• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Technical and Educational Assistance to Children in Special Schools as Service Learning by University Students

Research Project

Project/Area Number 15K01103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHagoromo International University

Principal Investigator

ODA Mariko  羽衣国際大学, 現代社会学部, 教授 (20269046)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 玉井 敏晴  羽衣国際大学, 現代社会学部, 准教授 (20441131)
佐塚 秀人  久留米工業大学, 工学部, 准教授 (00225913)
河野 央  久留米工業大学, 工学部, 教授 (60437746)
高橋 雅仁  久留米工業大学, 工学部, 教授 (70330975)
小田 誠雄  福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 教授 (10185598)
内田 知巳  羽衣国際大学, 現代社会学部, 助教 (80791962)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsサービスラーニング / 特別支援教育 / ICT / AR(拡張現実) / CG / 重度・重複障がい / 知的障がい / 肢体不自由 / CG教材 / 重度・重複障害 / 知的障害 / 教育支援 / 肢体不自由児 / 知的障碍児 / コミュニケーションツール / 知的障碍
Outline of Final Research Achievements

In this research,as service learning,university students supported technically and educationally for children with intellectual disabilities in special support schools using their skill of ICT.Using 3D-CG animation,sound and augmented reality technology, we developed a various kinds of learning materials software such as building blocks to improve spatial recognition capability, math learning by bowling game,characters and symbols mean learning, according to their learning ability.We also developed input devices to meet the diverse needs of children with disabilities. As a result of the educational support at the special support school using the teaching material software for learning and the input device, the learning effect was confirmed. For engineering university students, I think that software development with user (user interface) in mind,and valuable educational experience to support children with disabilities, has led to the improvement of technological skill and sociality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ICTを専門に教育する大学が連携し、障がいを持つ児童生徒のニーズに合わせた教材ソフトウエアや入力機器を開発し、特別支援学校での教育支援まで総合的に支援した。このような技術的・教育的支援を大学生のサービスラーニングにより実現した点に新規性がある。ICTを専門に勉強する大学生にとっては、ソフトウエアの利用者(ユーザインターフェース)を考えたソフトウエア開発、障がい児を支援する貴重な教育経験となり、技術力、社会性の向上にもつながった。従来は、ICTの利活用が困難であった重度の肢体不自由児に対しても、ハード、ソフトの両面からの技術的支援を行い、ICTを用いた学習を可能にした点でも意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Experimental Study of Spatial Cognition Capability Enhancement with Building Block Learning Contents for Disabled Children2018

    • Author(s)
      Kohei Arai,Taiki Ishigaki, Mariko Oda
    • Journal Title

      (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications

      Volume: Vol. 9,No. 6 Issue: 6 Pages: 83-89

    • DOI

      10.14569/ijacsa.2018.090612

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 母音の口唇動作の2次元数理モデルによるCGアニメーションの自動生成2017

    • Author(s)
      河野 央, 小田まり子
    • Journal Title

      久留米工業大学研究報告

      Volume: ー

    • NAID

      40021166694

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障がい児の学習支援サービスラーニングにおける順番理解のためのタブレット教材開発2017

    • Author(s)
      河野 央, 磯野 太一, 池田 雄輝, 中山 大輔, 花畠 大典, 真田 勇希, 田島 優梨菜, 小田まり子
    • Organizer
      第3回 ADADA JAPAN 学術大会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識能力向上のための肢体不自由児用3D-CG 玩具モデルを用いた教材の開発2017

    • Author(s)
      石垣大樹, 小田まり子, 新井康平
    • Organizer
      第3回 ADADA JAPAN 学術大会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障がい児のためのロボットを用いた語彙学習システム2017

    • Author(s)
      高橋 雅仁 , 馬場 拓哉, 荒巻 周人 ,小田 誠雄 ,小田 まり子
    • Organizer
      第3回 ADADA JAPAN 学術大会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障がい児のためのロボットを用いた語彙学習支援システム2017

    • Author(s)
      高橋雅仁, 馬場拓哉, 荒巻周人, 小田誠雄, 小田まり子
    • Organizer
      電気・情報関係学会九州支部第70回連合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校における教育実践のための学習記録蓄積と教育機関連携支援2016

    • Author(s)
      小田まり子, 河野央, 小田 誠雄, 高橋雅仁, 内田知巳, 佐塚秀人
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 肢体不自由児のコミュニケーション支援に向けた入力デバイスの開発2016

    • Author(s)
      小田 誠雄, 小田まり子, 高橋雅仁, 河野央, 内田知巳, 佐塚秀人
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 360 度全方位パノラマ撮影による特別支援学校教育実践現場での 記録撮影の可能性2016

    • Author(s)
      内田知巳, 小田まり子
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi