• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of the hypothesis that by firmly establishing motor skills, children's athletic ability and ability to live will be enhanced

Research Project

Project/Area Number 15K01518
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

HASHIZUME Kazuo  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (80189472)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山地 啓司  立正大学, 法学部, 教授 (50012571)
澤 聡美  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (80369488)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords身体教育学 / 体育科教育学 / 体力・運動能力 / 運動有能感 / 逆上がり / 生活健康調査 / モンゴル国児童 / 体力平均値 / カリキュラムマネージメント / 体育授業クラス編成 / 中学年 / 体育科教育 / 体力 / 生活健康 / 縦断的解析 / 生きる力 / 体育学習支援 / 縦断的解析生 / 自信 / モンゴル国 / 身体教育 / 運動技能
Outline of Final Research Achievements

22% of the children continued to have physical fitness below the average for 4 years, and 11% of the children showed continuity with both physical fitness and physical competence below the average. In the sixth grade, 50% of the children accomplished the SAKAAGARI. The children who answered that they could not do the SAKAAGARI even if they practiced were significantly lower than the children who were able to do it and those who thought that they could do it by practicing.
It was suggested that motor learning supporters are needed in the sense that children who continue to think that they cannot make the SAKAAGARI even if they make efforts, although it is difficult to establish motor skills, can invite them to exercise. It was suggested that it is necessary to establish exercise skills in places other than elementary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義と社会的意義は以下のとおりである.1.小学校児童における6年間の体力と運動有能感,生活健康調査,逆上がり調査の縦断的研究ができたこと.2.対照者としてモンゴル国児童を調査したことにより日本の児童の身体に関わる国際比較ができたこと.3.児童の体力と運動有能感や生活健康項目との関連性が児童の学年進行とともに解明できたこと.4.体力や運動有能感が継続して低い児童には運動を誘発する指導者が必要であることの科学的根拠が示せたこと.

Report

(7 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立医科大学/モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立医科大学(モンゴル)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立医科大学(モンゴル)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立医科大学(モンゴル)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] モンゴル国青少年の生物学的パラメーターの位置づけ2020

    • Author(s)
      藤井勝紀,橋爪和夫,糟谷浩輔,Purevsuren Munkhzul,Khulgar Tserenvandan,Enkhjin Davaasuren
    • Journal Title

      教育医学

      Volume: 65(4)

    • NAID

      130007867975

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校中学年体育科授業のカリキュラムマネジメント 文部科学省新体力テストの合計点によるクラス編成の試案2021

    • Author(s)
      勝島貴士・橋爪和夫・金子泰子・阿尾昌樹・酒井達也
    • Organizer
      第19回日本発育発達学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 体力が継続的に低い児童を特定するために平均値と―1標準偏差のどちらが適当か2020

    • Author(s)
      橋爪和夫・山地啓司・阿尾昌樹・酒井達也・勝島貴士
    • Organizer
      第75回日本体力医学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の新体力テスト縦断的解析からみえる課題2019

    • Author(s)
      橋爪和夫・阿尾昌樹
    • Organizer
      第31回日本体力医学会北陸地方会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 体力と運動有能感が持続的に低い児童の学習観察と運動支援2019

    • Author(s)
      橋爪和夫・山地啓司
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の逆上がりの達成度を予測する体力因子2018

    • Author(s)
      橋爪和夫 阿尾昌樹
    • Organizer
      第30回日本体力医学会北陸地方会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の体力・生活・健康の継続的な研究からみえる問題2018

    • Author(s)
      橋爪和夫 阿尾昌樹 山地啓司
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童の6年間の体力とライフスタイルに関する研究2017

    • Author(s)
      橋爪和夫 阿尾昌樹 真鍋允彰 山地啓司
    • Organizer
      第72回日本体力医学会大会プログラム・予稿集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 橋爪和夫・橋本麻衣・阿尾昌樹・山地啓司2016

    • Author(s)
      5年生の投と捕球能力に関する研究
    • Organizer
      第71回日本体力医学会大会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター
    • Year and Date
      2016-09-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の運動技能と運動有能感や健康・体力との関連性2016

    • Author(s)
      橋爪和夫・山地啓司
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の運動技能と運動有能感や体力との関連性2016

    • Author(s)
      橋爪和夫・阿尾昌樹・澤聡美
    • Organizer
      第28回日本体力医学会北陸地方会大会
    • Place of Presentation
      福井県立大学
    • Year and Date
      2016-06-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] モンゴル国の都市と地方に住む子どもの体力特性2015

    • Author(s)
      橋爪和夫
    • Organizer
      第70回日本体力医学会大会
    • Place of Presentation
      和歌山県民文化会館
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi