• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on relationship between a teachers'gaze movements and lesson practicing abilities with Teachers'First Person View Using an Eye-tracking Camera System

Research Project

Project/Area Number 15K01098
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Hirayama Tsutomu  名城大学, その他部局等, 准教授 (50250866)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 英人  名城大学, その他部局等, 准教授 (30387766)
後藤 明史  名古屋大学, 情報基盤センター, 准教授 (50225645)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業研究 / ネットワーク / 授業実践能力 / ユビキタス映像記録視聴システム / アイトラッキングカメラ / 初任者教師 / 一人称視点 / 授業研究法 / 教師教育 / 一人称映像 / 注視点 / 教師視線 / 教育実習生 / 教師視点 / 授業記録アーカイブ・配信システム
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to explore the possibility to take advantage the "ubiquitous video recording viewing system", as a way of teaching practical skills training support for novice teachers. We recorded a teacher's first-person view during class using an eye-tracking camera in addition to a traditional multi-angle video. We studied the relationship between a teacher’s gaze movements and lesson practicing abilities.
The results of the study were as follows: although the trainee teacher intended to look at the entire classroom or each child, he tended to look at parts of the classroom or at specific children. In another study of ours we found that a skilled teacher, when looking at the back of the classroom during board writing and observing the behavior of a child to grasp the child’s state, not only turned back his head but also watched the child, whereas the trainee teacher turned around only for a moment and did not watch the child .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

より精緻な授業記録は、子どもの変容状況を継続的総合的に把握し、授業過程を検討するために必要である。この目的から、ビデオカメラによって撮影された授業の記録(以下、「映像記録」と呼称する)が活用されている。映像記録に眼球運動から視点の移動を推定し記録できるアイトラッキングカメラで撮影された教師視点映像記録を追加するることにより、初任者教師及び教職課程履修生の授業実践能力育成に資することができる。

Report

(5 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII2019

    • Author(s)
      平山勉,後藤明史,谷口正明,竹内英人
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 16 Pages: 83-94

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試み-学生による防災教育の授業分析事例を通し て-2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 15 Pages: 108-124

    • NAID

      40021513791

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みⅡ2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Journal Title

      名城大学総合研究所紀要

      Volume: 23 Pages: 261-264

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力育成の可能性 -教師視点の映像記録を活用して-2016

    • Author(s)
      平山勉、後藤明史、竹内英人
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 13 Pages: 97-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメント2019

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試みII2018

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試み2017

    • Author(s)
      平山勉、後藤明史、谷口正明
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Difference between an Expert Teacher and a Novice Teacher --2017

    • Author(s)
      Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みⅡ2017

    • Author(s)
      平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Improvement of Lessons of a Novice Teacher --2017

    • Author(s)
      Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究(3)2017

    • Author(s)
      後藤明史、後藤明史、谷口正明
    • Organizer
      日本教育工学会研究会17-1
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成の試み2016

    • Author(s)
      平山勉、後藤明史、竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業満足度100点の事例分析に基づく大学授業スキルに関する一考察2016

    • Author(s)
      平山勉、後藤明史
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力2015

    • Author(s)
      平山勉、後藤明史、竹内英人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      岩手大学教育学部
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 本物のアクティブ・ラーニングへの布石 授業を創る・学校を創る -教育方法学のすすめ2016

    • Author(s)
      平山勉 編著
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      黎明書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] http://www.jugyou.jp/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] http://www.jugyou.jp/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi