明紘,林雄介,笠井俊信,平嶋宗,溝口理一郎
    • Organizer
      電気通信学会ET研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 授業案の意図構造の再構成演習システムの設計と開発2015

    • Author(s)
      中田大介,林雄介,笠井俊信,益川弘如,平嶋宗,永野和男,溝口理一郎
    • Organizer
      人工知能学会第75回先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおける教師のアクティブ化のためのキットビルド概念マップの利用2015

    • Author(s)
      野村敏弘,林雄介,鈴木拓磨,平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会第74回先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師によるクラス単位での学習状況実時間把握のためのキットビルド概念マップの利用2015

    • Author(s)
      野村敏弘,林雄介,鈴木拓磨,平嶋宗
    • Organizer
      2015年度人工知能学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      はこだて未来大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] インストラクショナルデザインの理論とモデル: 共通知識基盤の構築に向けて2016

    • Author(s)
      Charles M. Reigeluth, Alison A. Carr‐Chellman (原著), 鈴木 克明, 林 雄介 (翻訳)
    • Total Pages
      449
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi