• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of a teaching method of information morals in each subject based on the framework of common problem solving

Research Project

Project/Area Number 15K01087
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionEdogawa University

Principal Investigator

Tamada Kazue  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 教授 (20299902)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松田 稔樹  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (60173845)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords情報モラル / 問題解決 / 指導法 / 教科教育 / 教師教育 / 教材開発 / 教師の特性 / 発達段階 / 3種の知識 / 情報的な見方・考え方 / 道徳教育 / 授業設計 / 問題解決力 / 授業設計法 / 支援教材 / 問題解決の枠組み / 教材設計
Outline of Final Research Achievements

We established a class design framework for teaching subjects to study each subject and subject and to integrate it with information morals education, and established a method of teacher education to nurture teachers who can take advantage of these classes. Each school stage, the development of teaching materials in each subject, verification of effectiveness, and verification of teaching effectiveness in teacher education. The feature of this research is not only the examination of the effect on the information moral education but the point including the examination of the effect to the improvement of the subject education. As an academic study, we investigated the characteristics of teachers (developmental stages as teachers) and the relationship between issues that should be overcome in the implementation, and measures to improve the quality of teachers.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 情報教育における重要度の意識調査-高等学校現役情報教員を対象として-2018

    • Author(s)
      神部順子, 小原裕二, 山口敏和, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET18-1 Pages: 501-506

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報モラルに関する親子の協働学習を促す指導者の養成法2018

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET18-1 Pages: 421-428

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報モラル問題解決力を育成するためのグループワークの指導効果2018

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 15 Pages: 13-18

    • NAID

      40021550605

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICT問題解決力を育成するための指導法およびカリキュラム開発に向けて(1)2018

    • Author(s)
      神部順子, 小原裕二, 玉田和恵
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 15 Pages: 23-27

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 問題解決・自己学習の文脈に情報モラルを埋め込み親子の協働学習を促す指導者の養成法2018

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      江戸川大学紀「情報と社会」

      Volume: 28 Pages: 9-18

    • NAID

      120006468479

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の情報モラルを育てるための教員研修手法2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET17‐2 Pages: 205-212

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT問題解決力の育成を目指す情報リテラシー科目のカリキュラム設計と実践2017

    • Author(s)
      小杉 直美, 松田稔樹, 玉田和恵
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET17‐2 Pages: 117-124

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT問題解決力を育成するカリキュラム開発に向けての予備調査2017

    • Author(s)
      神部順子, 小原裕二, 八木徹, 山口敏和, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET17‐3 Pages: 23-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会での合意形成を目指した情報モラル問題解決力育成2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET17‐3 Pages: 9-14

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラミング教育を通じた問題解決力育成のための指導法開発に向けての事前調査2017

    • Author(s)
      小原裕二, 神部順子, 八木徹, 山口敏和, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET17‐3 Pages: 1-8

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報科で育成すべき問題解決力と思考・判断・表現方法の指導2017

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 14 Pages: 43-54

    • NAID

      120006247618

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 機器操作能力から問題解決力へ: 情報教育の課題と展望2017

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 14 Pages: 3-12

    • NAID

      40021207617

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等専門学校における情報モラル指導力を育成するための教員研修方法の開発2017

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 14 Pages: 13-18

    • NAID

      120006247613

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 価値の創出を目指した問題解決力を涵養するための情報教育モデルの構築2017

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      江戸川大学紀要「情報と社会」

      Volume: 27 Pages: 245-254

    • NAID

      120006247661

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Technological Ways of Viewing and Thinking: What is it and How it Can be Cultivated?2016

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Journal Title

      Technology Education Research Conference 2016, H. Middleton (Ed.) Creating Context for learning in Technology Education, University of South Australia

      Volume: 1 Pages: 158-166

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 問題解決の本質とICTを活用する目的の意識化2016

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: 13 Pages: 117-126

    • NAID

      120006010528

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ゲーミング教材による問題解決力の育成と評価2016

    • Author(s)
      玉田和恵, 小川諒大, 松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: 13 Pages: 127-133

