• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study focusing on multitasking to support emotional aspects for digital natives in the m-learning environment

Research Project

Project/Area Number 15K01095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSagami Women's University

Principal Investigator

Kato Yuuki  相模女子大学, 学芸学部, 准教授 (70406734)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsモバイルラーニング / デジタルネイティブ / マルチタスク / 感情 / コミュニケーション / スマートフォン / テキストメッセージング / モバイルデバイス
Outline of Final Research Achievements

Mobile learning environment is prone to multitasking using mobile phones. In this study, several experiments and surveys on the effects of the multitasking using mobile phone on the digital natives in mobile learning were conducted. As a result, it was suggested that multitasking related to learning may not negatively affect learning outcomes for digital natives. On the other hand, the pressure on the reply speed brought about by the read receipt function of the text messenger, and the fact that learners with high dependency on texting is likely to generate negative emotions have also become clear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

デジタルネイティブにとって携帯電話やスマートフォン等のモバイル端末は身近な道具であるばかりか、様々な自分が詰め込まれた分身のような存在である。本研究は、彼らが学習中にモバイル端末を使うことは一概にネガティブとは言えないことを示した。そしてデジタルネイティブがマルチタスクをする主な理由はコミュニケーションであり、彼らはコミュニケーションを通して多様な感情経験をする。モバイルコミュニケーションにおける感情面は、今後のモバイルラーニングにおける効果的な活動を検討する際に不可欠な側面であると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Nobody Read or Reply Your Messages2017

    • Author(s)
      Kato Yuuki、Kato Shogo、Ozawa Yasuyuki
    • Journal Title

      International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning

      Volume: 7 Issue: 4 Pages: 1-11

    • DOI

      10.4018/ijcbpl.2017100101

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業中の「ながら」行動が学習に与える影響-タブレットとスマートフォンの比較-2017

    • Author(s)
      加藤尚吾, 加藤由樹
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 35-37

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] LINEのスタンプが使用される状況に関する基礎調査2017

    • Author(s)
      加藤由樹
    • Journal Title

      メディア情報研究

      Volume: 3 Pages: 21-34

    • NAID

      120006029833

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] LINEスタンプの特徴の解説と情報処理学会公式LINEスタンプへの期待2017

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 58 Pages: 274-277

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタルネイティブを対象にした授業中のマルチタスクが学習に与える影響に関する研究2016

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 1 Pages: 49-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Mobile phone placement during lectures and dependency on LINE and text messaging: Survey of students at a women’s university in Japan2016

    • Author(s)
      Kato, Y., & Kato, S.
    • Journal Title

      Journal of Socio-Informatics

      Volume: 8 Pages: 28-40

    • NAID

      130005287003

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 既読無視と未読無視:LINEの既読表示機能に関する基礎調査2016

    • Author(s)
      加藤由樹
    • Journal Title

      メディア情報研究

      Volume: 2 Pages: 17-32

    • NAID

      110010027601

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Perceived usefulness of features of stickers in text messaging: Effects of gender and text-messaging Dependency2018

    • Author(s)
      Kato, Y., Kato, S., & Ozawa, Y.
    • Organizer
      the Eleventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Time before negative emotions occur while waiting for a reply in text messaging with read receipt functionality2018

    • Author(s)
      Kato, S., Ozawa, Y., & Kato, Y.
    • Organizer
      the Eleventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Frequency of sticker use for expressing emotions in text messaging: Effects of gender and text-messaging dependency2018

    • Author(s)
      Ozawa, Y., Kato, Y., & Kato, S.
    • Organizer
      the Tenth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison of perceived usefulness of emoticons, emoji, and stickers in text messaging via smartphone2018

    • Author(s)
      Kato, S., Ozawa, Y., & Kato, Y.
    • Organizer
      the International Symposium on Teaching, Education, and Learning ISTEL-Winter 2018
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] LINEメールにおいて相手からの返信がなかなか届かない時に生じる感情:未読状態/既読状態及びLINE依存度の影響2018

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 小澤康幸
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEグループにおいて返信を待たせる側のメンバーにネガティブ感情が生じる比率:グループの種類及びLINEへの依存の影響2018

    • Author(s)
      加藤尚吾, 小澤康幸, 加藤由樹, 宇宿公紀
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEメールにおけるスタンプの役割及びその有用性の評価に与える性別とLINE依存度の影響2018

    • Author(s)
      小澤康幸, 加藤尚吾, 加藤由樹
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEにおいて4種類のネガティブ感情が生じる時間~返信の待ち時間に関するLINEメール依存度による比較~2018

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 小澤康幸
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情表現のためのLINEスタンプの使用~LINEメールへの依存度および性別の比較~2018

    • Author(s)
      加藤尚吾, 加藤由樹, 小澤康幸
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEにおける4種類のネガティブ感情が生じるまでの返信の待ち時間~既読状態と未読状態の比較~2018

    • Author(s)
      加藤由樹, 小澤康幸, 加藤尚吾
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEスタンプの役割の評価に関する性差とLINE依存度による違い2018

    • Author(s)
      加藤尚吾, 小澤康幸, 加藤由樹
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEメールコミュニケーションにおけるスタンプ,顔文字,絵文字の捉え方に関する性差2017

    • Author(s)
      加藤由樹, 小澤康幸, 加藤尚吾, 千田国広
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEメールにおいて速い返信が求められる状況に関する大学生を対象にした調査2017

    • Author(s)
      加藤由樹, 小澤康幸, 加藤尚吾
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEメールコミュニケーションにおける感情表現としてのスタンプの使用に関する性差2017

    • Author(s)
      加藤尚吾, 加藤由樹, 小澤康幸, 立野貴之
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業中にスマートフォンに着信があった時の大学生の行動に関する調査2017

    • Author(s)
      宇宿公紀, 加藤尚吾, 加藤由樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LINEにおけるネガティブ感情が生じるまでの返信の待ち時間に関する未読状態と既読状態の比較2016

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 北澤武, 宇宿公紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] LINEにおけるネガティブ感情が生じるまでの返信の待ち時間とLINEへの依存度との関係~未読状態と既読状態に注目して~2016

    • Author(s)
      加藤尚吾, 加藤由樹, 北澤武, 宇宿公紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンのメールを使ったコミュニケーションにおける送信者の感情方略と受信者の反応に関する実験研究2016

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 千田国広
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      大阪電気通信大学
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 教育テスト研究センター

    • URL

      http://www.cret.or.jp/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] CRETの研究発表・論文

    • URL

      http://www.cret.or.jp/dissertation/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi