Study for development of school version movement test
Project/Area Number |
15K01417
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Rehabilitation science/Welfare engineering
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
IWANAGA Ryoichiro 長崎大学, 医歯薬学総合研究科(保健学科), 教授 (40305389)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
仙石 泰仁 札幌医科大学, 保健医療学部, 教授 (10248669)
徳永 瑛子 長崎大学, 医歯薬学総合研究科(保健学科), 助教 (10710436)
伊藤 祐子 首都大学東京, 人間健康科学研究科, 准教授 (60289973)
加藤 寿宏 京都大学, 医学研究科, 准教授 (80214386)
笹田 哲 神奈川県立保健福祉大学, 保健福祉学部, 教授 (80269513)
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Research Collaborator |
HIGASHIONNA Takuya
KAMOGAWA Ken
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 発達性協調運動 / アセスメント / 発達障害 / 発達性協調運動症 / 協調運動検査 / 学校 / 教師 / 協調運動 / 運動企画 / 認知 |
Outline of Final Research Achievements |
Support for movement problem in children with developmental coordination disorder is important. We developed new test which examine movement problems in children and is used by teachers. And we examined validity of it. At first, we made a pilot version of movement test. And we administered it to children aged 3-10 years old. The result showed that 17 out of 22 item scores correlated with their ages of months. Therefore, these tests could evaluate developmental changes of movements. Since, most of item scores were correlated with test scores of other movement assessment, validity of this test was indicated.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
発達性協調運動症などの協調運動の問題がある子どもは5%以上おり、その障害により学校での不適応、青年期・成人期の気分障害などが引き起こされやすいことがわかっている。このような問題を持つ子ども達の学校や社会での適応を促進するためには、医療機関のみでなく、学校や保育園での理解と対応が必要となる。本研究で開発した検査は、簡便で協調運動の発達を捉えることができるため、学校や保育園で教師や保育士が子どもの協調運動の問題を発見する際に用いることができると考えられる。これにより、協調運動の問題がある子どもが早期に発見され、学校や保育園で支援を受けることができると考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)