    • NAID

      120006010529

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学士力としての情報リテラシー教育ガイドラインの構築2016

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      江戸川大学紀要「情報と社会」

      Volume: 26 Pages: 127-133

    • NAID

      120005944515

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 問題解決のモデルに基づく「望ましい情報社会の構築」学習ゲームの設計2015

    • Author(s)
      小川諒大, 松田稔樹
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 8_1 Pages: 91-92

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 生徒の問題解決力を育成するための情報モラル指導法の開発2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第10回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決の枠組みとICT活用力を育成するプロジェクト演習の指導法の検討2017

    • Author(s)
      久東光代, 星名由美, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      私立大学情報教育協会平成29年度 教育改革ICT戦略大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 価値創出を目指した問題発見・解決思考のカリキュラム開発への予備調査2017

    • Author(s)
      神部順子, 小原裕二, 山口敏和, 八木徹, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      私立大学情報教育協会平成29年度 教育改革ICT戦略大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決力を育成するための見方・考え方の指導2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] SIG10の取り組みとSIGセッションの概要2017

    • Author(s)
      松田稔樹, 玉田和恵, 萩生田伸子, 岡田佳子, 遠藤信一
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 私情協「ICT問題解決力育成モデルカリキュラム」の設計とS&Gに基づく指導原理2017

    • Author(s)
      松田稔樹, 玉田和恵
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2017年度秋期全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT問題解決力育成のためのカリキュラム開発2017

    • Author(s)
      山口敏和, 神部順子, 小原裕二, 八木徹, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2017年度秋期全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の情報モラルを育てるための教員研修手法2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ICT問題解決力の育成を目指す情報リテラシー科目のカリキュラム設計と実践2017

    • Author(s)
      小杉 直美, 松田稔樹, 玉田和恵
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本とフィリピンの高校生におけるインターネット利用意識の国際比較2017

    • Author(s)
      近藤千香, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の問題解決力を育成するための情報教育モデルの構築2017

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 縦糸・横糸モデルとe-portfolioに基づくカリキュラムマネジメント手法の提案2016

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会 全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ICT問題解決力育成を目指した情報リテラシー教育モデルとゲーミング教材の検討2016

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会 全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] SIG10の取り組みとSIGセッションの概要2016

    • Author(s)
      松田稔樹, 玉田和恵, 萩生田伸子, 岡田佳子, 遠藤信一
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報科で育成すべき資質・能力スタンダードとその評価方法の検討2016

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      刈谷市産業振興センター
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報科で育成すべき問題解決力と思考・判断・表現方法の指導2016

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会 第9回フォーラム
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 縦糸・横糸モデルに基づくカリキュラム設計方法論構築の試み-SIG-10活動の中間まとめに向けて-2016

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決能力育成と高大接続を目指した情報リテラシー教育ガイドラインの開発2016

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      刈谷市産業振興センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] マイナンバーゲームによる問題解決力の育成と評価2015

    • Author(s)
      玉田和恵, 小川諒大, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会全国大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The “My Number" Game for the Cultivation of Digital Citizenship in Information Studies at the Upper Secondary School Level2015

    • Author(s)
      Yoshihiro Ogawa, TOSHIKI MATSUDA
    • Organizer
      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2015(AACE)
    • Place of Presentation
      Chesapeake
    • Year and Date
      2015-10-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 育成すべき資質能力の明確化や評価と一体化した指導の方法論2015

    • Author(s)
      松田稔樹, 遠藤信一, 玉田和恵, 萩生田伸子, 岡田佳子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」を統合した問題解決力育成のためのルーブリック作成2015

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 次期情報科カリキュラムの編成で考慮すべき能力観・教育観・評価観2015

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 情報科で育成すべき資質・能力のモデル化と授業・教材設計の視点2015

    • Author(s)
      松田稔樹, 小川諒大
    • Organizer
      日本情報科教育学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi