• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of Personal Learning Environments for Self-Directed Online Learning

Research Project

Project/Area Number 15K01073
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

TAKAHASHI Akiko  徳島大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20648969)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹岡 篤永  明石工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (30553458)
根本 淳子  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (80423656)
仲道 雅輝  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 講師 (90625279)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsPLEs / 個別化された学習環境 / 自己主導学習スキル / eラーニング / 自己主導学習 / 個別化学習環境 / 自己調整学習
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a learning environment that learners can customize by using "Graasp" which is a learning platform developed in EU. Specifically, a space was prepared on Graasp, and three levels of [plan] [during learning] [reflection] were prepared below it based on a self-adjusting learning cycle, and linked with external tools (Google Calendar, etc.).
In addition, it was suggested that learners perceived the difference in the evaluation criteria between themselves and others by conducting a demonstration experiment using the "learning sketch graph" redeveloped focusing on the reflection process of the Self-Regulated Larning cycle.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、個人が自らの目標に向かい、自らの学習をコントロールし、他者との協調的な学びを最適に行うために使用する学習環境の一例を示すことができた。今後、個別化された学習環境の長期的利用における効果を検証する上で、本研究の成果は足掛かりとなると考えられる。また、本研究の開発物の一つである「学びのスケッチグラフ」は、言語によるリフレクションの前段階の支援として、新たな方法論を示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2015 Other

All Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] プロジェクト型授業における学びのスケッチの試行2019

    • Author(s)
      竹岡篤永・高橋暁子・根本淳子
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集(JSET19-3)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己調整学習サイクルに基づく個別化された学習環境の提案-Graaspを例に-2019

    • Author(s)
      高橋 暁子・ 根本 淳子・竹岡 篤永・ 仲道 雅輝
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会(静岡大学)発表論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促す「学びのスケッチver.2」の開発と形成的評価2018

    • Author(s)
      高橋暁子・根本淳子・竹岡篤永・仲道雅輝・和田卓人
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 非同期遠隔型オンライン学習における個別化された学習ポータルサイトの構築に関する検討2015

    • Author(s)
      高橋暁子,根本淳子,竹岡篤永,仲道雅輝
    • Organizer
      情報処理学会第17回教育学習支援情報システム研究会(CLE研究会)
    • Place of Presentation
      福井市地域交流プラザ AOSSA(福井県福井市)
    • Year and Date
      2015-12-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] Graaspレシピ

    • URL

      http://atakahashi.sakura.ne.jp/wp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi